entomophobiac
Low Prep High Play
När jag ändå läser de här rollspelen, varför inte skriva några rader om det? Jag hade inget svar på den frågan. Så här kommer rollspelet Lancer.
Fick själv upp ögonen för spelet via omvägar, när Massif Press drog tillbaka sitt spel från ENnies under 2020, och jag blev nyfiken på vad för spel det var. Tyvärr existerade inga tryckta böcker för sån vek pöbel som jag själv som inte backade spelet på Kickstarter, och jag läser som regel inte pdf:er. Men så för någon månad sedan gick det slutligen att beställa tryckta böcker via Massif Press websida och igår damp den ned i brevlådan. Pris + frakt + tull gjorde att det sannolikt är det dyraste pris jag betalat för en enskild rollspelsbok. Men det är åtminstone en väldigt matig bok som klockar in på mer än 400 sidor. Lite för stor och otymplig för min smak egentligen, men låt gå. Jag har läst tjocka rollspelsböcker förr och kommer sannolikt behöva göra det igen.
Section 0: Getting Started
Här får du en snabb introduktion till spelets framtid, år 5016u. Vet inte vad "u" betyder ännu, men det finns en organisation som kallas Union som styr hela den människoockuperade galaxen så jag kan föreställa mig att det är år 5016 sedan unionen började bossa. De är dock framförallt en positiv kraft och styr genom att konsolidera FTL-resor (Blink Gates), FTL-kommunikation (Omninet), och FTL-pengar (Manna); helt enkelt de saker som gör att ett galaktiskt imperium fungerar.
Självklart finns det många som har starka åsikter om Union, känner sig åsidosatta av Cradle (vårt egna solsystem, med Jorden etc), och anser sig veta bättre hur de sköter sina egna affärer. Företag, organisationer, kolonifraktioner, etc., nämns i förbigående. Det rör sig om tusentals år av galaktisk spridning trots allt. Tillräckligt mycket tid för att skapa, paja, och glömma, delar av mänskligheten som finns därute.
Tänk dig ett mynt som du sprätt upp och som just nu snurrar, men som snart kommer landa, och det finns inget sätt att veta vilken sida som landar uppåt. Det är helt enkelt en högspänningssituation. En krutdurk. Fraktioner, grupper, åsikter, och så vidare. Det går inte in på vilka dessa är, bara på att detta är premissen.
Mitt i detta så finns ni--Lancers--som är elitens elit. De tuffa mechpiloter som sätts in när situationer gått från dåligt till sämre. Ni är kavalleriet. Mer än vanligt folk. En rättså stark grundpremiss, för det lovar något om att ni får befinna er i rampljuset för spelets skådespel.
Kapitlet ger en överblick över reglerna. Två tärningar används, d20 och d6, och det finns två "modes" för att spela. Narrative Play och Mech Combat. Det första drivs primärt av Skill Checks; det andra expanderar på det med Attacks och Saves. Lingot och även hur det fungerar känns oftast igen från diverse d20-spel. Men några finesser syns. Exempelvis en fast svårighetsgrad på 10. 10+ är alltid en framgång med en Skill Check. Du lägger sedan på Triggers, som är saker du kan, och kan få Accuracy och Difficulty. Det senare representeras av T6:or som tar ut varandra och sedan lägger på eller drar av från ditt tärningsresultat.
Så, om du har +2 Accuracy, men +1 Difficulty, så innebär det att du har +1 Accuracy kvar och därför slår +1T6 till din T20.
Sektionen tar sedan upp vagt vad Missions, Downtime, och Scenes, innebär. Men uttrycken erbjuder än så länge inte mycket mer än variabel granularitet. Missions är oftast mech combat. Downtime är oftast narrative play. Och allt utspelar sig i Scenes. Inget nytt under solen, men säkert en distinktion som kommer återkomma.
Last edited: