Nekromanti Lösning på idé torka.

DjeVul

Warrior
Då rollpersonerna blev tråkiga och tjatiga och vi kom på att just det ni kan ju inte hålla ihop, du akulion våldtog ju Ivians barn och fru. Och du Ivian, du är ju ljusets beskyddare och hatar vampyrer....

Allt blev så utjatat och krångligt i vår grupp då alla hade 36 döda gubbar bakoms sig...

Så löste vi det som är relaterat till medelandet nedan "Börjar inte Eon bli lite tråkigt"...

Vi började om från början. Vi slängde alla gamla formulär med gubbar som inte ens kommer ihåg att vi körde med.

Allas rollpersoner gjordes 100% realistiska med hjälp av spelare och spelledare... Alla blev till slut nöjda med sina nya karaktärer... Introducerings kvällen började och alla fick känna sig på sina karaktärer och jag som SL drog ihop ett litet arkeolog scenario som i slutet av kvällen hade fört alla rollpersoner samman i ashariens huvudstad Camard.... Vi kände nu alla att vi skapat en helt unik spelgrupp där alla har dekorerade hårda blåa papper till rollformulär... plötsligt var min idé torka över då jag insåg all obegränsad mängd upplevelser och känsla som existerar i Mundana.

Ett tips bara.

Dizzy

Veteran
Bra!

Det är aldrig bra att hasta fram en karaktär. Jag drar mig till minnes min tid som EDoD-spelare då vi efter ett tag inte ens brydde oss om att köpa färdigheter, utan bara skrev upp värden vi tyckte passade. Karaktärerna blev väldigt slätstrukna då de flesta i stort även hade samma livsmål (upptäckarlust, berömmelse, rikedom)det blev ingen profilering. Att göra som du sa är värdefullt då man får en helt annan inblick och känsla för sin karaktär på det viset.

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...

Jan Arenö

Warrior
Det där är svårt

Jag hade själv samma problem, fast lite mer kobold aktigt. Har försökt allt, att få spelarna att göra roligare intressanta karaktärer, fast vi har spelat tillsammans nästan 10 år, och när vi var unga o dumma så var det mer kobold över det hela och nu är vissa inställda på det. De som gör andra tycker det är tråkigt o spela för att de som är kobold försöker kväva dem och visa sig störst och vakrast...

det jag gjorde var att starta en ny spelargrupp med folk som itne kända varandra helt och hållet (alla hade givetvis en koppling) och det blev otroligt kul att spela.

Det som fungerar bäst är nog ändå lite åt det håll du beskriver. ta ett uppehåll på någon månad (om ni spelar ofta) och gör karaktärerna med var och en. Sätt er en kväll och förklara för personen noga vad den vet om världen mm (trakorien modulen i ereb är förträfflig för detta, mycket skoj i den) och låt spelaren verkligen få tänka till under skapandet. Ställ frågor om allt så när ni sen börjar spela så har alla sin karaktär helt klar för sig.
Att sen bistå med snygga rollformulär, bra rekvesita och kanske tom mappar och egna tärningar åt varje spelare gör att de blir mer sugna och bättre rollspelare. Låt det kosta några kronor, det är det värt!

// Jan - med grisen i säcken