Nekromanti lag och tradition?

Tearlach

Warrior
jo, jag undrar hur ni gör med lagar och traditioner.
jag tänker då mest på adel och vapen.
om en adelsman anländer till en stad förväntas det då att han ska avlägga ett besök hos stadens styrande, eller ses det som helt normalt att en baronnessa anländer till nimto tillbringar två veckor på ett värdshus och sen reser vidare utan att avlägga visit hos någon av stadens styrande.

Är det vanligt att lämna ifrån sig sina vapen i en vapenstuga när du tar in på ett värdshus alternativt anländer till en stad.
ses det som normalt att en riddare med full rustning och slagsvärd traskar runt på torget och köper ett äpple.
Eller är det mer brukligt att riddaren när han nu befinner sig i stadens säkerhet klär sig lite mer ledigt, t.e.x ringbrynja och kortsvärd.

jag skulle vara intreserad av att få veta hur ni hanterar det i era spelgrupper.

Tearlach: en learam som INTE släpper sitt svärd ur sikte.

Krille

Super Moderator
"m en adelsman anländer till en stad förväntas det då att han ska avlägga ett besök hos stadens styrande, eller ses det som helt normalt att en baronnessa anländer till nimto tillbringar två veckor på ett värdshus och sen reser vidare utan att avlägga visit hos någon av stadens styrande."

Tja, nu har ju Asharien lite knasiga idéer om frihet och sådant...

...men i de flesta feodala fall (dvs där det faktiskt finns baronessor) är det brukligt (och billigare) för en besökande adelsman att be om härbärge hos en bofast adelsman. I gengäld förväntas man själv vara lika gästfri när någon annan adelsman kommer på besök hos en själv. Det är inte bara att försvinna när man väl hälsat på, utan tvärtom är det kutym att be om lov att få lämna sin värds hem.

Kort sagt, baronessan knatar helt enkelt bort till stadens styrande (eller någon högre person som hon känner) och hälsar på. Hon får vänta ett tag innan hon tas emot av sin värd - ju högre uppsatt och ju bättre kompisar de är desto kortare tid får hon vänta - och får sedan bo där ett tag. Hon kan mer eller mindre komma och gå som hon känner för under denna tid, men förväntas stanna kvar över natten (hon är alltså inte inlåst). När hon vill resa från stället så ber hon om lov att få lämna sin värd, och eftersom det är en oerhörd förolämpning att inte ge detta tillstånd får hon det normalt och kan dra vidare.

"Är det vanligt att lämna ifrån sig sina vapen i en vapenstuga när du tar in på ett värdshus alternativt anländer till en stad."

I alla fall för ofrälse. Adel slipper lite lättare undan.

"ses det som normalt att en riddare med full rustning och slagsvärd traskar runt på torget och köper ett äpple.
Eller är det mer brukligt att riddaren när han nu befinner sig i stadens säkerhet klär sig lite mer ledigt, t.e.x ringbrynja och kortsvärd."

Glöm att riddaren bär rustning till vardag! En riddare kommer med stor sannolikhet fortfarande att bära svärd (vilket anses som helt OK), men rustningen är nerpackad i oljat linne fram till dess att den behövs. En rustning är het, otymplig, tung och framförallt en grunka som associeras med krig, och att kånka omkring på en sådan till vardags är som att släpa omkring på en pansarväst och hjälm till vardags idag.

Den person som bär rustning till vardags mer eller mindre tigger om bråk! Han signalerar till sin omgivning att han a) förväntar sig överfall när som helst, b) inte litar på den som upprätthåller lag och ordning samt c) förmodligen är snorrik eftersom han har råd att kånka omkring på en svindyr rustning som om det vore kontorskostymen. De enda som egentligen är ursäktade är de som behöver bära rustning i samband med sin tjänsteutövning - vissa vakter, knektar och annat sån bjäfs. Resten behöver inte en rustning till vardags. Är han adlig kommer han att komma undan med allmänhetens ogillande, men är han ofrälse så ber han om en simtur i vallgraven.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Sir Foilan

Hero
"om en adelsman anländer till en stad förväntas det då att han ska avlägga ett besök hos stadens styrande"

Tja, jag ser det inte som ett måste. Dessutom beror det ju på vilket förhållande det finns de två emellan.

