Nekromanti Lackerad silkeskyrass. hur ser dom ut i Symbaroum??

Ulv

Veteran
Hej :) , Min barbar har köpt sig en ny rustning, en lackerad silkeskyrass. Jag har lite svårt att bestämma mig för hur en lackerad silkeskyrass borde se ut ??? Jag har fått förklarat att bla samurajer använde sig av rustning med mycket silke lager på lager i en del av sina rustningar. Vad tycker ni är det samurai designen ni tänker på ? vore jättekul om nån kunde slänga upp nån bild/foto som kan insperera till en sån här typ av rustning som ni tycker passar Symbaroum??? vore grymt tacksam =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Utifrån namnet på rustningen samt diverse saker jag har hört om historiska rustningar (obs: har hört, inte tagit reda på genom att studera de historiska källorna) skulle jag gissa på lager på lager på lager av sidentyg, med någon form av limm eller koda mellan samt utanpå som pressas ihop och formas till en styva rustningsbitar som lackeras för att hålla väta ute (fukt får sån här rustning att mjukna). Bitarna fogas sedan samman med remmar till något som påminner om en plåtrustning, fast mycket lättare. Självfallet passar man på att måla bitarna vackert innan man lackerar dem.

För bildexempel skulle jag ta inspiration från rustningar av härdat läder som går att hitta på google, fast de kommer nog generellt sett vara väldigt blanka:

1
2
3

Ulv

Veteran
Ah! nice! hade bilden av att allt silke skulle vara i minimala sektioner och bestå av massa läderbitar för att få det att hålla ihop typ... blev en väldigt plottrig rustning i mitt huvud som jag har haft svårt att se barbarer bära. sökte på silke och fick fram den här mongoliska läderrustningen som kanske också är rätt nära målet ... =)

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Absolut. Jag kom också att tänka på det att bitarna kanske inte alls är fästa i varandra med remmar utan snarare fästa på kläder gjorda av många lager av mjukt siden. Alltså typ tjocka, vaderade kläder med "plåtar" av lackerat, laminerat siden över alla vitala delar.

chrull

Stockholm Kartell
"Lackerad Silkeskyrass" får mig mer att tänka på Royo... typ den här. Era alternativ verkar mycket bättre :D

Genesis

Ni dés ni maître
anth;n105983 said:
Jag skulle sätta mina pengar på att lackerad silkeskyrass är en japansk rustning.
Översatt till engelska blir det lacquered silk cuirass, vilket är en sån här:
http://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/14.100.121
Den där rustningen har väl bara snören av silke? Är det vad som menas? Rustningen verkar vara gjord av lackerat järn och läder, ihopsydd med silke.

Sapient

Swashbuckler
Eftersom grundmaterialet är tyg, kan den ju se ut faktiskt precis hur som helst... :)

Tyg användes förmodligen (eller möjligen, finns skeptiker...) även i grekiska rustningar, då linne. Om det känns som om den formen passar bättre in i "barbar-stilen", eller för att iaf insupa lite av hur det fungerar, så rekommenderas denna sida om Linothorax-projektet...

Det är lite mer så, jag har föreställt mig rustningen. Mer grovhuggen, är japanskt raffinerad.

anth

Vetefan
Genesis;n105987 said:
Den där rustningen har väl bara snören av silke? Är det vad som menas? Rustningen verkar vara gjord av lackerat järn och läder, ihopsydd med silke.
Jupp, det är vad som menas
Wikipedia said:
During the Heian period (794-1185), the Japanese cuirass evolved into the more familiar style of armour worn by the samurai known as the dou or d?. Japanese armour makers started to use leather (nerigawa) and lacquer was used to weather proof the armor parts. By the end of the Heian period the Japanese cuirass had arrived at the shape recognized as being distinctly samurai. Leather and or iron scales were used to construct samurai armours, with leather and eventually silk lace used to connect the individual scales (kozane) which these cuirasses were now being made from.
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_armour

RasmusL

Champion
Det verkar ju superdumt att lacka tyg (färgen lär spricka rätt omgående i och med flexibiliteten) och hela poängen med tygrustningar är väl att de ska vara flexibla?

