Nekromanti Laptopbatteri?

Ymir

Liten kantbaron
Jag har efter mycket om och men bestämt mig för att behålla min nuvarande laptop under Kinaflytten; jag har helt enkelt inte råd att skaffa en ny. Men det innebär att jag måste skaffa nytt batteri, för det gamla är basically kört.

Men jag har aldrig köpt laptopbatteri förr, så jag vet inte vad jag borde tänka på. Det verkar finnas ett stort utbud av olika batterier till min Asus Eee PC 1000H, så jag blir lite förvirrad, särskilt som jag får intrycket (utan att kolla upp saken närmare) att de flesta batterier som finns är bättre (i termer av mAH) än det som kom med datorn.

Kan ni hjälpa mig? Vad borde jag köpa? Vad finns det för faktorer att ta hänsyn till? En viktig faktor här är emellertid -tid-, jag ska åka i slutet på nästa vecka så jag måste beställa från en butik som har saker i lager i Sverige och kan skicka omgående, och då har jag särskilt tittat på det här stället. Men det jag blir förvirrad av där är att det bättre(?) batteriet inte är dyrare än det andra, samtidigt som det somehow ser skumt ut på bilden; passar det verkligen min dator? Väger det jättemycket, har det nån konstig grej som sticker ut från datorn, eller vad? Jag är alltså fullständig batterinoob, så förlåt om jag är dum.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det jag framför allt brukar rekommendera är att inte köpa på tradera/ebay, men det är ju inte så aktuellt här. De batterierna brukar funka bra c:a en gång...

batterier med högre mAh är typ alltid större och tillför extra "klumpighet" som sticker ut från datorn. De där överst på listan ser ju högst suspekta ut t.ex, sticker ut på sidorna... Andra brukar mest bidra med extra "klump" vid batteriet och göra datorn lite tyngre, men det kanske man kan överleva.