Nekromanti L337 skadesystem, reviderat

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Ok, nu gjorde jag en ny tråd då det är så pass mycket ändrat och tillagt till skadesystemet. Nu har jag ändrat lite efter kommentarer jag har fått och jag ska nu alltså försöka förbättra systemet. All kritik var konstruktiv :gremlaugh:. Jag vill ju göra systemet enkelt och de förslgaen jag fick gjorde det också enklare. Nu har jag även lagt till hur skadorna ska fungera. Men nu slutsnackat och till systemet:

Att räkna ut skadan
Attackeraren har en katana, skada 1T10+5. Attackeraren attackerar försvararen, en samuraj, fys 3 och med en rustning med abs 2. Samurajen väljer att försöka undvika attacken men misslyckas (har ej något färdighetssystem än). Attackeraren slår en 10:a, skadeslaget blir alltså 15. För att sedan räkna ut skadan tar man försvararens fys+rustningens abs och jämför det med skadan i följande tabell:
<table border=1><tr><td>1xfys+abs</td><td>lätt skada</td></tr><tr><td>2xfys+abs</td><td>skada</td></tr><tr><td>3xfys+abs</td><td>allvarlig skada</td></tr><tr><td>4xfys+abs</td><td>dödlig skada</td></tr></table>
Under 1x fys+abs ger ingen skada alls.

Skade-effekter
Allvarlig skada i benet=Halverad förflyttning
Dödlig skada i benet=Flyger av
Allvarlig skada i armen=Kan ej användas
Dödlig skada i armen=Flyger av
Allvarlig skada i huvudet=Måste slå över ett svårt slag (vet ej hur det ska funka än) +fys och psy för att inte svimma. Måste slå ett normalsvårt slag +fys och psy för att inte hamna i koma.
Dödlig skada i huvudet=Död
Allvarlig skada kropp=Måste slå ett normalsvårt slag + fys och psy för att inte svimma.
Dödlig skada kropp=Om man inte får akut vård inom 1T10 minuter dör man. Vid skada som är 5x fys + abs eller över så kapas kroppen på mitten, alltså död direkt. Denna tabell över modifikationer gäller bara för användandet av en specifik kroppsdel, dock ger skador på huvudet minus modifikation för hela kroppen.
<table border=1><tr><td>Lätt skada (-0)</td><tr><tr><td>Lätt skada (-1)</td><tr><tr><td>Lätt skada (-2)</td><tr><tr><td>Skada (-4)</td><tr><tr><td>Skada (-5)</td><tr><tr><td>Skada (-6)</td><tr><tr><td>Allvarlig skada (-8)</td><tr><tr><td>Allvarlig skada (-10)</td><tr><tr><td>Allvarlig skada (-12)</td><tr><tr><td>Dödlig skada (Död)</td><tr></tr></table>
Samurajen fick alltså en allvarlig skada. Nu kommer kanske inte värdena för skade-effekterna vara likadana sedan eftersom jag inte vet vad jag ska ha för färdighets och stridssystem än. Kom nu gärna med kritik. (Helst konstruktiv, men jag har bara fått konstruktiv kritik hittils, den har förbättrat skadesystemet :gremlaugh:)
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Just ja, jag glömde nämna att det där med x fys+abs fick jag från Rising (innan hade jag ett procentsystem för att se hur mycket skada man får). Och att "det är intressantare med effekten av skador än hur man får dem" frå någon som jag inte kommer ihåg vem det var.
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Finns det fortfarande några större problem med det här skadesystemet eller har jag lyckats få bort dem? Jag ska även ha med att vapen skadar mer desto starkare man är. Men jag vet inte hur jag ska göra det :gremconfused: Ska man lägga till sty direkt till vapnets skada eller ska man dubblera sty och lägga till vapnets skada? Någon som har något annat förslag?
 
Top