Nekromanti Löner

krank

Går ondskans ärenden
Re: Löner [OT]

Består inte marknaden av folket?
Marknaden har en ytterst ojämn maktfördelning i och med att människor delas in i konsumenter och producenter, i "de som äger" och "de som blir ägda". Det är en elitistisk struktur utan egentliga normer. Folket styr inte, de blir styrda. Konsumentdemokrati är bullshit.

Foggmock

Myrmidon

Vem bestämmer det?

Jag tycker att folket kunde få göra det. Jag har tidigare en utopisk, fånig idé om att man ska få välja till vilken budgetpost ens skattepengar ska gå till varje år. Då får de styrande ett hum om vad folket tycker är viktigt, och dessutom resurser för att genomföra det.

Om man gjorde på samma sätt så kunde man låta genomföra en undersökning på prioriteringsordning för folket - lärare, läkare och brandmän/poliser skulle nog få rejält tillökt. Mjukvaruprogrammerare, politiker och advokater skulle få det magrare i lönekuverten. Hantverkare skulle nog ligga kvar på status quo, typ.

Bara ett par ören. :gremsmile:

Big Marco

Läskig
Utopins krasch

Fast, nej. Det är skillnad på ansvar och kompetenser. När exempelvis jag åker till Washington DC och pratar med USA:s regering om ämnen som kan påverka hela företaget jag jobbar förs framtid så ligger ett ansvar på mig som många andra medarbetare aldrig behöver ha i sina händer.

Jag tror att det viktiga är att lön även är en belöning. En klapp på axeln. En drivrkaft för att uppnå resultat. Att engagera sig och ge sig hän.

Det är därför jag skrattar när jag läser kranks (och andras) medborgarlön-dravel. I tanke delar jag den fina visionen, faktiskt (!), men jag tror att det går emot allt som är att vara människa. Så länge människan som en kemiskt styrd biologisk varelse har insikten om sin egen existens och instinkten att om jag dödar/skadar/oskadliggör/röjer undan/etc en konkurrent så kan jag skaffa mig en fördel så kommer alltid individer i flocken att utnyttja detta.

De enda sätten jag ser att vi skulle kunna nå den utopiska visionen är att antingen droga eller lobotomera alla, eller med hjälp av strikta avelsvillkor och sanktionerade dödsstraff för alla med "fel" beteenden eller genetisk läggning.

Vi är ett konkurrensutsatt djur i en konkurrensutsatt värld. Vi har kommit längst i vår utveckling av alla jordens djur och vi har medvetenhet om vår egen existens, dödlighet och överlevnadskapacitet. Och vi har ägnat oss åt detta innan vi nyttjade resurser som konkurrens, innan det fanns kapital, innan alla moderna ursäkter uppkom. För att vi är människor. Och människor har det i sig. I olika grader, men det finns där.

Försöker vi ta bort det så har vi tagit bort människan som den ser ut och har utvecklats. Det kanske är ett mål.

Men utan konkurrensen och belöningarna som hägrar så skulle vi inte vara där vi är. Det är som den cyniska paradoxen att krig är det för oss framåt. Ger oss teknologiska landvinningar och upptäckter som aldrig skulle ha undersökts annars. Varför? Jo, för att vi vill nå bättre sätt att döda varandra på, för att befästa vår egen position i den konkurrensutsatta begränsade världen vi lever på, under vår begränsade livstid.

Nu är ju inte människan så enkel heller då även rika och mäktiga personer drabbas av sjukdomar, psykiska problem, kärlekstrubbel eller sorg och ångest. Men å andra sidan, i en utopisk värld med medborgarlöner och där alla är lika värda så tror jag att folk också kommer att drabbas av sjukdomar, psykiska problem, kärlekstrubbel eller sorg och ångest.

För att vi är människor. Och det är sådana vi är.

Arfert

Facit
Postens VD kanske? :gremgrin:

fast chefslöner har inget med kompetens att göra, i första hand, det handlar mer om hur företaget ska värderas... lite som när ett fotbollslag köper en spelare för en miljard, som sedan får sitta på bänken...

Arfert

Facit

Konsumentdemokrati är bullshit.

..säg det till Bofors Tandkräm. Eller Itera.

Storuggla

Champion

"Då får de styrande ett hum om vad folket tycker är viktigt, och dessutom resurser för att genomföra det."

Men det folket tycker är viktigt är inte viktigt.