CapnZapp

Myrmidon
Eftersom Symbaroum är fantasy finns det ingen anledning att inte tro hela rustningen kan vara vävd av fantasystark silke... ;-)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RasmusL;n105995 said:
Det verkar ju superdumt att lacka tyg (färgen lär spricka rätt omgående i och med flexibiliteten) och hela poängen med tygrustningar är väl att de ska vara flexibla?
En annan poäng skulle kunna vara att göra något som är lätt, snarare än flexibelt. Har dock dålig koll på lack, men nog finns det väl lack som klarar av i alla fall lite flexibilitet utan att flagna av? I alla fall så som jag tänker mig det kommer det ju inte vara mjukt tyg som kläder utan något mer i stil med böjlig plast eller något.

RasmusL

Champion
Rymdhamster;n105997 said:
En annan poäng skulle kunna vara att göra något som är lätt, snarare än flexibelt. Har dock dålig koll på lack, men nog finns det väl lack som klarar av i alla fall lite flexibilitet utan att flagna av? I alla fall så som jag tänker mig det kommer det ju inte vara mjukt tyg som kläder utan något mer i stil med böjlig plast eller något.
Jag tänker mer att det blir sprickor i ytan när det rör på sig. I och med att modern lack/färg inte kommit runt det problemet med bibehållen hållbarhet och kvalitet så är jag skeptisk. Till och med fogmaterial (latex, silikon, etc) har svårt när det blir lite rörelse.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RasmusL;n105998 said:
I och med att modern lack/färg inte kommit runt det problemet med bibehållen hållbarhet och kvalitet så är jag skeptisk. Till och med fogmaterial (latex, silikon, etc) har svårt när det blir lite rörelse.
Jasså. Hmm. Ja i så fall lutar det väl kanske åt att Anth är rätt svar på spåren, att silket används för att sammanfoga rustningen snarare än att utgöra rustningen.

RasmusL

Champion
Däremot så är det ju asball med lackade plåtrustningar så en sådan med lite mjuka delar i silke?

Genesis

Ni dés ni maître
Eller en rustning i silke med tunna plattor av lackerad plåt ovanpå? Silket ger flexibilitet och stötdämpning, plåten ger slitstyrka (silket slits nog rätt snabbt, och plåtarna kan bytas ut en i taget) och glatthet, och lacket ger dekoration och rostskydd.

RasmusL

Champion
Genesis;n106001 said:
Eller en rustning i silke med tunna plattor av lackerad plåt ovanpå? Silket ger flexibilitet och stötdämpning, plåten ger slitstyrka (silket slits nog rätt snabbt, och plåtarna kan bytas ut en i taget) och glatthet, och lacket ger dekoration och rostskydd.
Cool!

Sapient

Swashbuckler
RasmusL;n105995 said:
Nja, visst spricker lacken. Men den kommer fortfarande att öka rustningens motståndskraft mot väta rejält. Även om det finns små sprickor för vatten att sippra in genom, skulle en rustning utan lack suga åt sig väta och limmet lösas upp, på en genomsnittlig svensk sommardag.

Du måste nog sätta de olika effekterna i proportion mot varandra. Givet att rustningen inte bärs eller bara bärs vid särskilda tillfällen (och en hel del av dem var av mer ceremoniell karaktär, helt eller delvis) så kommer lackeringen att skydda den från att förstöras - och om den används i strid, så kommer det ändå att utsättas för en betydligt grövre typ av förstörelse.

Så givet att lackeringen i sig kostar väldigt lite, är det fullt rimligt och rationellt att utföra den.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Sapient;n106023 said:
Så givet att lackeringen i sig kostar väldigt lite, är det fullt rimligt och rationellt att utföra den.
Det kan ju också vara en del av underhållet av rustningen att lacka om den. Jag brukar ju tänka mig att mycket av tiden vid lägerelden varje kväll går åt till att gå igenom utrustningen och torka av, olja in, polera eller behandla.

Sapient

Swashbuckler
Jo, och att lacka tyg är ju väsentligt enklare att göra mellan varven, än säg reparera en sliten ringbrynja.