Nekromanti Låg FYS som satan

Jocke_898

Veteran
Undangå reglerna

om det är du som är spelledaren så är det nog lämpligast om ni undangår alla regler för ett tag... det kan ju inte vara roligt för spelaren om han/hon måste flytta runt sin packning med magi... låt han /hon göra en ny rollperson istället.. det e nog smartast... men om inte annat går så kan ju SL ge henne mkt kraftfulla magier ist... så att hon bidrar med sin del till rollspelsgruppen i form av besvärjelser.... hon kan ocksåm få mera tillägg på intelligens och eller" spiritus" I DoD...

man ska ju spela för att det är kul... så man ska nog ta lite händyn till vad spalren som skulle bli tvungen att spela med den rollpersonen skulle tycka om det... om han/hon inte skulle på något vis kunna tillföra äventyret någonting.......

Rickard

Urverk speldesign
Re: Undangå reglerna

"man ska ju spela för att det är kul... så man ska nog ta lite händyn till vad spalren som skulle bli tvungen att spela med den rollpersonen skulle tycka om det... om han/hon inte skulle på något vis kunna tillföra äventyret någonting......."
Du har nog missat en (läs: flera) saker.. Just att det är ospelbart har inte varit något problem för mig som spelledare, för jag ser det inte som ospelbart.. Sedan var det en mängd andra saker du missat..

För det första så har jag nämnt att spelaren tycker att det ska bli kul att få spela en sådan rollperson (och att spelaren hade valt den åldern).. Efter rätt många års spelande så vill man ha rätt varierade karaktärer som viker sig från det normala.. Kraftfull magi eller inte.. Jag såg att du nämnde spiritus och därmed så förstår jag varför du tycker det är så jobbigt..

Jag spelar med något som kallas för minimagi, vilket ger en magiker ett antal mindre kraftfulla besvärjelser gratis.. Däribland finns minimagin Lyft som kan lyfta ett upp till 100 kg tungt icke-levande material.. Hon kan använda sig av denna minimagi för att lyfta och sedan putta på sin packning av egen kraft.. Sedan finns minimagin "minilyft" som är en sorts telekenesi, men bara med vikter på runt 100 gram..

Dessutom kommer rollpersonen att bidra till gruppen, då det är en annan (i gruppen) magikers mamma som hänger på gruppen.. Det ska bli intressant.. :gremsmile:

Fast nu kör jag med andra regler för grundegenskapsmodifikationer och regler för att man kan dö av ålder, så dessa "problem" kommer att vara ännu mer spelarstyrt i framtiden än att jag säger "Du är gammal, dra av -8 på STY" (eller något liknande)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvisso inte har detta problem längre eftersom spelgruppen splittrats och som kommer ihåg att han startade tråden mest för att diskutera låga grundegenskaper