Nekromanti Lankhmar - The new adventures of Fafhrd and Gray..

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Är det någon som har testat:
http://rpggeek.com/rpgitem/44145/lankhmar-the-new-adventures-of-fafhrd-and-gray-mou ?

Allt DeBracys snack har fått mig att överväga att testa att spelleda något D&D-aktigt. Om jag inte skall skaffa något nytt har jag följande val:

Titans svenska D&D. Men jag har ingen Expertbox, så det projektet lär dö kvickt om vi nu skulle fastna för det.

Lamentations of the Flame Princess, som iofs verkar bra, men jag har för mig att det var ganska jobbigt att läsa när jag läste det sist.

Och så Lankhmar...

Oldtimer

Slava Ukraini!
wilper said:
Titans svenska D&D. Men jag har ingen Expertbox, så det projektet lär dö kvickt om vi nu skulle fastna för det.
Nystul, här på forumet, köpte ett gäng Expertboxar av mig för några månader sen. Han startade ju www.gameresurs.com för att kränga spel. Kolla med honom om du känner att du saknar en Expertbox.

rjonas

Hero
Spelade eventuellt din länk ovan. Jag vet inte. Vi jagade och blev jagade av en hajkult. Det var sjysst. SL drygade ut med några icke-Lankhmar-äventyr och det fungerade sämre. Utpräglade världar måste ha världsanpassade äventyr.

-Jo, det är den! Det var jävligt ball alltså.

Det fina med Lankhmar är ju att det är lite smutsig lågfantasy med ondskefulla skurkar och skitiga hjältar. Hela stan är ohederlig, knappt värd att rädda, men man gör det ändå. Det var något kul krux med magin, men jag minns inte vad.

Kampanjen spårade ur när en crypt thing (från typ Dungeon) dök upp och raserade trovärdigheten. I övrigt hade vi några riktigt sköna kvällar i Lankhmar.

wilper

Mmm, smutsig lågfantasy passar rätt bra med vad jag gillar. Då kör vi kanske den då.

Eksem

Champion
Jag känner bara till Lankhmar från romanerna och novellerna, men där är det ju magiska tunnlar under vattnet, rått-armeer, mystiska kulter med onda dödsdimmor, trollkarlar och bubblor till andra existenser, så nog borde en crypt thing få unna sig lite plats?

Det är dock ruffigt och skitigt och ohederligt, Ankh Morpork parodierar väl Lankhmar mer eller mindre.

wilper

Danssällskapet ur första biten av Svärd och Svartkonst har dykt upp i så gott som alla fantasysaker jag spellett de senaste 10 åren. Nu är det iofs inte så värst många gånger, men det är i alla.

Hunk

Hero
Re: Lågfantasy?

rjonas said:
Det fina med Lankhmar är ju att det är lite smutsig lågfantasy med ondskefulla skurkar och skitiga hjältar. Hela stan är ohederlig, knappt värd att rädda, men man gör det ändå. Det var något kul krux med magin, men jag minns inte vad.
Jag gillar verkligen Lankhmarnovellerna, men jag kan inte hålla med om att det är lågfantasy. Det finns alldeles för många övernaturliga inslag och Nehwon är för olik jorden för att jag skulle kategoriserade det som lågfantasy i alla fall.

rjonas

Hero
Eksem said:
Jag känner bara till Lankhmar från romanerna och novellerna, men där är det ju magiska tunnlar under vattnet, rått-armeer, mystiska kulter med onda dödsdimmor, trollkarlar och bubblor till andra existenser, så nog borde en crypt thing få unna sig lite plats?

Det är dock ruffigt och skitigt och ohederligt, Ankh Morpork parodierar väl Lankhmar mer eller mindre.
Jag är ingen expert på Lankhmar men jag har spelat modulen. Kryptgrejen hörde inte hemma i Lankhmar, bara i vår kampanj. (De teleporterar folk).