Re: Utopins krasch
Försöker vi ta bort det så har vi tagit bort människan som den ser ut och har utvecklats. Det kanske är ett mål.
Tvärtom anser jag att det vi pysslat med hittills har varit en utveckling mot just att skaffa oss verktygen att ta bort just det. Det blir en del av samma utveckling, så att säga. Lite som att den där första varelsen kravlade upp hur havet och började leva på land inte bröt mot eller slängde bort allt tidigare, utan snarare byggde vidare. Jag ser det vi hållit på med som nåtslags barn/tonårsålder för människan, medan vi skaffar oss mognaden och verktygen för att utvecklas till vuxna människor.
När du talar om vad som "går emot allt det innebär att vara människa" får jag vibbar om manschauvinister som menar att en kvinna som inte sminkar sig etc tar bort "allt vad det är att vara kvinna". Vad det är att vara människa har förändrats genom tiden, på samma sätt som vad det innebär att vara kvinna, man, svart, vit, indian eller murare förändrats. "Människa" är en språklig konstruktion, som innehåller precis vad vi
väljer att lägga i begreppet. För vissa innebär "att vara människa" att vara vit. För andra att man är medveten om sin egen existens. För ytterligare andra att man är egoistisk.
Det är inte av sjukdomar, psykiska problem, kärlekstrubbel eller sorg och ångest jag vill få bort. Det är orättvisor, ojämlikheter och i största allmänhet orättfärdiga hierarkiska strukturer, moraliska system och elitistiska samhällsfunktioner.
Man är inte värd mer bara för att man råkar vara företagare eller av "marknaden" givits högre lön. Det bevisar ingenting.
Man kan antingen ha demokrati eller kapitalism. Det är inget konstigt med det - jag vill bara att de, som förfäktar kapitalism, ska visa vart de står och ta konsekvenserna av sitt tyckande. Om man vill ha ett samhälle där marknaden (dvs överklassen/kapitalet) styr, så får man väl vilja ha det - det är en åsikt jag kan respektera. Om man vill att samhället ska se ut precis som det gör, accepterar jag det också. Det jag däremot har svårt för är folk som hymlar med det hela. Om man är emot demokrati eller inte tycker att demokrati är så viktigt - säg då för farao det. Fast det vågar sällan kapitalister. De undviker hellre frågan genom att muttra om "hur det alltid varit" (vilket är högst suspekt om man betraktar hur luddigvår bild av historien
egentligen är) eller "hur det måste vara" (ännu mer suspekt, eftersom det antyder ett perspektiv av någon som personligen upplevt och testat
samtliga andra system, dvs inte bara de vi människor hittills kommit på, utan samtliga potentiella system överhuvudtaget).