Nekromanti Lacuna Part I. The Creation of the Mystery and the Girl from Blue City

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Läste igenom detta igår/idag och även om jag förstår ungefär hur spelet är tänkt så skulle jag gärna vilja höra om någon annan har spelat det och kan komma med lite tips. Är tanken att RP skall börja in-media res i Blue City på ett uppdrag, och hur mycket vet de isåfall kring metaplotten? Hur mycket är det lämpligt att spelarna vet? Hur driver jag som SL historien framåt på ett bra sätt med tanke på att det är ganska tunt med material och jag helst inte går "all-in" på att improvisera? Finns det några färdiga utkast kring scenarion/kampanjer (svår-google:at) ?

terje

xenomorf mystiker
Lacuna har väl beskrivits som ett rorschachtest för spelledare så jag antar att det är Sorensens mening att man ska tolka texten efter eget huvud. Men ja, jag hade absolut kastat in spelarna in medias res utan någon förkunskap. Jag hade också tagit fasta på att beskrivningen av rollpersonerna inte säger något om dem utanför Blue City - rp skulle själva inte komma ihåg något om sin bakgrund och spelet skulle aldrig skildra något utanför uppdragen. Uppgifter om sådant skulle de kunna få genom möten med avfällingar (men går de att lita på?).

Uppdragen skulle jag lägga upp som ganska rättframma. Rp ska hitta och oskadliggöra ett mål. De har signalement och någon ledtråd. Sen finns hinder av olika slag som måste överkommas. Det hela skulle dock kompliceras genom att rp finner uppgifter om målet som eventuellt ställer denne i annan dager än den beskrivning de fått från ledningen. De kontaktas också av avfällingar som försöker rekrytera rp som dubbelagenter. Och förr eller senare dyker spindelmännen upp.

Jag har inte spellet Lacuna, men nu blev jag återigen väldigt sugen på att göra det.