Nekromanti Lajv

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej!

Finns det någon sida eller grupp eller liknande där man kan få lite överblick över lajv som arrangeras i vårt land?

Alla typer av lajv är intressant, tejplajv till fantasteris, och storlek eller ambitionsnivå spelar ingen roll.

Jag är nyfiken och försöker skapa mig en bild av hur stort det är.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Spelkult har en kalender och där verkar de större kampanjerna ha med sina lajv för i år i alla fall. Sen vet jag inte riktigt var man ska titta om man vill veta var och om det är lajv. En del utlyses nog mest på egna sidor/fejjan och kanske med ganska lokalt/regionalt fokus.

RasmusL

Champion
Ape of Wrath;n164478 said:
Ok tack för svaret. Vart ska jag börja leta på Facebook då? Jag håller till i Göteborg.

Fan, du har missat anmälan till The Solution som min syrra är en av huvudarrangörerna av, kommeratt bli det FETASTE i år OCH i Göteborg :/. Ska höra med henne om det kan finnas någon plats kvar när vi ses nu på Knutpunkt!

Annars är det rätt dåligt med samlade kalendarium tyvärr.

Personligen så siktar jag på de spel med erfarna arrangörer, högt satta mål och höga produktionsvärden och om du känner lite lika-samma är Larpers BFF på Facebook en bra källa till reklam för de stora grejerna!

RasmusL

Champion
Sen är frågan: vill du lajva stora dyra saker med props och lokaler och kostymer eller vill du spela blackboxgrejer där du bara dyker upp som du är och oftast är nästan gratis? Jag ska höra med syrran vad som gäller bland de coola kidsen i Götet!

RasmusL

Champion
Ape of Wrath;n164460 said:
Jag är nyfiken och försöker skapa mig en bild av hur stort det är.
"Stort men utspritt" skulle jag säga, i alla fall om du vill ha genomgående kompetenta motspelare, genomtänkta arrangemang och värde för pengarna. "Hugh High - It all ends at the prom" är rätt hajpat och jag tror att det sätts upp någonstans söderut (tänkt high school movie). Sedan finns det väl några fantasylajv i trakten som kanske kan vara värda om du orkar med att styra/låna/bygga en massa kläder, kolla in Projekt Lazarus och Krigshjärta!

Björn den gode

Swashbuckler
Det korta svaret är tyvärr nej, det finns ingen sida där det går att få överblick. Det är synd.

Det finns en kalender på http://nordiclarp.org/calendar/ som har med en del arrangemang, framförallt inom genren som kallas "Nordic Larp" kan vara ett ställe att börja på.

Ett annat ställe är https://www.youtube.com/playlist?list=PLgoiAoG3dMel0ChbtLpn84YUKU0wfIhiR som är lajvpresentationerna som gjorde alldeles nyligen på Prolog (som är det stora lajvkonventet i Sverige), tror det var 25 lajv eller nåt sånt som presenterade sig i år.

Den största facebookgruppen för lajv i Sverige heter "Vi som lajvar" men det är verkligen inte lätt att få någon överblick där.

Jag hjälper gärna till och guidar annars men som sagt det är rätt svårt att få en överblick.

Gunnar

Veteran
Prolog verkar vara grejen för att få bäst övergripande bild, tror facebook har en bunt bra grupper och är du Göteborgare skulle jag börja med att söka upp Lajvfabriken Göteborg och ställa frågan där, tror den gruppen är rätt vilande, men där borde du kunna få hjälp och tips.

Hänga på GothCon i påsk är också en bra idé för att nätverka, även om jag inte tror några lajv arrangeras så brukar man kunna hitta lite friform som i andra sammanhang skulle kunna gå som lajv också.