Nekromanti Labyrinth Lord

dawnrazor

Veteran
Jag gillar att DM:a classic D&D (B/X eller RC). Mina spelare gillar dock alla coola alternativ i AD&D (1e och 2e). Som jag förstår kan man få båda dessa delar med Labyrinth Lord + Advanced Labyrinth Lord. Någon som kommentera LL och dess fördelar/nackdelar, så skulle jag bli glad.

Jag vill ha en bra "bas"-spelmotor. Se kan man låna in monster, magic, karaktärsklasser mm från de andra utgåvorna vid behov.

Botulf

Hero
LL+Advanced Edition Companion borde nog täcka dina behov för det du eftersöker. Då det är just det: B/X + raser, spells, ett par monster och klasser från AD&D1ed. Generellt så har jag inte mycket till nackdelar att dra upp faktiskt. Som en del brukar beskriva det så fångar AEC väldigt mycket just det sätt som många spelade D&D när det begav sig på 80-talet. Alltså B/X(eller BECMI) som grund och plocka in grejer från AD&D istället för att hoppa över räcket helt.

Både LL och AEC ska finnas som för gratis nedladding hos Goblinoid Games. De gratis pdf:erna saknar illustrationerna dock.

Det finns även en bok som heter Companion Expansion från Barrataria Games, som iaf förut fanns som gratis pdf på lulu.com, som också fungerar som en sorts fortsättning på B/X där vars innehåll i stor grad gör samma sak som AEC. Fast med skillnad att den är mer organiskt sammanflätad med B/X grundsystem. Alltså att de flesta AD&D1ed raser och klasser finns med. Fast omarbetade efter B/X mönster(gnome och half-orc som egna klasser exempelvis, ingen multiclassing osv).

dawnrazor

Veteran
Tack Schtajner :gremsmile:
Det var väl det jag tänkte - har nu beställt LL+AEC inbundna via Lulu.

Jag har Barratarias PDF och även B/X Companion (Black Beagle) och tycker att båda är helt ok. Men möjligheten att köra classics spelmotor + AD&Ds klasser & raser är ju väldigt coolt. Dessutom tilltalas jag av att ha allt samlat i så få böcker som möjligt. Sen tänkte jag låna in saker från RC, AD&D 1e och 2e, t ex monster, spells, kanske weapon mastery osv.

Kort sagt - den ultimata versionen av D&D för mig :gremsmile:

dawnrazor

Veteran
Har nu fått grejerna, och de verkar riktigt bra! Ett första steg mot min egen version av "ultimat-D&D".

Har också kollat på Blood & Treasure som Schtajner talade så väl om, och det verkar riktigt bra. Kommer att låna en del regler där liksom en del magiregler från DCC. Och så förstås encumbrance från LotFP...
Sjukt sugen på att spela nu!