Nekromanti Labyrinth Lord + ODD vid samma bord

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Vi tänker köra en vända OSG och har bestämt oss för att köra Keep on the Borderlands med basic D&D (Moldvay) av det enkla skälet att vår SL äger den versionen (tror både B/X är aktuellt) Nu är det ju så lyckligt att LL emulerar just den versionen och finns lätt tillgängligt för inköp. På Wikipedia står det att följande skillnader finns:

1. Maxlevel är 20 i LL, till skillnad från Moldvay (X), som är 14. Betyder det att xp-skalan är annorlunda, dvs skiljer det sig hur många xp som krävs för att nå, säg level 5?
2. Präster kan besvärja vid första leveln i LL men inte i Moldvay. Betyder det att hela spellprogressionen är annorlunda?
3. Vissa spells och grejer saknas i LL, pga av D&D namnproperty-grejer. Hur mycket stör det?
4. Finns det andra skillnader som man ska ha i åtanke?
5. Kommer det funka att ha två regler vid samma bord på det här sättet, tror du?
6. Om det visar sig att vår SL endast Basic och inte Expert (LL emulerar ju båda i samma bok), kommer det att fucka upp allt?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,855
Zimith said:
Vi tänker köra en vända OSG och har bestämt oss för att köra Keep on the Borderlands med basic D&D (Moldvay) av det enkla skälet att vår SL äger den versionen (tror både B/X är aktuellt) Nu är det ju så lyckligt att LL emulerar just den versionen och finns lätt tillgängligt för inköp. På Wikipedia står det att följande skillnader finns:
Inte bara för inköp, utan dessutom helt gratis på nätet. Det kanske ni vet, men jag flaggar för det ändå!

Så till frågorna:

1. Maxlevel är 20 i LL, till skillnad från Moldvay (X), som är 14. Betyder det att xp-skalan är annorlunda, dvs skiljer det sig hur många xp som krävs för att nå, säg level 5?
Nä, maxlevel påverkar inte xp-skalan. Däremot har Labyrinth Lord andra XP-skalor för sina klasser för att göra det mindre till en karbonkopia. En cleric i D&D ska ha 1500 XP för att gå upp till level 2. I Labyrinth Lord är den siffran 1565.

2. Präster kan besvärja vid första leveln i LL men inte i Moldvay. Betyder det att hela spellprogressionen är annorlunda?
Ja, visst gör det det. Präster får spells tidigare i Labyrinth Lord (gissningsvis för att inte göra moderna spelare ledsna), men vid level 14 har det jämnat ut sig.

3. Vissa spells och grejer saknas i LL, pga av D&D namnproperty-grejer. Hur mycket stör det?
Just ingenting skulle jag tro. De gömmer sig nog däri under annat namn istället.

4. Finns det andra skillnader som man ska ha i åtanke?
Saves heter lite olika, och vissa saker som modifikation för karisma på reaktionsslag har man vänt på i Labyrinth Lord. Ingen stor grej, men det kan bli lite knasigt om man har skrivit ner en "bonus" för hög karisma som är -2 och det sedan visar sig att -2 är dåligt istället för bra.

5. Kommer det funka att ha två regler vid samma bord på det här sättet, tror du?
I grova drag är det precis samma regler, men det kan skilja i detaljerna (som jag skrev här ovan). Det borde inte vara några större problem.

6. Om det visar sig att vår SL endast Basic och inte Expert (LL emulerar ju båda i samma bok), kommer det att fucka upp allt?
Expert-lådan till D&D lägger till level 4-14, fler spells, regler för vildmarksäventyr etc. Det är alltså inte ett Expert-tillägg i Drakar och Demoner-anda som ändrar spelet på något sätt. Ni kommer nog kunna spela i veckor eller månader utan att använda nåt alls av grejerna från Expert-lådan. :gremsmile:

Kort sagt: inte mycket att oroa sig för. Ös på!
 
Top