Jag har varit på en extrem Fafhrd & the Grey Mouser bender på sistone och jag börjar att förbereda en LotFP kampanj som skulle centreras kring en stad som påminner om Lankhmar (både "The City State of the Invincible Overlord" och "Thieve's World", de mest kända (och bästa) stadsmodulerna, känns ju som att de har tagit väldig inspiration ifrån Lankhmar) någonstans mitt emellan väst och öst i min spelvärd (som är väldigt lik vår egen).
Jag har naturligtvis tittat i TSR:s olika Lankhmar AD&D supplement och de påtalar att det är väldigt vanligt att även fighters i Leibers värld är duktiga tjuvar (Fafhrd och Greym Mouser själva är ju det främsta exemplet) och de föreslår därmed att människor skall få använda sig av multiclassing för att simulera detta.
I LotFP finns det ju naturligtvis inte någon multiclassing (B/X klon som det är) men jag kom att tänka på att man skulle kunna använda LotFP:s specialist som grund för både krigare och tjuvar.
Skillnaden mellan fighter och specialist i LotFP är att fighter har en d8 hp per lvl och att de får +1 to hit varje level samt att tjuvar får 4 fördighets poäng första leveln och att de senare får två per level. Min tanke var att om man skulle låta specialisten köpa fighterns högre hit die och to hit för sina färdighets poäng. Om kostnaden skulle vara 1 färdighets poäng för vardera av dessa båda förmågor skulle detta innebära att en specialist skulle använda två av sina fyra start poäng för att slåss som en fighter och få dess hit-die och sen skulle den kunna skaffa sig två färdigheter till. På kommande levels så får specialisten som sagt bara två poäng och vill man då fortsätta att köpa fighter egenskaperna så blir man helt enkelt inte bättre i sina färdigheter. Detta innebär naturligtvis att fighter som klass utgår.
Jag tycker att det är en ganska elegant lösning på problemet och på det sättet kan du få en Fafhrd som är bättre i bushwacking och climbing än Grey Mouser men du får samtidigt en Grey Mouser som inte är mycket sämre än Fafhrd på att slåss (de är ungefär lika i berättelserna). Naturligtvis skulle man kunna tänka sig att nyttja ett annat system men jag gillar LotFP:s system och är inte intresserat av något annat, Dungeon World skulle kunne fungera möjligtvis men dess fighter är relativt motbjudande (kanske möjligtvis "World of Dungeons...).
Utöver detta så skulle jag göra att rustningar i det varma klimatet ger en extra encumberance poäng. Att det är olagligt med metallrustningar i staden, de skulle också kosta två gånger så mycket. Svärd kostar 3 gånger så mycket som i regelboken men om man slår en max skada får man slå en till tärning i skada. Allt detta både för att simulera andan i böckerna men också för att spelarna skall fortsätta att frukta vakter och lätt rustade motståndare.
Jag har inte lagt så mycket tankar vid magiker och clerics ännu annat än att clerics skulle vara så kallade white mages då gudarna i Lankhmar inte ger sina följeslagare besvärjelser. Jag funderar på att spelarna inte alls skall ha tillgång till magi annat än kanske en färdighet för att läsa scrolls (precis som Grey Mouser, med en god chans för katastrofala misslyckanden (precis som för Grey Mouser)).
Jag har förresten kommit över ett billigt exemplar av D&D boxen "Lankhmar - the new adventures of Fafhrd and the Grey Mouser" från 1996 som har är en helt fristående produkt med ned skalade AD&D regler som kommer att bli intressant att läsa inte bara för den här kampanjenk, jag har dock inte fått hem produkten ännu.
Vad tror ni?
Jag har naturligtvis tittat i TSR:s olika Lankhmar AD&D supplement och de påtalar att det är väldigt vanligt att även fighters i Leibers värld är duktiga tjuvar (Fafhrd och Greym Mouser själva är ju det främsta exemplet) och de föreslår därmed att människor skall få använda sig av multiclassing för att simulera detta.
I LotFP finns det ju naturligtvis inte någon multiclassing (B/X klon som det är) men jag kom att tänka på att man skulle kunna använda LotFP:s specialist som grund för både krigare och tjuvar.
Skillnaden mellan fighter och specialist i LotFP är att fighter har en d8 hp per lvl och att de får +1 to hit varje level samt att tjuvar får 4 fördighets poäng första leveln och att de senare får två per level. Min tanke var att om man skulle låta specialisten köpa fighterns högre hit die och to hit för sina färdighets poäng. Om kostnaden skulle vara 1 färdighets poäng för vardera av dessa båda förmågor skulle detta innebära att en specialist skulle använda två av sina fyra start poäng för att slåss som en fighter och få dess hit-die och sen skulle den kunna skaffa sig två färdigheter till. På kommande levels så får specialisten som sagt bara två poäng och vill man då fortsätta att köpa fighter egenskaperna så blir man helt enkelt inte bättre i sina färdigheter. Detta innebär naturligtvis att fighter som klass utgår.
Jag tycker att det är en ganska elegant lösning på problemet och på det sättet kan du få en Fafhrd som är bättre i bushwacking och climbing än Grey Mouser men du får samtidigt en Grey Mouser som inte är mycket sämre än Fafhrd på att slåss (de är ungefär lika i berättelserna). Naturligtvis skulle man kunna tänka sig att nyttja ett annat system men jag gillar LotFP:s system och är inte intresserat av något annat, Dungeon World skulle kunne fungera möjligtvis men dess fighter är relativt motbjudande (kanske möjligtvis "World of Dungeons...).
Utöver detta så skulle jag göra att rustningar i det varma klimatet ger en extra encumberance poäng. Att det är olagligt med metallrustningar i staden, de skulle också kosta två gånger så mycket. Svärd kostar 3 gånger så mycket som i regelboken men om man slår en max skada får man slå en till tärning i skada. Allt detta både för att simulera andan i böckerna men också för att spelarna skall fortsätta att frukta vakter och lätt rustade motståndare.
Jag har inte lagt så mycket tankar vid magiker och clerics ännu annat än att clerics skulle vara så kallade white mages då gudarna i Lankhmar inte ger sina följeslagare besvärjelser. Jag funderar på att spelarna inte alls skall ha tillgång till magi annat än kanske en färdighet för att läsa scrolls (precis som Grey Mouser, med en god chans för katastrofala misslyckanden (precis som för Grey Mouser)).
Jag har förresten kommit över ett billigt exemplar av D&D boxen "Lankhmar - the new adventures of Fafhrd and the Grey Mouser" från 1996 som har är en helt fristående produkt med ned skalade AD&D regler som kommer att bli intressant att läsa inte bara för den här kampanjenk, jag har dock inte fått hem produkten ännu.
Vad tror ni?