"baronnessa anländer till nimto tillbringar två veckor på ett värdshus och sen reser vidare utan att avlägga visit hos någon av stadens styrande."
En baronessa tillbringar inte 2 veckor på ett värdshus i Nimto. Adeln finns inte i Asharien. Ska en baronessa (t ex från Soldarn) till Nimto är det nog för att träffa en eller flera speciella personer som med största sannolikhet är välbärgade. Då får hon nog husrum där.

"Är det vanligt att lämna ifrån sig sina vapen i en vapenstuga när du tar in på ett värdshus alternativt anländer till en stad."

Tycker det beror på var staden ligger, var värdshuset ligger i staden och vilken klass det har. I ett vanligt värdshus i en liten håla i Asharien behöver man inte nödvändigtvis avväpna sig. Men ett lite finare ställe i en stad så är det mera troligt.

"ses det som normalt att en riddare med full rustning och slagsvärd traskar runt på torget och köper ett äpple.
Eller är det mer brukligt att riddaren när han nu befinner sig i stadens säkerhet klär sig lite mer ledigt, t.e.x ringbrynja och kortsvärd."

Mina riddare (iaf om han kommer från Asharien) brukar inte ha mer rustning än en ringbrynja och hjälm. "Outfiten" beror ju på varifrån han kommer och den ekonomiska situationen där.

Nu har jag utgått ifrån "mitt" Asharien. Det skiljer sig naturligtvis från land till land.

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif

Tearlach

Warrior
intresant

bör man köra med att det är "enklare" för dvärgar och alver att traska runt beväpnade då man av erfarenhet vet att dessa högst ogärna släpper sina vapen ifrån sig?

Tearlach: kulturelt hänsynstagande?

Krille

Super Moderator
Re: intresant

"bör man köra med att det är "enklare" för dvärgar och alver att traska runt beväpnade då man av erfarenhet vet att dessa högst ogärna släpper sina vapen ifrån sig?"

Det, plus att alver och dvärgar ofta ses som lite speciella. Men det viktigaste är faktiskt rustningen. Att bära vapen är ett statusmått (och ve den som utger sig för att stå högre i samhället än vad han är), medan rustningsbruk hör samman med krig och därför ses ner på till vardags.

Däremot är det på sina håll högst inne att visa att man är beredd att bära rustning. Till exempel så är en hätta på huvudet tämligen manligt - hättan är till för att skydda håret från brynjehuvan, så en person som bär hätta på huvudet visar att han är beredd att bära rustning och därför en tämligen manlig person!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Tearlach

Warrior
Re: intresant

Tack för många bra tipps.

jag kan tilläga min grupp spelade ADD innan vi gick över till eon.
dom första omgångarna med eon (efter den första striden) sovs det i rustningar på ett värdshus.
numera tar folk av sig sinna rustningar om dom reser på asha slätten på sommaren (utan att man behöver hota med extra utmattning pga värmen.

Tearlach: gillar vad Eons skadesystem gör med spelarnas spelstil.

G

Guest

Guest
I vår kampanj som utspelar sig i Consabers norra delar så är min rp Baron dock uppvuxen till riddare.

Om jag kommer till en stad, baron, greve eller hertig så brukar jag normalt meddela min ankomst till hans förläning och sedan invänta ett svar. Svaret blir i princip alltid typ "Ni är hjärtligt välkommen att övernatta på min egendom bla bla bla." Sedan ridder jag dit och sover över så länge som jag ska stanna, oftast en natt. Brukligt är också att köpa en mindre gåva för att vissa tacksamhet och välkomna dem upp till mitt baroni.

Angående vapen så har jag alltid minst mitt stridsvärd på mig utom vid finare tillställningar då jag endast bär en dolk av modernt snitt (måste ju matcha kläderna /images/icons/smile.gif). Jag kan acceptera att lämna ifrån mig mitt storsvärd hos stadsvakten men mer får de inte. Jag är ju faktiskt riddare in i själen /images/icons/smile.gif.