Storuggla, byråkratin - vår räddare

krank

Går ondskans ärenden
Re: Utopins krasch

Försöker vi ta bort det så har vi tagit bort människan som den ser ut och har utvecklats. Det kanske är ett mål.
Tvärtom anser jag att det vi pysslat med hittills har varit en utveckling mot just att skaffa oss verktygen att ta bort just det. Det blir en del av samma utveckling, så att säga. Lite som att den där första varelsen kravlade upp hur havet och började leva på land inte bröt mot eller slängde bort allt tidigare, utan snarare byggde vidare. Jag ser det vi hållit på med som nåtslags barn/tonårsålder för människan, medan vi skaffar oss mognaden och verktygen för att utvecklas till vuxna människor.

När du talar om vad som "går emot allt det innebär att vara människa" får jag vibbar om manschauvinister som menar att en kvinna som inte sminkar sig etc tar bort "allt vad det är att vara kvinna". Vad det är att vara människa har förändrats genom tiden, på samma sätt som vad det innebär att vara kvinna, man, svart, vit, indian eller murare förändrats. "Människa" är en språklig konstruktion, som innehåller precis vad vi väljer att lägga i begreppet. För vissa innebär "att vara människa" att vara vit. För andra att man är medveten om sin egen existens. För ytterligare andra att man är egoistisk.

Det är inte av sjukdomar, psykiska problem, kärlekstrubbel eller sorg och ångest jag vill få bort. Det är orättvisor, ojämlikheter och i största allmänhet orättfärdiga hierarkiska strukturer, moraliska system och elitistiska samhällsfunktioner.

Man är inte värd mer bara för att man råkar vara företagare eller av "marknaden" givits högre lön. Det bevisar ingenting.

Man kan antingen ha demokrati eller kapitalism. Det är inget konstigt med det - jag vill bara att de, som förfäktar kapitalism, ska visa vart de står och ta konsekvenserna av sitt tyckande. Om man vill ha ett samhälle där marknaden (dvs överklassen/kapitalet) styr, så får man väl vilja ha det - det är en åsikt jag kan respektera. Om man vill att samhället ska se ut precis som det gör, accepterar jag det också. Det jag däremot har svårt för är folk som hymlar med det hela. Om man är emot demokrati eller inte tycker att demokrati är så viktigt - säg då för farao det. Fast det vågar sällan kapitalister. De undviker hellre frågan genom att muttra om "hur det alltid varit" (vilket är högst suspekt om man betraktar hur luddigvår bild av historien egentligen är) eller "hur det måste vara" (ännu mer suspekt, eftersom det antyder ett perspektiv av någon som personligen upplevt och testat samtliga andra system, dvs inte bara de vi människor hittills kommit på, utan samtliga potentiella system överhuvudtaget).

Arfert

Facit

vaddå statens pengar... men det är ju TVÄRTOM, det är ju VÅRA pengar som staten lånar (eller hur man vill uttrycka det) av oss... för att förhoppningsvis spendera på ett för oss nyttigt sätt.

Hur sjutton blev staterna stater in the first place? Jo, genom att roffa åt sig folkens resurser. Att ett fåtal stater använder pengarna på ett någotsånärt vettigt sätt (sjukvård, skolor osv) är ju ett modernt påfund. Och att vi låter dem ta våra pengar är för att det kan vara en praktisk lösning. Men det är mina pengar, inte statens.

krank

Går ondskans ärenden

Men det folket tycker är viktigt är inte viktigt.
Vem bestämmer då vad som är "viktigt"? Statsminister, kungen, gud eller du?

krank

Går ondskans ärenden

vaddå statens pengar... men det är ju TVÄRTOM, det är ju VÅRA pengar som staten lånar (eller hur man vill uttrycka det) av oss... för att förhoppningsvis spendera på ett för oss nyttigt sätt.

Hur sjutton blev staterna stater in the first place? Jo, genom att roffa åt sig folkens resurser. Att ett fåtal stater använder pengarna på ett någotsånärt vettigt sätt (sjukvård, skolor osv) är ju ett modernt påfund. Och att vi låter dem ta våra pengar är för att det kan vara en praktisk lösning. Men det är mina pengar, inte statens.
Staten har bestämt sig för att den äger ett visst landområde, hyfsat slumpvist definierat (ett "land"). Om man överhuvudtaget godtar ägandeskap som begrepp, då.

Staten trycker pengarna. Staten bestämmer hur värdet på pappersbitarna etc ska bedömas. Om staten vill, kan den bestämma att alla dina pengar är värdelösa imorgon. Senast var det väl tioöringarna som över en natt blev helt värdelösa? Jag minns aldrig vilken som var senast...

