Nekromanti Larmsystem, hinder och lösningar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har funderat lite kring det här med larmsystem och andra rent rumsliga hinder (fällor etc). Mest är det ju till inbrottsdelen av Rotsystem, men frågeställningen är ju bredare än så.

Hur löser man sådant i spel på ett bra sätt? Ett vanligt -- har jag fått för mig -- är ju att spelarna får rulla sina rollpersoners relevanta färdighet ("disarm trap", "defense systems", "alarms"...) och utifrån tärningsrullet avgörs om larmet avaktiveras eller ej. Jag tycker att det verkar tråkigt; styrkan i rollspel (tycker jag) är ju att man som spelare får beskriva saker och jag gillar när saker i spelet blir konkreta, saker spelarna faktiskt måste interagera med och hantera som om det vore på riktigt.

Jag vet inte hur tydligt det där blev... Men om man till exempel tänker sig ett larmsystem som kräver att man avaktiverar med en kod inom femton sekunder. Då skulle det kunna lösas antingen genom att man rullar tärning eller genom att spelarna genom sina rollpersoner får försöka leta rätt på koden. Typ såhär:

Tråkigt, distansierat: rulla för "avaktivera larm".
Lite roligare, men lite rumphugget: Larmkoden står på en lapp gömd under ett skrivbord. Spelarna får beskriva hur de letar igenom rummet, på tio sekunder hinner de leta på två ställen var.
Roligast (enligt mig): Rollpersonerna infiltrerar kontoret för säkerhetsfirman som installerat larmen i kåken som ska brytas in i. Där letar de rätt på ritningar och specs. Genom att stjäla en av säkerhetsföretagets anställdas brickor kan de också logga in sig i deras datorsystem och få reda på vilka som ska ha tillgång till larmkoden. De söker upp personen och lyckas antingen lura ur hen koden eller tortera ur dem den. Eller letar igenom deras hem och hittar en anteckningsbok med koden. När de har koden strosar de in, skriver in koden, och allt är lugnt.

Jag har alltså en förkärlek när problemlösning består av att spelarna gör saker, snarare än att de bara rullar tärning.

En tanke jag har är att det förutsätter att spelarna äger en viss procedurkunskap. Att det vet att om de ska bryta sig in nånstans så är det en bra början att börja rota efter ritningar över stället, kolla vilka som är eller varit kontrakterade att sköta larmen och säkerheten, vaktbolag etc etc.

Hur ger man spelarna den procedurkunskapen? Att hålla föreläsning känns ju aptråkigt för alla inblandade. Om man som SL håller på och tipsar hela tiden så blir det ju SL, inte spelarna, som löser problemet. Möjligen kan man tänka sig att SL agerar "tutorial" i början men sedan trappar ner...

En tanke är ju att ge spelarna en enkel "fusklapp" som täcker många situationer. Man bör kanske också sätta förväntningarna genom metasamtal före och efter spelandet, och se till så att alla är införstådda med att det inte är tänkt att vara "guns blazing"-spelande utan lite mer Jönssonligan/Ocean's Eleven?

Jag har övervägt att skapa en enbladsgrej om larm och lås, där jag helt enkelt listar ett gäng olika vanliga larm- och låstyper tillsammans med några exempel på sätt att ta sig förbi dem. Skulle det vara något? Jag känner generellt att jag hjälps av bra, konkreta listor med spelvänlig information; saknar man inspiration är det bara att plocka något.

Mogger

Hipsteranka
Jag tror att antalet svar i den här tråden är ett rungande JA! för inspirationslistor :)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Larmsystem är svårt, eftersom de i grunden fungerar som fällor, och fällor är svårt att göra bra i rollspel (tycker jag). För att de ska blir intressanta måste de vara väldigt finurliga, och ge spelarna goda möjligheter att interagera med dem. Utanför Svavelvinter och dess efterföljare är det svårt att hitta bra exempel.

