Nekromanti Lag och rätt.

Tell

Hero
eller snarare lag och makt.
Hur stora sanktionsmöjligheter har lagstiftarna i era resp. mundanan
-När lagbrytaren är en mäktigare adelsmen
-När lagbrytaren är från Kyrkan
-När lagbrytaren kontrollerar en tillräkligt betydande del av pöbeln (en köpman, mäktigare folkledare, upprorsman eller storbonde).
...och slutligen (i de länder som har "sabrisk praxis")
- När Konungen själv är lagbrytaren.

Alla svar är välkomna, även om de som behandlar Västmark, Consaber, Colonan, Asharien och Thalamur är intressantast.
tackar ödmjukast/orfeus

Gylf draken

Warrior
har ingen större kunskap innom ämmnet men tror endå att:

Så blir straffet för brott böter till kyrkan, han/hon får offra en bit mark till Kyrkan folket, konungen liknande.
Kanske blir hans straff landsförvisning, fatt få flytta med hela sin förmögenhet.

-När lagbrytaren är från Kyrkan
Det hela tystas ned av Kyrkans övre delar brottet sonas genom böner och boter, kanske personen skickas till ett avlägset kloster (eller liknande) och får där komma till ro med blom och ört plantering, dikterande av psalmer och läsandet av böner. hur som helst så löses brottet innom kyrkan.

-När lagbrytaren kontrollerar en tillräkligt betydande del av pöbeln (en köpman, mäktigare folkledare, upprorsman eller storbonde).
...och slutligen (i de länder som har "sabrisk praxis")
Lagmän (och kvinnor) drar nytta utav detta för att nå till pöbeln, kanske straffas mannen/kvinnan ofentligt för att statuera exempel, eller så nådas personen för att denne skal tala bra om Lagmännen/Konungen/Kyrkan/"ho ever" och på så sätt få ett laglydigt samhälle som har respekt och tro till
"överheter".

- När Konungen själv är lagbrytaren.
Är brottet litet (Max mord) så tystas allt ned, alla inblandade mutas blinda eller "försvinner" konungen får ett par ledande samtal från sina uppretade rådgivare och nära män.
är brottet grovt, typ grov hädelse så straffas konungen inte, han avsätts och en ny sättas på hans plats han får resa till en avlägesen del av landet och där leva gott för resten av sitt liv.

Ja det är vad jag utan riktigt grepp om Juridik tror.

VH Jens.L "Lag och rätt, för en sprätt"

gitarrpoet

Veteran
Jag spelar ju mest i Soldarn, men jag ska försöka gå in mer på Consaber ifall ni så önskar.(det här är egna tolkningar det var evigheter sen jag läste Consaber.)

Det borde väl naturligtvis vara krav på ganska grova brott rimligtvis, om en Adelsman nu skulle ha våldtagit en piga på slottet så tror jag att riddarna har svårt att tro på henne framför en pålitlig adelsman, du sa mäktigare också? Jaa.. om han missbrukar sin makt länge och väl så tar kanske kungen eller andra adelsmän itu med det, men jag har svårt att tänka mig att dem inte skulle blunda för det.(med tanke på att en mäktigare adelsman är en mäktig makthavare. Och i Consaber förfogar väl adelsmännen över egna trupper? och ett kontakt nät...

När lagbrytaren är från Kyrkan
Så är det nog av kyrkans intresse att ta avstånd från personen, benämna syndabocken som en hädare och ge han sitt straff.

När Konungen själv är lagbrytaren
Imånga monarkier så är väl kungen lagen? Jag tror inte han kan straffas, Kungen i Sverige kan inte, så då tror jag sannolikheten för att kungen i Consaber kan nog klara sig rätt stor.. Däremot finns det nog gott om utrymme för äventyr :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sabrisk praxis

Grejen med Consaber är att där råder så kallad sabrisk praxis. Det innebär att alla, kungen inkluderat, är underställda lagarna i Jus Magna. Att det sedan lär fungera helt annorlunda i praktiken är förmodligen sant, men man bör ändå inte förglömma detta - makthavarna i Consaber har mycket mindre befogenheter (läs: total makt) än de i Soldarn, Jargien och Mûhad.

- Ymir, förglömmer ej