Vad gäller rustningen så kan jag säga att jag bär nästan aldrig rustning. Min helrustning har jag använt två gånger. Båda gångerna var när jag skulle rida ner till grann greven och prata med honom. Detta endast för att vissa honom att jag inte litar på honom för fem öre. Jo just det. När jag red in i colonan så glömde jag att jag hade helrustning på mig en gång. Det blev lite ståhej vid gränsen men det löste sig. Naturligtvis har jag också en ringbrynja som jag endast använder när jag reser i mindre tillförlitliga trakter. Alltså inte på consabers vägar eftersom där vakar kungens vägvakter som är mycket kompetenta och upprätthåller god ordning(ur min rp:s synvinkel alltså).

/Tiamel - som ska gör sig av med granngreven en vacker dag...

Tearlach

Warrior
granngreve?

som ska gör sig av med granngreven en vacker dag...

det låter kul.
vill du hyra en krigar/magiker till hjälp?

Tearlach: efter att ha teleporterat mig så att jag är bakom skytten hugger jag av strängen på hans armborst, då han nu vet var jag är ger jag honom valet att ge upp eller att dra sitt svärd och dö på min carwelan.

G

Guest

Guest
Re: granngreve?

vill du hyra en krigar/magiker till hjälp?

Tyvärr...har redan en /images/icons/smile.gif(en annan rp spelar en krigarmagiker)...

/Tiamel

Bjorn

Hero
Re: Rätten att äga och bära vapen!

Det beror så helt på var man är. Civiliserade länder såsom Asharien där har alla rätt att äga och bära vapen mer eller mindre överallt. Att be en asharier i Jarla att lämna sitt svärd ifrån sig då han går in på värdshuset är ungefär lika dumt som att be en 1880-tals kofösare i västern att lämna ifrån sig sin Colt.
Däremot har jag hört att det i efterblivna monarkier/feodalstater som consaber eller soldarn skilljs på folk och folk och att de förtryckta ej får beväpna sig hursomhelst. I all ondskas ursprungsland Jargien har jag till och med hört att man måste bära papper på att man får ha sina vapen på sig...

Nej fy faan.

/Bjorn
"Asharisk nationalist javisst!"

G

Guest

Guest
Re: Rätten att äga och bära vapen!

Däremot har jag hört att det i efterblivna monarkier/feodalstater som consaber eller soldarn skilljs på folk och folk och att de förtryckta ej får beväpna sig hursomhelst. Däremot har jag hört att det i efterblivna monarkier/feodalstater som consaber eller soldarn skilljs på folk och folk och att de förtryckta ej får beväpna sig hursomhelst.

Ursäkta mig lite här. Kallar du mitt land (Cansaber) för efterblivet?!? Det är ganska uppenbart att skolgången i Asharien inte håller samma klass som den utomordentligt Sabriska. Ungarna i vårt rike får iaf lära sig lite hyfs. En god sabrier skulle aldrig kalla Asharien för ett mindre bra land utan ett land med begränsade resurser, mycket sand och mycket liten militär och intelektuell kompetens. Att man skiljer på folk och folk är väl självklart. Jag, Tiamel den II Renovel av Silersham tillika Natiens förkämpe, är av ett annat blod än du simpla varelse. Jag kan hantera mitt svärd vilket ni ofrälse inte kan och därmed kan skada både det ena och det andra. Vad gäller om det sabriska folket är förtryckta eller inte så har du helt fel. De är inte förtryckta. Dom är fria män och kvinnor som har rätt att bruka den jord som jag så hjärtligt lånar dem för en mindre avgift. Om du någonsin kommer till Consaber meddela då din ankomst till mig så att jag genast kan komma ner och ge dig en lektion i hyfs, stil och smak. Och täpper inte du, o simpla varelse, din trutt kanske jag en vacker dag, efter att ha krossat det ondsinta Thalamur, även tar ditt land så att vi kan förena oss med det nästan lika föredömliga Soldarn och deras nästintill utomordentliga statsskick.

I all ondskas ursprungsland Jargien har jag till och med hört att man måste bära papper på att man får ha sina vapen på sig...

Säg inte att jag sagt det här men dom är lite knepiga därborta i Jargien kan jag instämma. Men trots allt kommer inte all ondska därhän. För att ge ett gott exempel är allas vår fromme gud Daak i från dom trakterna ursprungligen. Alltså han valde det landet först men kom sedan på att Consaber var snäppet bättre.

/Tiamel - Consabers beskyddare.