Nekromanti Lämpligt system för cyberpunk?

Christoffer

It's all pig.
Nu har jag inte läst cyberpunkhacket av Agon, meeeen....

Oj vad jag inte håller med. Agon skulle passa som handen i handsken. Visst, Agon ger en viss sorts historier. Inte alls Epos. Snarare actionrika berättelser där spelarnas karaktärer kämpar om att vara grymmast samtidigt som de måste hjälpas åt, valen är mellan att gå in och glänsa själv, eller stå enade tillsammans. Så, om man vill köra äventyr där spelarnas karaktärer tillsammans försöker utföra stöter mot storföretagen, men alla vill försöka att glänsa mest, bli ballast och koolast, hell yeah! Agon skulle vara grymt.

Kring statsen, byt namn på dem. Oaths är Kontrakt. Glory är NewYen, Cool eller Respect. Devine Favour är Enhancements. Etc.

Rickard

Urverk speldesign
Markehed said:
Eksem said:
Vad är Agon, och varför passar det inte?
Jag har inte läst den moddade versionen av spelet men det har en del element som gör att du får en viss story. Det lämpar sig bättre till helenistiska epos än cyberpunk. Spelet har inte direkt någon mekanik som stöder den typen av spel.

Kolla bara på några av statsen (som inte bara är kosmetiska). Divine favor, oaths och glory är inte någonting som hör hemma is skitig cyberpunk. Det går väl säkert att göra om men jag har svårt att se hur det kan bli bra utan att ändra systemet helt.
Dimfrost said:
Nu är det tydligen inte intressant för Eksem, men det finns dessutom ett Shadowrun-hack till Agon någonstans som såg väldigt intressant ut, vill jag minnas.
:gremsmile:

/Han som också brukar läsa slarvigt

Eksem

Champion
Nej, det låter inte som något för mig, men som diskussion i tråden är det ju grymt.

Dimfrost

Special Circumstances
Eksem said:
Vad är Agon, och varför passar det inte?
Det passar inte för att det är ganska indie, enligt tidigare önskemål. :gremsmile: Dock inte så värst samberättande, när jag tänker närmare efter. Det är ett trevligt litet spel om än inte helt fungerande taktiskt. Jag hittade i alla fall tråden (genom det mycket avancerande googlandet 'agon shadowrun') om någon är intresserad.

Achamian

Veteran
Kan rekommendera:

Burning Empires (Burning Wheel)
Eclipse Phase (gratis och helt ok, inte läst klart det än dock)

Någon nämnde också Solar System / The Shadow of Yesterday, men då måste jag nog helt klart gå med Burning Empires. Bara byta/ändra setting efter behag.

Man skulle också kunna tänka sig någon att en gumshoe variant (mer som modern trad med bra deckarregler) skulle kunna användas/anpassas (fast jag har bara skumläst Trail of Cthulhu varianten)