Nekromanti Långbåge - Kortbåge

Ulfgeir

Swashbuckler
Ok, du tänkte så vad gällde grain. Då stämmer det. Var bara det att så det stod, så läste jag det som att du ansåg att en grain = 0.5 g. Och då blev det liksom rätt tokigt. *mea culpa*

Yupp, ändarna där du sätter strängen kallas för nockar. (vilket ju även är namnet på skåran i pilen där den sitter på strängen).

Vad gäller backingen så beror det på hur den är gjord. Om det exempelvis är gjort av senor på rätt sätt så hjälper senorna att dra bågen tillbaks till ett rakt läge (åtminstone om jag förstått informationen rätt både från Traditional Bowyers Bible samt webbgruppen Bowyers' Den där det är massa folk som bygger egna bågar).

Men det är defintivt en bra säkerhetsgrej med en backing. En nackdel är ju att lemmarna på bågen blir tyngre när man har på en backing och då blir de också långsammare, så det är en avvägningsfråga.

/Ulfgeir

Akan

Veteran
Jakt till häst förekom men inte så ofta

Antagligen helt rätt. Jag vill bara inflika att det helt beror på vad och var du jagar.

Nordamerikanska prärieindianer använde båge till jakt både till fots och till häst. Man jagade faktiskt bison till häst med båge (farligt!). Deras bågar var inte specielt långa och gjorda i trä. Man förstärkte också bågarnas hållbarhet ock styrka med senor. Även hornbågar användes som kunde vara mycket korta men innehöll mycket kraft.

Sen det här med att alltid långbågen skulle vara bäst på allt som man ofta får uppfattning av i en del rollspel är nog en myt. En bågen måste inte vara lång för att vara effektiv. Vad jag förstår så får man väldigt olika sorters bågar beroende på material och längd. En långbåge borde ge en långsam och stark kraft på pilen. Medans en kortbåge ger en snabbare bana. Detta gör nog att långbågen är lättare att träffa med på länge håll men kortbågen är alltså inte sämmre på alla områden.

En kortbåge var ca. 1-1,5 meter lång så det var inte fråga om några fjuttbågar. Det som förvirrar lite grand är själva namnet. "Kort" i det här sammanhanget ska nog läsas som "kortare än långbågen" och inte "kort fjuttbåge passande barn och hobbitar".

Jag har provskjutit med nordamerkanska träbågar gjorda på traditionellt vis och man blir nästan rädd av kraften i de bågarna. Några av dem kunde jag över huvudtaget inte spänna fullt ut. En av bågarna (förstärkt med senor) orkade jag bara spänna till kanske en tredjedel, ändå gick pilen ca 150 m.

Forskar man lite så verkar det som om "världens bästa" bågar (nu menar jag traditionella bågar, inte moderna) var de turkiska bågarna. Jag har fattat det som om det var här som man använde bågar längst (storskaligt i krig) och att den därför utvecklades mest. Jag har läst uppgifter om turkiska bågar som kunde få iväg pilen över 900 m.

Nu ser jag att detta inte var ett direkt svar på Organs inlägg men jag ville bara lägga till lite info till debatten.

/H

Olle Linge

Snigel
Woha!

Forskar man lite så verkar det som om "världens bästa" bågar (nu menar jag traditionella bågar, inte moderna) var de turkiska bågarna. Jag har fattat det som om det var här som man använde bågar längst (storskaligt i krig) och att den därför utvecklades mest. Jag har läst uppgifter om turkiska bågar som kunde få iväg pilen över 900 m.
Woha! Var ska man forska då? Nu är jag INTE en expert av något slag, men de uppgifter jag har sett ligger ändå på hälften av det du nämner, det vill säga strax under 500 meter. Har du någon artikel eller annat att rekommendera i övrigt är jag också intresserad!

rax

Swordsman
Re: Woha!

Man kan ju alltid googla på söktermen "turkish bow" +900. Då hittar man den här sidan om asiatiska och turkiska bågar, komplett med lite referenslitteratur. Uppgiften om 900 yards (alltså strax över 800 meter) finner du i sista stycket under rubriken Shooting i första artikeln.

/Rax

Akan

Veteran
Re: Woha!

Har du någon artikel eller annat att rekommendera i övrigt är jag också intresserad!
Hmm, kommer inte ihåg exakt vad jag lät uppgiften men jag ser att Rax hittat uppgifter om 900 yards så jag var nog inte helt fel ute.

/H

Illern

koppariller
Den kortare bågen kommer då bli ordentligt mycket snabbare, och därmed ruskigt mycket svårare att hantera.

Som alla som skjutit båge vet så är ju en längre båge mycket mer förlåtande vid småfel än vad en kortare båge är.
Högst relevant för vad som är bäst eller inte är väl vad man skjuter på eller inte skjuter på. Om man står som skrämtrupp i en romersk armé och skjuter på motståndarsidan som består av 20 000 man uppställda i sexhundramannaenheter så kanske det inte är så petigt med precisionen och då blir andra faktorer viktigare för vad som är bäst. Storlek att bära eller lägga i trossen, maqterialåtgång och så vidare. Det finns ju en hel uppsjö av faktorer som påverkar vad som är bäst.

Krellh

Warrior
Det finns ju en hel uppsjö av faktorer som påverkar vad som är bäst.
Givetvis, jag lade inget som helst värderande i min post. Jag bara konstaterade att en kortare båge är svårare att hantera då den blir mycket känsligare.