Om rollpersonerna vill ta sig förbi ett larmsystem måste de göra efterforskningar först. Att bara kliva in i en byggnad och försöka lista ut hur man stoppar larmet under de 30 sekunder som en anställd har på sig när han eller hon öppnar dörren på morgonen borde vara dödfött om man inte är en korsning mellan Tony Stark och MacGuyver. De måste alltså ta reda på hur just det här larmet ska knäckas innan de försökar. Behöver de kod? passerkort? tumavtryck? röstidentifiering? näthinnescanning? Informationen kan skaffas fram genom färdighetsslag, genom spioneri, eller genom inbrott hos företaget som tillverkar larmet (och man skulle kunna anta att företaget som tillverkar larmsystem har ett bra larmsystem själv). Oavsett vilken metod man använder skulle det kunna vara intressant om man håller spelarna ovetande om huruvida de lyckats hitta all information de behöver. Kanske har de missat något och tvingas improvisera mitt under operationen.

När efterforskningarna är klara är det dags att skaffa fram de saker som behövs. Stjäla passerkort, tummar eller näthinnor från vakter eller annan personal. Eller bara skaffa en tub med raklödder och spruta in i larmdosan om det är ett billigt skräplarm. Precis som du redan påpekat är det här antagligen den intressantaste biten, eftersom det kräver lite kreativitet och aktivitet från spelarna, snarare än tärningsslag.

När det till slut är dags för själva inbrottet skulle jag ändå rekommendera några färdighetsslag, men inte direkt för om man knäcker larmet, utan snarare för om förberedelserna varit bra nog. Är det fejkade tumavtrycket så bra att det lurar scannern? Det vet man först när man testar det.

/tobias

krank

Måns;n76832 said:
Jag tror att antalet svar i den här tråden är ett rungande JA! för inspirationslistor :)
Antingen det eller så tycker folk att frågan inte är intressant (eller att min trådstart var för lång...)

men jag tänkte fylla på vid tillfälle, med lite exempel. Eclipse Phase har jag för mig har en del listor med just säkerhetssystem...

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Vad sägs om kort som är så populärt nu?

Till exempel i M:Å0 drar man ju kort med mutationer, du kan väl ha kort för bakgrunder eller expertiser eller vad du kallar det? På kortet kan du lista ett gäng olika applikationer av färdigheten som stämmer med din bild av hur du vill att spelet spelas.

krank

Om man börjar från the very basics, då:

Mekaniska lås: Lås som generellt består av en mekanisk kolv som man stoppar in en nyckel i. Nyckelns form tillåter kolven att rotera; stoppar man in fel nyckel så kommer låset inte att öppnas.

Man kan dyrka upp sådana lås med rätt verktyg. Primitiva mekaniska lås man man få upp med en bit ståltråd, mer moderna måste man ha ett speciellt verktyg och rätt handlag. I en scifivärld som Rotsystem kan det finnas "smarta material" som kan forma sig efter låsets insida på precis rätt sätt.

Om nyckeln sitter i på insidan kan man, på äldre lås, skjuta in ett papper under dörren, peta ut nyckeln och dra tillbaks papper med nyckel. I moderna lås blir det klurigare.

En del dörrar kan öppnas utan nyckel från ena sidan. Befinner man sig på den andra så kan man leta efter lämpligt hål att stoppa ett verktyg genom, för att låsa upp. I en scifi-värld blir dessa möjligheter större, med radiostyrda robotinsekter etc. I Rotsystem kan man tänka sig motsvarande prylar men styrda via sladd.

Ofta kan det enklaste vara att få tag på ett par nycklar. Hyresvärd/bostadsbolag/etc har ibland kopior av nycklar, liksom vaktbolag. På ett företag kan man undersöka vilka som har tillgång till nyckel via övervakning eller genom att kolla deras arbetsuppgifter (vem behöver, för att utföra sitt arbete, tillgång till det som finns inlåst?).

När en nyckelbärare är identifierad kan man lura av denne nyckeln, försöka sig på lite klassiskt ficktjuveri, göra inbrott när man tror att nyckeln är i hemmet eller råna personen när den är på väg till jobbet.

Med rätt verktyg är det i en del fall möjligt att helt enkelt skära runt låset istället för att krångla med nyckel.

Är det något jag missat med mekaniska lås?

RasmusL

Champion
Lyfta bort dörren, lossa karmen om ej säkerhetskarm, förstörande åtgärder i största allmänhet (borra loss låset, såga kolven, borra hål i dörren, åverkan på gångjärnen om synluga, etc).

