Nekromanti Lagbrottning

Hamsterbane

Veteran
Min rollperson i det rollspel jag medverkar i just nu är en jargisk diplomat från Daval. Det är en alv, som kommit upp i den andra åldersgruppen och blivit "känsloalv", och de känslor hon fått gestaltar sig i pliktkänslor mot sitt nya fosterland Jargien, och kejsaren. Hon förespråkar rättvisa (kejsarens lag) i alla sammanhang och är mycket fanatisk sin sak, har håret i en järnhårt knuten knut och pratar med en slags dialekt som är inspirerad av "nurse Diesel" i Det våras för Galningarna =)

Till problemen: Finns de jargiska lagarna beskrivna nånstans, eller får SL göra dem helt själv med hjälp av riktlinjerna som ges i Mundana?
Hur stränga är ordningsmakten i Jargien med Daak-troende? Accepteras genomresande med annan religion, eller tvingas exempelvis Vontar-dvärgar att omvända sig för att överhuvudtaget få komma in...?
En sak till också, som kanske står någonstans som jag inte hittat: vad har de för straff i Jargien? Hårda eller milda, prygling? Dödsstraff? Offentliga eller icke offentliga?

Tacksam för svar =)

Mouja

Hero
Själv så kör jag med:
- Förespråkar du en annan gud innanför det jargiska kejsardömets gränser och någon stadsvakt hör det... död genom hängning eller så blir man brännd på bål (i de mindre städerna)
... i övrigt kör jag med vad jag anser vara rätt (för det jargiska kejsardömet) och de som beskrivs i Religioner boken under Daak's allmänna tabun och förpliktelser och så....

Personligen skulle jag se Jargien som ett ställe med hårda och offentliga straff....
Är du tjuv släpar dom ut dig på stora torget och hugger av minst en hand

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Lagbrottning [edited]

Tja, exemplet med Kiyona i Mundana ("Det är enbart din ambassadörstitel som skyddar dig från Daaks rättmätiga hämnd, så länge som klockorna fortfarande slår i Tibara tillåts inga hednagudar i kejsardömet." (ungefär))... är ett mycket talande exempel :gremsmirk:.

DÖDEN VID BILAN! :gremgrin:

[edited]

Jag har dock för mig att dvärgar var undantagna. Är inte helt säker på varför, men dvärgar accepteras tydligen i Jargien.
Alver accepteras också, trots att de inte tror på Daak. Jargierna anser att det är alvernas självas fel att de har blivit förbannade, och därför har de ju redan fått sitt straff av Gud (eftersom att Gud själv är förbehållen all magi, det är förresten därför som man inte får använda magi själv - det vore att häda, synen på det går dock i isär när man kommer till Consaber...), så det finns ingen anledning att bränna dem.
(alver som tror på andra gudar accepteras dock inte)

Krille

Super Moderator

"Jag har dock för mig att dvärgar var undantagna. Är inte helt säker på varför, men dvärgar accepteras tydligen i Jargien."

Orsaken är att om dvärgar bidrar till Jargiens ekonomi. Hednatroende alari-alver bidrar inte till Jargiens ekonomi och kastas ut. Hednatroende dvärgar i kejsardömet bidrar till ekonomin, och får stanna kvar så länge som de är hednatroende i hemlighet.

Hamsterbane

Veteran

En annan rollperson i vårt rollspel är en thismalv, och vid ett tillfälle då en klok gammal gubbe som just skulle till att ge oss ett uppdrag sade att han och medlemmarna i hans krets trodde på Daak av nödvändighet (vi var i Daval).
Då utbrast Thismalven med en min av avsmak: "Daak existerar inte."
Min gumma, som vanligtvis är mycket samlad, tappade fattningen genast och skrek "VAAA???"
Alven såg för ett kvarts ögonblick en aning osäker ut, men sedan fortsatte han: "Daak finns inte. Jag står för mina åsikter."
...varpå min byråkrat mullrande arg stormade ut med fart och kraft som ett ånglok och snart återvände med ett par soldater som släpade bort alven och slängde honom i fängelsehålan :gremsmirk:

Det hela slutade med att alven till sin egen förödmjukelse erkände Daak som sin enda gud och svor trohet till honom... smårolig episod :gremwink:

P|uT0NiUm

Swashbuckler

..."och får stanna kvar så länge som de är hednatroende i hemlighet."

Så de stola dvärgarna smyger med sin tro? Vad tjänar de på det, egentligen, som de bara kan få i Jargien?

Vad säger kyrkan då? De vet alltså att dvärgarna är onda kättare som måste utrotas, men tillåter dem att leva ändå...? Vilken dubbelmoral! :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Så de stola dvärgarna smyger med sin tro? Vad tjänar de på det, egentligen, som de bara kan få i Jargien?"

Jargien. :gremwink:

"Vad säger kyrkan då? De vet alltså att dvärgarna är onda kättare som måste utrotas, men tillåter dem att leva ändå...? Vilken dubbelmoral!"

Vad hade du förväntat dig? Du har inte sett vad aboraten gör med sin systerdotter än... (eller kanske inte :gremwink:).

Haha, det är jargiens byråkrater som skyddar dvärgarna.... Huvudsakligen då Zolod, som officiellt är Daaktroende.