Nekromanti Lösryckt tanke

Ram

Skev
Jag har i omgångar pratat om att jag i diverse olika spel som jag filar på skulle vilja ha en mätare som markerar nivån av stress/tryck/hot eller liknande. Med aktualistering av Mekanurgs domedagsklocka så har dessa tankar vaknat till liv igen och jag har även utökat mina funderingar rörande någon form av speciella action points/hjältepoäng/ödespoäng som skall göra mina olika spelsystem mer fartiga.

Så; Det senaste som jag funderat över och vill provtrycka mot er är:
Det finns en mätare som representerar hot/stress. Den kommer att ha ett antal konkreta effekter. Mina tankar här involverar till exempel att i strid så får man kortare tid på sig att fatta beslut samt en kasse med mer lösa och coolare features etc. men det är är inte jätteviktigt här.

Därtill har man ett antal (en handfull eller två) Viljepoäng. Dessa genererar diverse bonusar enligt någorlunda klassisk modell, men twisten är följande: De genererar mer effekt desto högre hotnivå vi har.

"Men det är ju bara knas, det uppmuntrar ju bara ännu mer till att sitta och blåhålla på dem och invänta slutstriden" säger du kanske då?

Nej är mitt svar för dessa poäng används lämpligast för att hålla hot/stress-nivån på en lägre nivå, att motverka att den stiger. I ett vanligt äventyr så bör hotnivån aldrig gå över 3 av 5 för med hot på högre nivåer så börjar det bli riktigt, riktigt besvärligt.

Därtill tänkte jag dela upp Viljepoängen (behöver ett bättre namn) i två delar, ungefär hälften var. De ena är "permanenta" och återfås enligt en modell som ungefär motsvarar Star wars Kraftpoäng. Man kan säga att de representerar en blandning mellan utmattning och mental stabilitet. Dessa kommer nog spelarna rimligen att hålla hårdare i. De andra är snabbt respawnande och återfås efter en natts sömn eller dyl. De kan sägas representera korttidsutmattning eller liknande. Dessa förväntas användas i spelets vanliga flöde.

Varför göra detta då? Jo, jag vill ha en metod att höja hotnivån på ett sätt som är påtagligt för spelarna men jag vill inte att de skall svepas som löv för vinden för det. Dessa poäng skall vara en metod att sno segern ur motståndarent hand, att gräva djupt i sin själ för att finna styrka etc.

Däremot tänkte jag introducera någon form av risk kopplad till att använda Viljepoängen vid högre hotgrader. Det skall alltså vara svåra beslut fattade av nödvändighet typ.

Är det någonting som kan vara någonting?