Ymir
Liten kantbaron
Jahaja. Så fick jag till sist höra den officiella förklaringen av Mundanas omsorgsfullt hemlighållna bakgrund, som jag byggt saker på sedan jag började spelleda Eon och tillbringat många timmar diskuterandes och funderandes kring. Det var inte värt de funderingarna. Neogames omsorgsfulla antydningar här och var lovade något intelligent, spännande och trovärdigt, men det hela visade sig vara en fullständig dötrist standard-fantasylösning, som inte lär ha krävt någon större tankemöda att komma på. Att det dessutom dödade en stor del av den realistiska känsla och ont/gott-subjektivitet som är Eons styrka gjorde ju inte saken bättre, direkt, när allt urartade i en gravt opassande "fantastic high fantasy" -orgie av oanade proportioner. Visst, jag gillar high, men viss logik, trovärdighet, påtaglighet och ett par fötter kvar på jorden är också trevligt, och något av det som utmärker Eon, imho. Trodde jag, iallafall. De sista resterna av påtagligheten försvann ju med människornas skapelse, rymdseglare, eter, gudakrig och dylika pinsamma saker. Eon goes DoD EA, typ. Och förbannelsen...den lösningen var väl rätt okej, men väl trist - någon förbannelse tänkte man sig ju att alverna skulle ha. Att raserna inte verkade ha något som helst släktskap med varandra när allt kom till kritan var ytterligare ett slag under bältet, och jag tål snart inga fler.
Kanske är det jag som uppfattat allting fel från början, och trodde att Eon var ett förhållandevis seriöst rollspel som gjorde något bra av standardfantasyn. I sådana fall hade jag tydligen misstagit mig rejält, och i annat fall så har någon eller något sett till att ge Eon en organskada det sent skall glömma. Jag hoppas det får god vård.
Som en annan beskrev 'Legender och Hemligheter': "Jag har nog aldrig sett något så koboldigt, eller som förintar ett rollspelskoncept så totalt som denna produkt."
Är kanske beredd att hålla med. Vidare rapport väntar när jag läst 'Legender och Hemligheter' i sin helhet - med lite tur har jag fått allt om bakfoten, men det verkar tyvärr inte det minsta sannolikt.
Hursomhelst ville jag bara säga att jag är mycket besviken, och att Eon för alltid förlorat en hel del av sin kvalitet i mina ögon.
- Ymir, som nu för alltid håller sig till sina egna svar och sin egen bild av Mundana och dess historia.
Kanske är det jag som uppfattat allting fel från början, och trodde att Eon var ett förhållandevis seriöst rollspel som gjorde något bra av standardfantasyn. I sådana fall hade jag tydligen misstagit mig rejält, och i annat fall så har någon eller något sett till att ge Eon en organskada det sent skall glömma. Jag hoppas det får god vård.
Som en annan beskrev 'Legender och Hemligheter': "Jag har nog aldrig sett något så koboldigt, eller som förintar ett rollspelskoncept så totalt som denna produkt."
Är kanske beredd att hålla med. Vidare rapport väntar när jag läst 'Legender och Hemligheter' i sin helhet - med lite tur har jag fått allt om bakfoten, men det verkar tyvärr inte det minsta sannolikt.
Hursomhelst ville jag bara säga att jag är mycket besviken, och att Eon för alltid förlorat en hel del av sin kvalitet i mina ögon.
- Ymir, som nu för alltid håller sig till sina egna svar och sin egen bild av Mundana och dess historia.