Laptop som (plötsligt) inte kan detektera extern monitor

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har en ASUS TUF gaminglaptop, och till den en extern monitor (MSI). Allt har funkat tills Windows 11 idag ville uppdatera sig. Efter uppdateringen kan datorn inte längre känna av den externa skärmen.

Jag har:
* Dragit ut och stoppat i HDMI-kabeln.
* Startat om datorn.
* Stängt av datorn och dragit ut alla kablar (inklusive nätkablar till skärm och dator), kopplat in dem igen och satt på datorni igen.
* Kontrollerat att grafikkortet har nyaste drivrutinerna.
* Kontrollerat med en annan dator att skärmen funkar som den ska (det gör den).
* Gjort en "hård omstart" av datorn (hållt inne strömknappen i 40 sekunder).

Ingenting funkar och jag är förtvivlad. Vad kan jag göra mer?

Som kuriosa: för ett tag sedan hade jag skärmen inkopplad i en docka via DP-kabel. Det funkade alldeles utmärkt tills dess att windows uppdaterades (ser ett mönster här), då DP kabel plötsligt inte fungerade längre (därav att jag nu kör med HDMI).

Snälla hjälp mig, jag vill bara spela mitt nya spel som jag köpte igår, men nu känns hela kvällen förstörd.

Vitulv

Jag har försökt tvinga Windows att detektera skärmen, men då ser det ut så här:

Screenshot 2025-02-17 181507.png

Vitulv

Efter kraftigt förhöjt blodtryck lyckades jag lösa problemet själv genom att gå in i NVIDIA-appen och uppdatera drivrutinerna. Tydligen så viste inte Windows att det fanns en ny drivrutin till grafikkortet. Tycker ändå det är jättekonstigt att datorn inte känner av att jag ansluter en extern skärm.

Windows hade tydligen hittat på en massa annan skit när det uppdaterades, bland annat ändra upplösning på skärm och kraftinställningarna så att datorn går till sleep när jag stänger locket (vilket jag alls inte vill när den är kopplad till strömkälla och jag vill spela på min externa skärm).
Jag är å ena sidan glad över att ha en PC för utbudet av spel är fantatiskt, men det är mycket sånt här jox som aldrig hände när jag körde Mac.