Jag har funderat lite på just integrering av app och rollspel. Jag tycker ju om kort i rollspel till exempel -- utrustningskort, cybernetikkort, förmågekort, handlingskort. Jag funderar på om inte appar skulle kunna fylla lite samma funktion. Plus att en app skulle kunna gömma undan allt det där vedervärdigt tråkiga med bonusar och tärningsslag och grejer.
Så jag tänker att en app skulle kunna vara som ett digitalt rollformulär. Men nej, tänk inte typ bara några halvstatiska nuffror på sidor man kan bläddra genom -- appen skulle vara designad mer för att kännas som en del av interfacet i ett datorspel. Man har sin rollperson, kan sätta på den kläder och utrustning och ge den vapen som ser balla ut. hade man en massa pengar att lägga på appen kanske man rentav kan ha små videos som demonstrerar vapnens effekt och hur de funkar in action. Och siffror som kan tas fram, för de som absolut vill.
Under spel drar den inte mer uppmärksamhet än ett rollformulär eller en tärning. SL har en SL-app där man kan skicka requests till de andras appar -- "gör ett styrketest" och så får spelaren trycka på motsvarande "okej" och båda ser resultatet.
Man kan ha ett gäng olika sätt att fippla med och förbättra sin rollperson mellan spelmöten. Dels skriva krönikor och sådant om man gillar det, men också fippla med utrustning och sånt. Kanske i nån mån flytta om poäng eller så. Ett spel som Eclipse Phase skulle vara perfekt, där spelarna mellan sessionerna skulle kunna byta kroppar och allting.
Och så en långsam uppladdning av krediter/resurser som kan läggas just på förbättringar, men där man får extra mycket såna genom att faktiskt spela spelet. SL kan ge ut extra erf. På så vis kan man få in rent speliga belöningar för att spela rollspel, samtidigt som det finns anledning att göra saker mellan mötena. Lite som med gratis-MMO's där man visserligen kan spela gratis men måste betala för den fulla upplevelsen -- medan här kan man fippla med sin rollperson (och kanske spela minispel med den?) mellan spelmötena men man måste spela på riktigt för att få den fulla upplevelsen...
I dunno. Just off the top of my head.