Nekromanti Lösningen på spam...

ripperdoc

Myrmidon
Jag har gjort ett experiment på mitt Google-mailkonto. Det har redan spam-detektering, men de senaste månaderna har den missat en massa "Nigeriabrev" i hundratals varianter. Så jag försökte hitta en gemensam nämnare. Jag fann att praktiskt taget all spam kommer från mail på yahoo-domänen... av de 300 spam jag fått de senaste veckorna är cirka 75% från adresser med yahoo, alternativt har ordet yahoo med i brevtexten. Såvitt jag vet har jag aldrig fått legitima mail från yahoo-adresser - alla de folk runt om i världen jag har kontakt med använder andra adresser.

Så - om era spamfilter inte funkar som de ska, eller om ni bara vill ha extra säkerhet - blocka Yahoo. Att sedan Yahoo inte lyckas fixa detta problem är i högsta grad oroande.

/RD - observerar

Johan K

Gammal & dryg
Ok, man tackar för tippset !!
Otroligt nog så har jag inte fått så mycket spam på senaste tiden. Vilket iof är förbannat skönt.

/ Johan K, som nu ska ta & vika tvätt.... :gremsuck:

Storuggla

Champion
Relaterat: jag får ytterst sällan spam, det fångar gmails filter ypperligt. Dock får jag Nigeriabrev och inbjudningar till snuskwebcams. Dessa kommer igenom mitt filter på ett sätt: de kommer via forum. Alltså, på några av de forum jag reggat mig på inns en obskyr liten ja/nej knapp för "Tillåt medlemmar att skicka dig mejl". Där har jag tydligen klickat ja (säkert defaulten) varvid nigeriaspammaren eggar sig och börjar massutskicka. Oftast kommer dessa via forum jag helt glömt bort att jag reggat mig på. Så se upp med forumen, gott folk!

Storuggla, talsång

Krille

Super Moderator
Min lösning på spam heter Cloudmark. Det är en distribuerad spamlösning: den bygger en checksumma på mail och jämför med en databas. Om checksumman stämmer överens så blockas mailet. Skulle ett spam slinka igenom så kan man blocka det. Då skickas brevet till en skräppostmapp och checksumman till den centrala databasen. När tillräckligt många har blockat just den checksumman så börjar den även blockas för andra användare.

Idag slank ett spam igenom. Det är det första som jag har sett på månader, och då får jag ändå tjugotalet om dagen.

Troberg

Sinister eater
Jag kör två metoder.

På servern: Blocka allt som innehåller antingen start HTML-taggen (kan inte skriva den här) eller ordet "SEX" med bara versaler. Slår nästan hundra procent av all spam, speciellt det första filtret.

På klienten: Bayesian filtering är din vän. Den lär sig fort vad du vill ha och vad du inte vill ha och är grymt träffsäker.

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag har så lite kompisar och vänner så jag är glad för all spam jag kan få.... Bara lite jobbigt att skriva svar till alla blonda tjejer som känner att de absolut måste få träffa just mig. Men vad gör man inte för mänskligheten. Jag är en lycklig man... :gremsmile: