Nekromanti L&H VS. V&N

storken

Warrior
Legender & Hemligheter, vilken även är en utav de absolut bästa enligt mig.
Vandöda & Nekromanti är dock också värd sitt pris, men inte om du inte tänker blanda in varken nekromantiker eller vandöda i ditt rollspelande.

V&N mot L&H

Jag tycker att V&N vinner, även om båda är dåliga. Bitvis så är L&H riktigt intressant, men om du köper den, så kommer du upptäcka att både alkohol och brass var inblandade vid skrivandet :gremgrin:.

Mvh Victor Palm...

...Som föreslår att du väljer en helt annan bok.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Alviskt vin eller vatten?

"Vilken tycker ni är mest prisvärd av "Legender & Hemligheter" och "Vandöda & Nektromanti" ??? "

Ja du...

River man ut väl valda delar i L&H så funkar den fortfarande fin fint som modul, och jag tycker kritiken mot den är kanske smulan överdriven.

Däremot, river man ut dom delar i V&N som inte funkar (för dom bitarna är högst påtagliga) så börjar hela modulen falla sönder. Dels för att pärmen är försvagad av allt utrivande och dels för att materialet i V&N hänger ihop mer med sig självt än vad materialet i L&H gör.

Så jag måste säga att i min högst personliga åsikt så är L&H mer prisvärd än vad V&N är. Nu är ju jag ganska anti mot V&N och således väldigt partiskt i den här frågan. Men det beror på hur mycket du är beredd att tumma på, bygga om och vad du behöver. Behöver du överdrivet superäckelmäktiga vandöda från bortre helvetet +3 så kan du väl skaffa V&N. Behöver du bara en zombie eller två så kommer du finna modulen smulan överdriven.
L&H ger många bra uppslag till episka highfantasy-kampanjer. Nu är ju alla andra Eonmoduler ganska långt ifrån highfantasy, så om man tycker highfantasy i Eon är obehagligt så ska man nog inte införskaffa L&H heller.

/Naug

Saruman

Veteran
OK...så ni tycker jag ska välja en annan bok..vilken ? några tips eller ?

jag har dessa böcker (utöver grundboken): mundana, spelarens handbok, dvärgar, alver, tiraker, krigarens handbok, sorgernas brunn.

Matt Evans

Veteran
"jag har dessa böcker (utöver grundboken): mundana, spelarens handbok, dvärgar, alver, tiraker, krigarens handbok, sorgernas brunn. "

Om du tänker använda magi i lite större utsträckning är nog Mystik och Magi ett måste (jag hade själv lite svårt att förstå hur magin fungerade innan den modulen)

// Matt Evans

Annrs så måste jag säga att Tirakboken är väl värd att köpa.
Själv älskar jag tiraker helt och fullt, även om mina spelare tyvär är standardalvfetishister, så det blir nog inga tirakkampanjer för min del.

Xzarjo

Warrior
Mystik&Magi : Lite mystisk bok men efter att ha läst om den några ggr kommer magin vara lika förstålig (och rolig) som ett parti tomte tennis. VÄLDIGT bra införmation om du börjar fundera på magiska föremål aka artifakter.

Legender&Hemligheter : En god bok att läsa i hengmattan i solen. Innehåller hyggligt förklarad världsbild som i vanliga fall inte kommer till användning förutom vid kampanjer, där man i min mening bara bör spela på händelser vars enda sammanhang man ser i boken. Ett stort plus tycker jag är den hög med äventyrsideer man får på köpet. Själv har jag svårt att komma på spännande platser, och då är en ruinstad i öknen eller en mörk skog med historia inte helt fel.

Monster&Varelser : Har hört att den är slut för ett bra tag sedan, men om du skulle få tillfälle att köpa den så missa inte chansen. Innehåller många små och stora varelser som sätter mycket färg på resandet då mötena ofta är överaskande och slutar med att monstret och spelarna flyr åt var sitt håll (Uch vad hemska dom där såg ut!). Har även statt för hästar, om du nu har undrat hur mycket riddarens stridshingst tål. Det enda jag riktigt saknar är statten på dumdrakar och skogsnymfer. Och kanske Necken med fiol.

Matt Evans

Veteran
Men......

Han hade ju tirakboken, och han frågade om sådana som han inte hade, vilka som var mest värda att köpa...

// Matt Evans - som lästa vad han skulle svara på

Re: Men......

Skyll på mig som inte läser ordentligt då. Dvärgboken, Geographica Mundana, Consaber, Mystik och Magi är alla bra böcker väl värda att köpa.
Jag har fortfarande inte kollat vad han har, så jag babblar bara lite.

Matt Evans

Veteran
Bättrar sig

Nu var det bara 1,5 modul till som han hade

Dvärgar samt Mundana (räknas som 0.5, då det är föregångaren till GM)

// Matt Evans

trinker

Warrior
Det beror ju helt på vad du vill ha. Vill du ha legendariska platser, sagor, föremål etc. så är väll L&H prisvärd men vill du ha ondskefulla nekromantiker så är ju V&N den för dig. Själv har jag båda. Det finns mycket matrial man kan använda sig av.

Mvh Cozcin

storken

Warrior
Re: L&H vs. M&V

L&H ger många bra uppslag till episka highfantasy-kampanjer. Nu är ju alla andra Eonmoduler ganska långt ifrån highfantasy, så om man tycker highfantasy i Eon är obehagligt så ska man nog inte införskaffa L&H heller.
Jag håller absolut inte med om att Legender & Hemligheter gör EON mer high-fantasy! Den är däremot en utmärkt modul för spelledare som vill skapa större kampanjer med något mörkt & stort som döljer sig utanför rollpersonernas vetskap.

Då anser jag att Monster & Varelser är mer high-fantasy.
Det är nämligen en bok som vi, förutom hästpartiet, ignorerar helt i våran spelgrupp. Vi kör aldrig med monster utan anser att demoner, vandöda & gudar passar mycket bättre in i Mundana.
Det är t.o.m. mycket sällan som vi spelar med tiraker, då även dessa känns lite för high-fantasy (åtminstone enligt min egen åsikt).

Så jag personligen skulle inte rekomendera Monster & Varelser, så länge inte du (som vi) samlar på moduler.