Det kan inta ha undgått någon att jag gillar Transformers. Ingen som pratat med mig någon längre stund, iaf. Och i ett gäng år nu har jag funderat på transformers som rollspel. Ymirs elaka transformersrollpersons-tråd hjälpte inte direkt.
Jag har tidigare tänkt mig en översiktlig värld: inbördeskrig mellan typ Autocrats (religiösa hycklare) och Decimators (gerillakrigande socialdarwinister), de kommer till jorden, håller sig dolda, kämpar om naturresurser, yadda yadda. Rollpersonerna är människor som genomgår Headmasterprocessen och kopplas till av amerikansk militär infångade robotkroppar. Deras (övergripande) uppdrag är att infiltrera någon av grupperna. Det är alltså den tänkta grundkampanjen.
Systemet har jag tänkt litegrann på, men skulle vilja ha lite tänkarhjälp.
Jag är ju tradspelare och vill därför ha något förhållandevis traddigt. System för social strid och sådant undviker jag gärna. Jag vill mest ha ett system för att slåss och använda skills, och sedan ett bra SL-kapitel som gör det lätt för SL att bygga intressanta äventyr som handlar om annat än strid och tärningsslag.
- Jag känner att det är viktigt att rollpersonsskapandet är ganska flexibelt men enkelt. Inte speciellt mycket mer komplicerat än Supergänget. Man ska kunna komma igång väldigt fort.
- En rollperson behöver kunna ha någon form av specialitet, någon "gimmick". Elkrafter, eller kunna avlyssna/hacka system, eller vara en jättebra detektiv, eller ha en jättefläskig bössa, eller så.
- Det behöver vara skillnad mellan olika former, så att rollpersonen har en anledning att förvandla sig som inte bara handlar om att gömma sig.
- I förlängningen vore det ballt att ha system som lät människor vara lika balla som robotar. Lite som Circuit Breaker i de gamla serierna. Hon är ju skitcool. Men annars tänker jag att människor egentligen bara kan vara effektiva på "människonivå" om de inte iklär sig en robotkropp.
Just nu tänker jag mig ett system med kanske 4-5 grundläggande egenskaper som alla har, typ Styrka och Närstrid och sånt. Sen har man "moduler". En modul kan ge funktionalitet utöver det en vanlig humanoid robot kan tänkas ha (flyga, till exempel), den kan vara ett vapen, eller något annat. När man använder sig av en modul så får man en extra tärning att rulla i aktuellt tärningsslag mot att man förklarar hur modulen kommer i spel.
(Kanske ska moduler graderas, så att man kan ha nivå 1-moduler, nivå 2-moduler, som ger olika antal bonustärningar...)
Och så alt-formerna. Jag tänker mig där helt enkelt att om man köper en modul så är det billigare att lägga den på bara en av sina altformer än att lägga den på båda/alla. Och så någon form av kostnadsupptrappning, så att man har anledning att sprida modulerna lite. Man kanske är snabb i sin altform men har sin feta bössa i robotform till exempel.
Saker jag funderar på: Robotars olika storlekar, ska det hanteras på något sätt? Eller ska jag köra på någon form av standardstorlek? Jag har iaf tänkt köra utan matter compression. Flera altformer är ju en klassiker, det skulle jag vilja ha med. Och combiners, alltså robotar som sätts ihop till en stor. Fast combiners skulle kunna vara mer av en storymässig gimmick, tror jag.
Det kommer att behövas ett skadesystem som uppmuntrar till allmän ödeläggelse. Jag har fått in ett förslag här, där man kan frivilligt "soaka" skada genom att dels bli tillfälligt utslagen själv (eller tillfälligt handikappad) och dels beskriva hur saker förstörs i omgivningen. Det känns som en rätt okej väg framåt.
Jag har tidigare tänkt mig en översiktlig värld: inbördeskrig mellan typ Autocrats (religiösa hycklare) och Decimators (gerillakrigande socialdarwinister), de kommer till jorden, håller sig dolda, kämpar om naturresurser, yadda yadda. Rollpersonerna är människor som genomgår Headmasterprocessen och kopplas till av amerikansk militär infångade robotkroppar. Deras (övergripande) uppdrag är att infiltrera någon av grupperna. Det är alltså den tänkta grundkampanjen.
Systemet har jag tänkt litegrann på, men skulle vilja ha lite tänkarhjälp.
Jag är ju tradspelare och vill därför ha något förhållandevis traddigt. System för social strid och sådant undviker jag gärna. Jag vill mest ha ett system för att slåss och använda skills, och sedan ett bra SL-kapitel som gör det lätt för SL att bygga intressanta äventyr som handlar om annat än strid och tärningsslag.
- Jag känner att det är viktigt att rollpersonsskapandet är ganska flexibelt men enkelt. Inte speciellt mycket mer komplicerat än Supergänget. Man ska kunna komma igång väldigt fort.
- En rollperson behöver kunna ha någon form av specialitet, någon "gimmick". Elkrafter, eller kunna avlyssna/hacka system, eller vara en jättebra detektiv, eller ha en jättefläskig bössa, eller så.
- Det behöver vara skillnad mellan olika former, så att rollpersonen har en anledning att förvandla sig som inte bara handlar om att gömma sig.
- I förlängningen vore det ballt att ha system som lät människor vara lika balla som robotar. Lite som Circuit Breaker i de gamla serierna. Hon är ju skitcool. Men annars tänker jag att människor egentligen bara kan vara effektiva på "människonivå" om de inte iklär sig en robotkropp.
Just nu tänker jag mig ett system med kanske 4-5 grundläggande egenskaper som alla har, typ Styrka och Närstrid och sånt. Sen har man "moduler". En modul kan ge funktionalitet utöver det en vanlig humanoid robot kan tänkas ha (flyga, till exempel), den kan vara ett vapen, eller något annat. När man använder sig av en modul så får man en extra tärning att rulla i aktuellt tärningsslag mot att man förklarar hur modulen kommer i spel.
(Kanske ska moduler graderas, så att man kan ha nivå 1-moduler, nivå 2-moduler, som ger olika antal bonustärningar...)
Och så alt-formerna. Jag tänker mig där helt enkelt att om man köper en modul så är det billigare att lägga den på bara en av sina altformer än att lägga den på båda/alla. Och så någon form av kostnadsupptrappning, så att man har anledning att sprida modulerna lite. Man kanske är snabb i sin altform men har sin feta bössa i robotform till exempel.
Saker jag funderar på: Robotars olika storlekar, ska det hanteras på något sätt? Eller ska jag köra på någon form av standardstorlek? Jag har iaf tänkt köra utan matter compression. Flera altformer är ju en klassiker, det skulle jag vilja ha med. Och combiners, alltså robotar som sätts ihop till en stor. Fast combiners skulle kunna vara mer av en storymässig gimmick, tror jag.
Det kommer att behövas ett skadesystem som uppmuntrar till allmän ödeläggelse. Jag har fått in ett förslag här, där man kan frivilligt "soaka" skada genom att dels bli tillfälligt utslagen själv (eller tillfälligt handikappad) och dels beskriva hur saker förstörs i omgivningen. Det känns som en rätt okej väg framåt.