Pengar har med andra ord bara det värde staten bestämmer att pengarna har. Alltså är det statens pengar - ägandeskap, om det alls ska kunna fungera som begrepp (vilket jag iofs inte tycker att det gör) handlar ju framför allt om vad man har makt över. Om man inte drar in något slags metafysiskt "ägande"...

Eksem

Champion

"Nu är dock VD-poster lite av ett extremfall. "

Varför? För att de sätter sina egna löner. Det var ju ett ekonomi-scoop i våra nyhetsmedia under våren där det visade sig att en klar majoritet av de större företagens styrelser konstant röstade igenom löne- och bonusplaner vars syfte var att belöna dem själva för vad de hade tänkt göra under året.

Marknadsekonomi, löner som produktion, sätts ofta ur spel av den typen av fusk.

Big Marco

Läskig
chefslöner har inget med kompetens att göra

Fast vad är kompetens? Kompetensen kan vara att få ett företag högt värderat? ,-)

Det är någon form av svensk klyscha att chefer inte är värda sina löner. Givetvis finns det sådana exempel *host*Skandia*host* men motsatsen finns också, där personer som får en miljard i ersättning lyckas förbättra resultatet med kanske tio miljarder.

Fast allra helst är jag för lägre grundlöner generellt och höga och vettigt relaterade bonussystem som baseras på resultat och målstyrning. Är man med som en aktiv del och man lyckas väl utifrån mål och marknad tycker jag att man är värd en mycket god ersättning för detta.

Arfert

Facit
Re: Postvärk

"en Bonniers-chef i princip bestämmer vad hela svenska folket ska få för typ av information"

..nu låter du som en gammal släkting till en polare... gubben var pensionerad amiral och nazist... när han satte på TVn sa han alltid: "Nu ska vi se vad JUDEN vill att vi ska tycka"... :gremgrin:

Och jag har jobbat på ett Bonniersföretag. Familjen Bonnier lade sig ALDRIG i vad vi gjorde (redaktionellt), så länge vi skötte företaget på ett korrekt sätt. Det där du skrev var rätt osmakligt. Och inte sant. DN med flera har bara en marginell makt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Privat entreprenörskap

Fast när det gäller privat entreprenörskap så vill jag slå ett slag för alla de övriga vettiga orsakerna att starta ett företag förutom girighet. Såsom till exempel frihet, skaparglädje, oberoende och för att skapa sysselsättning för familj och vänner. Om du ser dig om i världen så tror jag att du kommer att finna att en väldigt liten andel av alla företagare har som primär drivkraft att bli rika. Pengarna är säkert det kitt som håller samman många storföretag (även om jag tror att de blir mer framgångsrika om de också kan skapa starkare och mer personliga band mellan de anställda) men är inte lika viktigt när det gäller de många småföretag som trotsallt utgör den överväldigande majoriteten.

Själv ser jag fram emot ett av jobba med ett av de många yrken som alla uppskattar men få vill betala för, även om det förstås inte är lika illa som för till exempel undersköterskor. Och vem vet, en dag kanske jag startar ett företag (till exempel en friskola) men det kommer inte att vara för att jag vill håva in de stora pengarna.

Arfert

Facit
Nu vill jag ta tillfället i akt att säga att ett privat företag kan sätta hur höga löner de vill, det stör inte mig ett smack. Om de tycker de har råd så är det inte min sak, så länge jag inte är delägare.

Arfert

Facit

En anställd VD sätter normalt inte sin egen lön, det är styrelsen som ska godkänna den.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag har tidigare en utopisk, fånig idé om att man ska få välja till vilken budgetpost ens skattepengar ska gå till varje år. Då får de styrande ett hum om vad folket tycker är viktigt, och dessutom resurser för att genomföra det.

Om man gjorde på samma sätt så kunde man låta genomföra en undersökning på prioriteringsordning för folket - lärare, läkare och brandmän/poliser skulle nog få rejält tillökt. Mjukvaruprogrammerare, politiker och advokater skulle få det magrare i lönekuverten. Hantverkare skulle nog ligga kvar på status quo, typ.
Fast folk är lata och dumma. Det finns säkert många viktiga yrkesgrupper som gemene man inte ens känner till och som därmed inte skulle få i närheten av vad de förtjänar. Så gott som all grundforskning skulle försvinna, till exempel, vilket i förlängningen skulle leda till civilisationens stagnation och förfall. :gremsmile:

/Dimfrost