Nekromanti Lansera rollspel med tillhörande app

stenhöna

tellstory
Finns det något rollspel som har lanserats med en tillhörande app eller hemsida där man kan utföra diverse funktioner? Kunde ju vara smidigt att ha sitt rollforumlär på telefonen. :)

Ymir

Liten kantbaron
Det är vår avsikt att göra detta med Neotech, men planerna sträcker sig väldigt mycket längre än en rollpersons-app; vi kommer bland annat integrera webb-material och de tryckta böckerna på ett sätt som underlättar användningen av båda. Det säger kanske sig självt att det känns naturligt att integrera Neotech-upplevelsen så mycket som möjligt med modern teknik, och, lite i smyg sådär, har vi redan börjat...ett stretch goal kommer sannolikt inkludera en grej så kool och cutting edge att det rycker i mina tangentbordsfingrar bara jag tänker på den.

men D&D har givetvis gjort detta sedan ett bra tag tillbaka. De har bland annat ett program för att skapa karaktärer etc. Även Riotminds gjorde ju en digital satsning med stort buller och bång, men jag skulle tro att den tokfloppade givet vilken övertro de hade på den.

Möller

Hubert Hortlax
Operation: Fallen Reich släppte en scenario-generator både som browser-funkion och som mobilapp inte långt efter att spelet släppts. Kanske inte jättehett, men lite småcoolt sådär.

Och till D&D4e. D&D5e och Pathfinder finns ju massor. Bland annat säkert rollformulär digitalt, har inte järnkoll.

Men någon lansering samtidigt, med en fullt integrerad app, har jag aldrig hört talas om.

Björn den gode

Swashbuckler
Att lansera dem samtidigt tror jag bara är dåligt ur ett kommersiellt perspektiv, det svåraste verkar ju vara att hålla liv i proudktserien och platsen på topplistorna så även om det inte kan gå för lång tid så är det nog mycket smartare att låta appen komma senare.

Fast det är klart om appen är en central del av själva spelet så är det en annan sak, frågan är om det går att göra bra. Då tänker jag mig saker som ett sci-fi rollspel där utgivna äventyr kommer med små mobilspel för att knäcka koder eller nåt istället för kartor eller kanske ett spel om galenskap där rösterna i huvudet genereras av en app och är jibberish blandat med kodord som SL lägger in innan kvällens session eller någon annan sån lösning där det faktiskt är spelet selling point. Då tror jag att det är viktigt att lansera samtidigt annars kan det säkert vara både trevligt och praktiskt när sl har allas formulär på en platta tex men det är nog snarare något en säljer till folk som redan köpt spelet än som en selling point för att köpa spelet, för det kommer nog vara standard för spel av en viss storlek.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har funderat lite på just integrering av app och rollspel. Jag tycker ju om kort i rollspel till exempel -- utrustningskort, cybernetikkort, förmågekort, handlingskort. Jag funderar på om inte appar skulle kunna fylla lite samma funktion. Plus att en app skulle kunna gömma undan allt det där vedervärdigt tråkiga med bonusar och tärningsslag och grejer.

Så jag tänker att en app skulle kunna vara som ett digitalt rollformulär. Men nej, tänk inte typ bara några halvstatiska nuffror på sidor man kan bläddra genom -- appen skulle vara designad mer för att kännas som en del av interfacet i ett datorspel. Man har sin rollperson, kan sätta på den kläder och utrustning och ge den vapen som ser balla ut. hade man en massa pengar att lägga på appen kanske man rentav kan ha små videos som demonstrerar vapnens effekt och hur de funkar in action. Och siffror som kan tas fram, för de som absolut vill.

Under spel drar den inte mer uppmärksamhet än ett rollformulär eller en tärning. SL har en SL-app där man kan skicka requests till de andras appar -- "gör ett styrketest" och så får spelaren trycka på motsvarande "okej" och båda ser resultatet.

Man kan ha ett gäng olika sätt att fippla med och förbättra sin rollperson mellan spelmöten. Dels skriva krönikor och sådant om man gillar det, men också fippla med utrustning och sånt. Kanske i nån mån flytta om poäng eller så. Ett spel som Eclipse Phase skulle vara perfekt, där spelarna mellan sessionerna skulle kunna byta kroppar och allting.

Och så en långsam uppladdning av krediter/resurser som kan läggas just på förbättringar, men där man får extra mycket såna genom att faktiskt spela spelet. SL kan ge ut extra erf. På så vis kan man få in rent speliga belöningar för att spela rollspel, samtidigt som det finns anledning att göra saker mellan mötena. Lite som med gratis-MMO's där man visserligen kan spela gratis men måste betala för den fulla upplevelsen -- medan här kan man fippla med sin rollperson (och kanske spela minispel med den?) mellan spelmötena men man måste spela på riktigt för att få den fulla upplevelsen...

I dunno. Just off the top of my head.

Snow

Swashbuckler
Jag har alltid mina rollpersoner på telefonen, plattan, datorn, var jag än kommer åt mitt google-konto. De ligger nämligen i drive. Men det har jag ju fixat själv, det stöds inte av något spel.

Khan

Kondottiär
Shadowrun har interaktiva PDF-dokument som rollformulärsalternativ. Passar utmärkt att ha på en padda under spelmötet (hjälper klart till för stämningen i cyberpunken dessutom) men det är ju klart mer begränsande att bara ha en PDF-fil än att ha en hel app att laborera med.

Frågan är vad man vill ha in i en sådan app? Jag upplever det som smidigare att anteckna ammo och andra förbrukningsvaror digitalt, till och med smidigare än att ha pluttar som tex. M:Å0 kör med. Jag skulle kunna tänka mig att ha hyperlänkar mellan allt på formuläret till en förklarande text i regelboken eller en wiki. Har man glömt bort hur en färdighet/trollformel/maskin fungerar kan man enkelt klicka sig dit och läsa på. Direktuträknande av alla härledda värden vore också skoj förstås...