Nekromanti Lamiafrågor

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Kill it!

"Kan det vara så att man som Lisch kanske betraktar andra saker som sex? Kanske kan alstrandet av nekrotropi ur sin Ultor-slav med Kraftnod vara lika upphetsande för en Lisch som sex är för vanligt folk? En Lisch kan ju bli uppretad, då borde den också kunna bli upphetsad, lycklig och kåt också, eller?"

Eller så dör sexdriften på riktigt. Liksom, ett antal droger i våran tråkiga värld dödar så gott som sexdriften (heroin va?) så det känns inte så avlägset att vandödhet i Mundana skulle kunna göra någonting liknande :gremwink: Visst, njutning i all ära. Men inte sexuell njutning, den skulle jag inte tillskriva lischar.


/Naug, svårt med sexuella lischar
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Nu blandar du ihop Buffy med Eon...

Så deras bissara viljor att sätta tänderna i små barn är ingenting än vad dem själva som människor kunde leva med?

Men ifall de är människor är det väl ännu större anledning att ha sexuellt umgänge.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Nu blandar du ihop Buffy med Eon...

"Så deras bissara viljor att sätta tänderna i små barn är ingenting än vad dem själva som människor kunde leva med?"

Saken är den att lamior måste dricka blod för att överleva, på samma sätt som vi måste få i oss näring och andas. Om lamiorna sedan tycker det är skitkul eller hur hemskt som helst har inte så stor betydelse, då alternativet är att dö.

Sedan så kan man jämföra med att försöka hålla andan en längre tid: Efter ett tag så går det helt enkelt inte, och om man är vampyr så kanske man inte kan avstå från blod en längre tid utan att kroppen säger ifrån och man tvingas ut och jaga igen.

MVH
Ma-Ru-Ku-Su
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Lamior och lamior

Jovisst - locka med löfte om sex. Men det är inte samma sak som att HA sex, eller hur?

Nope men jag tänkte mera på att när man håller på typ köra dolken i personen och sedan dricka dens blod.

Vem sa att jag utgick från lamiamän???

Det var mer allmänt till tråden :gremsmile:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Inte de enda med blod i ådrorna

De kan väl lika gärna dricka blod från djur om de har samvetskval för att döda människor.

Men de flesta vampyrer har nog inga som helst samvetskval av att döda människor. De flesta vampyrerna är med i någon av de tre ordnarna och de upphöjer just sådana som inte har något samvete i princip till vampyrer.

Men jag håller med dig om att vampyrer har kvar sin själ och personlighet och inte blir någon slags demon. De är väl i princip samma person som innan.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Inte de enda med blod i ådrorna

"De kan väl lika gärna dricka blod från djur om de har samvetskval för att döda människor."

Som om det skulle vara så mycket lättare...
Först och främst är det ju betydligt fräschare att dricka blodet från en kurvig dam än från en gammal herrelös hund som stryker omkring. Och djurvänner finns det gott om... but I see what ye mean.

MVH
Moi
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Kön [OT]

Om man läser om lamiorna i V&N så slås man av att det verkar som om en majoritet av lamiorna är kvinnor, eller att det i alla fall är de som har makten inom ordnarna. De första lamiorna var kvinnor, Thanata själv framställs som en gudinna och alla titlar står skrivna i femininum. Den "riktiga" Lamia (greken) var ju också kvinna för den delen, lamia är alltså ett kvinnonamn.
Att de Utstötta främst bor i det kvinnodominerande Momolan tyder även det på att kvinnsen har övertaget över männen.

Så man skulle kunna säga att när man skriver om lamior i Eon så skriver man allt som oftast om kvinnliga dito.

Om man dock skulle skriva om manliga lamior så beror väl det på att skrivaren själv är man och inte har en tanke på att männen är snäppet ovanligare bland dem.
Besides, har könet någon roll i den här diskussionen?

MVH
Desmodus Maruchusius
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Lamias nationalitet [ganska fett OT]

"Lamia var väl Lilliths syster och levde i rom och inte grekland?"

Nae, inte vad jag har hört. Lamia var en vacker grekisk kvinna som allas vår kåtbock Zeus prasslade med. Zeus fru och syster Hera kom på dem och i svartsjuka så förvandlade hon Lamia till ett monster som drack blodet av små barn.

Vad Lilith och Lamia har med Rom eller varandra att göra har jag ingen aning om. Enligt Gamla Testamentet så håller Lilith hus i Edom och jag har då som sagt aldrig hört talas om att Lamia skulle vara annat än grek eller släkt med Lilith, men det är mycket möjligt att någon myt säger att så är fallet.
Lilith beskrivs f.ö. som Adams första fru, och jag tycker i så fall att det är osannolikt att hon skulle ha en syster (de behöver ju iofs inte vara släkt bara för att de beskrivs som systrar, de har ju liknande attribut och mål).

MVH
Marukusu, from my point of view.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Missförstånd [OT]

När en människa och hennes flickvän tar sig en snabbis i duschen, tar Lischen sin Ultor och alstrar lite nekrotropi i kryptan. Typ.
Själv tror inte jag en Lisch kan njuta på nåt fysiksätt som en människa. För de har ju inga "hormonprylar" och annat som kan vara bra för njutning. Men de kan nog njuta "tankenjutning" som när de hämnas blir de mentalt lyckliga men annars kommer jag inte på nåt.

/DarkMystic gillar ordet "tankenjutning"
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Inte de enda med blod i ådrorna

De kan väl lika gärna dricka blod från djur om de har samvetskval för att döda människor.
Fast annars kan man väl ha ett hov med slavar som du små dricker från fast du ger ju dem en extra penning eller lite hot. Och vilken vampyr skulle tycka synd om människor?

/DarkMystic säger det finns inga snälla vampyrer bara snälla vampyrjägare
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
En vampyrs erotiska upplevelser

Om man ser till vampyrer generellt(från då böcker och filmer) finns det många varianter, men det finns ingen vampyr roman som beskriver att en vampyr skulle ha haft ett samlag, med undantag för Blade men den e så kass på den fronten ändå så strunt i den.

Anne Rice beskriver i mitt tycke på ett bra sätt vampyrers sensuallitet, men det handlar om att det är tagandet av liv och drickandet av blod som ÄR den sexuella upplevelsen. De känner sig vid liv endast när de dödar.

Om vampyrerna har hittat något som är mer tillfredställande än sex är det självklart att de håller sig till det. Därmed inte sagt att de inte kan ha samlag med varandra/människor det är heltenkelt att det är fan så mycket skönare för dem att döda och dricka blod.

Summa: Killing people beats sex
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Anita Blake [lite OT, lite T]

men det finns ingen vampyr roman som beskriver att en vampyr skulle ha haft ett samlag
Det finns minst ett undantag: Böckerna om Anita Blake. Där kn***as det runt ordentligt ibland.

Det hela handlar ju om vilken sorts vampyrtradition (av alla dussintals) man vill efterlikna med Eons lamior. Jag håller på den punkten med dig om att drickandet av blod är klart prioriterat över allt annat för en lamia.
 
Top