Nekromanti Läsa böcker är bra, varför gör du inte det?

Netfeed

Swashbuckler
Re: Dyra pocketböcker?

jo men 150 spänn är väl ändå rätt så billigt för en importerad bok eller?
köp dem i en mer mainstream affär och du får betala multum om den då inte är skriven av en viss herr eddings eller en viss herr jordan

Evil Peter

Hero
Att säga att böcker ger allmänbildning är ett oerhört bräckligt påstående eftersom en mycket stor del av de tillgängliga böckerna inte kommer att ge dig någon nödvändig kunskap utan bara underhållning. Precis samma sak är det med TV, internet, film etc... Ett medium i sig ger ingenting utan det är vad i mediet du letar upp som är det viktiga.

Sök kunskap den kunskap du vill ha och/eller behöver, lås dig inte vid att en speciell form av att förmedla kunskap är bäst.

Att bokläsandet sedan sjunkit sedan början av 80-talet ser jag som en självklarhet. Det blir starkare och starkare konkurrens om vår uppmärksamhet mellan de tillgängliga medierna som finns och internet lär ju definitivt ha kapat åt sig en rejäl del av kakan.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Anledningar till varför jag inte läser:

Kvante hanterade ju Thomas Pynchon på ett eminent sätt så det slipper jag. Över till Gene Wolfe, då. Den nya solens bok (som är samlingsnamnet på en serie på fyra korta böcker; nog en av de få gångerna jag har sett två engelska böcker slås samman in en volym på svenska) är en monumental historia som utspelar sig i en oändligt avlägsen framtid. Vi får följa den unge torteraren Severian på vägen till tronen, en färd genom ett främmande landskap med urgamla metalltorn, utomjordiska häxor, tidsresenärer från en fjärran framtid, odjur som vill förgöra människosläktet, bisarr vetenskap uppblandad med magi, ondsinta butiksbiträden och mystiska aristokrater, allt under hotet om solens nära förestående död.

Men det är inte bara en färgstark äventyrshistoria i en oändligt fascinerande värld. Sagor, historier och filosofiska spekulationer genomsyrar böckerna, allt mästerligt berättat med ett mycket vackert språk. Sammantaget är verket en av mina absoluta favoriter. Rekommenderas varmt!

/Dimfrost
Bonusfakta om Pynchon: han gillar att skriva om droger. :gremwink:

DAKRilla

Hero

"inte en enda buorroughs"

Underligt. Piteå Stadsbibliotek, som jag inte kan tänka mig ens är i närheten så välsorterad som det bibliotek du besökt i/nära våran huvudstad, har minsan runt halva dussinet Burroughs-böcker (Se själv!) varav jag har en hemlånad just nu.

vielleicht

Veteran
Ska jag vara riktigt krass (och det måste jag ju naturligtvis) så får jag väl säga att jag inte riktigt bryr mig om huruvida LO-anslutna män läser eller inte, då det är en folkgrupp jag verkligen inte känner att jag har något gemensamt med.

Kalla mig gärna elitistisk, men att sitta och diskutera Jan Guillous senaste agentsåpa (eller något annat avskräde) med en svettig och skäggig fabriksarbetare är inget jag direkt längtar efter.

-V

chrull

Stockholm Kartell

...

och på vilket sätt är inte det här fantasy? Att besrkvia den som en Äventyrshistoria stärker bara min misstanke om att det rör sig om vanlig fjantasy, men med en liten tvist.

chrull - inte övertygad.

chrull

Stockholm Kartell

Noveller är bra, men jag förstår fortfarande inte varför det här inte skulle vara fantasy? "magisk realism" låter dessutom ungefär lika kul som att äta väg-våfflor.

chrull

chrull

Stockholm Kartell

okej. ge mig en titel eller två att kolla närmare på.

chrull

Quan'talis

Swashbuckler

Åh, förlåt. Jag hade ju tänkt lägga in titlarna tillsammans med citaten, men jag glömde visst bort det. Nåja.

»Gravity's Rainbow« kan vara hans mest kända bok. Drogrelaterad hippieparanoia när den är som bäst, helt enkelt.

»V« har jag faktiskt inte läst, men titeln är ju lätt att komma ihåg, i alla fall.

»Vineland« är kanske mest lik en normal bok. Den handlar om saker som, tja, paranoia, och konspirationer, och så finns det en FBI-agent som rymt från ett behandlingshem för TV-beroende.

»Mason and Dixon« är hans nyaste bok. Den har jag inte heller läst, men den verkar åtminstone delvis vara en pastisch på en historisk roman. Jag vågar nästan gissa att det finns lite paranoia i den också.

JPS

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ursäkta... har inte läst igenom allas inlägg.

Men jag läser böcker, jag är förödande envis samlare av böcker och läser allt från Skönlitterära verk till rent fakta. För närvarande läser jag om Konsthistoria, dels för att kursen jag går kräver det, dels för att jag är intresserad.

Så typ... jag roade mig att sticka in mellan konsthistorian och Barnens bildvärldar en "deckare" på engelska Knight fall... någon som har böcker av Mary Pulver så hör av er snarast...

Men att läsa ger mersmak, läser man inte och har inte tid så blir det lätt att bara glor på tv, spelar dataspel (inget ont i det), men i böcker får man själv föreställa sig - kan göra små kommentarer i marginalen (på egna böcker vill säga).

Maken och jag roade oss dock med en genomräkning på våra videofilmer nyligen... över femhundra titlar. Det innebär dock att vi har ungefär det dubbla i antalet böcker, grovt uppskattat. En del böcker förvaras i små sidohus - för vi har inte plats.

Men jag kanske är lite udda... kanske.

Troberg

Sinister eater
Maken och jag roade oss dock med en genomräkning på våra videofilmer nyligen... över femhundra titlar. Det innebär dock att vi har ungefär det dubbla i antalet böcker, grovt uppskattat. En del böcker förvaras i små sidohus - för vi har inte plats.

Men jag kanske är lite udda... kanske.
Jo, det är lite udda att ha så få filmer. Själv har jag cirka 500 kassetter, två filmer på varje, plus cirka 4000 avsnitt av mina favorit-TV-serier (mest science fiction) på mina filservrar. Utöver det kommer böckerna, där jag har fullt i hyllorna och fortfarande tre lådor jag inte packat upp efter flytten...

Dags att lägga på ett kol om du vill bli normal innan du går i pension! :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances

Tja, i stort sett alla element som brukar finnas i vanlig fantasy är frånvarande här. Men jag tror inte jag kan göra mycket mer för att övertyga dig, testa att bläddra i boken nästa gång du besöker biblioteket och se vad du tycker.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

"Mason & Dixon" är mycket bra. Den handlar om en lantmätare och en astronom som ska mäta ut en gräns i 1600-talets Amerika.

"V" har jag precis börjat läsa, så jag har inte fått någon uppfattning om vad den handlar om.

Sedan glömde du "Buden på nr 49" (The crying of lot 49) som handlar om paranoia, och konspirationer, och märkliga hemliga nätverk för postbefordran. Eftersom den är ännu normalare än Vineland, och dessutom endast runt 200 sidor tjock (samt rasande rolig) kan jag nog rekommendera att börja med denna.

/Dimfrost