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Som sagt, titta på: https://www.youtube.com/watch?v=ChbyaXBKNY8

krank;n76903 said:
Om man börjar från the very basics, då:

Mekaniska lås: Lås som generellt består av en mekanisk kolv som man stoppar in en nyckel i. Nyckelns form tillåter kolven att rotera; stoppar man in fel nyckel så kommer låset inte att öppnas.
Nej. Kolven i sig har ett antal tänder i sig, av varierande längd som trycks ner. Nyckeln trycker upp dessa tänder rätt, vilket tillåter kolven att rotera. Se bild: https://2.bp.blogspot.com/-S2oqfQz1...4OqQXQ/s1600/Pin_and_tumbler_lock_picking.PNG

krank;n76903 said:
Man kan dyrka upp sådana lås med rätt verktyg. Primitiva mekaniska lås man man få upp med en bit ståltråd, mer moderna måste man ha ett speciellt verktyg och rätt handlag. I en scifivärld som Rotsystem kan det finnas "smarta material" som kan forma sig efter låsets insida på precis rätt sätt.
Du kan få upp i praktiken alla lås med två bitar ståltråd om den är tillräckligt styv, du behöver inga specialverktyg egentligen. Jag har sätt folk som dyrkat upp dörrar med hjälp av tunna sexkantsnycklar. Det finns även dyrkpistoler vilket du kanske vill titta på.
Man kan också tillverka en dyrkpistol själv, on the cheap med hjälp av en elektrisk tandborste och en tunn metallbit, där metallbiten är fäst i tandborsthuvudet, förs in i ett lås och därefter snabbt hoppar upp och ner. Med lite tur så klickar tänderna in i rätt ställe.

En annan grej du kan göra på wafer-lås (billås) är att göra en såkallad overlift attack, dvs, du kör in något som precis får plats i den (glasspinne, fel nyckel, ståltråd, osv.), vrid om så att tänderna fastnar i sidan på kolven, dra nästan ut din glasspinne och vrid om låset.
Voila.

krank

Tony.Meijer;n76919 said:
När jag inte är på jobbet, absolut! =)

Tony.Meijer;n76919 said:
Nej. Kolven i sig har ett antal tänder i sig, av varierande längd som trycks ner. Nyckeln trycker upp dessa tänder rätt, vilket tillåter kolven att rotera. Se bild: https://2.bp.blogspot.com/-S2oqfQz1m...ck_picking.PNG
Ja, det var det jag försökte förenkla... Jag är medveten om det.

Tony.Meijer;n76919 said:
Du kan få upp i praktiken alla lås med två bitar ståltråd om den är tillräckligt styv, du behöver inga specialverktyg egentligen. Jag har sätt folk som dyrkat upp dörrar med hjälp av tunna sexkantsnycklar. Det finns även dyrkpistoler vilket du kanske vill titta på.
Man kan också tillverka en dyrkpistol själv, on the cheap med hjälp av en elektrisk tandborste och en tunn metallbit, där metallbiten är fäst i tandborsthuvudet, förs in i ett lås och därefter snabbt hoppar upp och ner. Med lite tur så klickar tänderna in i rätt ställe.
Det var det jag kallade "speciellt verktyg". Jag hade för mig att tillhållarlåsen krävde verktyg men verkar ha inaktuell information där.

Tony.Meijer;n76919 said:
En annan grej du kan göra på wafer-lås (billås) är att göra en såkallad overlift attack, dvs, du kör in något som precis får plats i den (glasspinne, fel nyckel, ståltråd, osv.), vrid om så att tänderna fastnar i sidan på kolven, dra nästan ut din glasspinne och vrid om låset.
Voila.
Intressant! Får se hur detaljerat jag går i slutänden, men det där gillade jag =)

Jocke

Man med skägg
Ett billigt hänglås går att öppna genom att helt gå förbi själva låsmeknismen och i stället dra i fjärden som håller fast bygeln, med tex en nagelfil.
https://www.youtube.com/watch?v=C1n8itKkmC8

Jamie visade i ett mythbusters avsnitt hur man snabbast tar sig igenom olika sorters säkerhetsdörrar. han i princip sprang rakt igenom dem och tacklade sig igenom den ena stålramslösningen efter den andra. Hittade det dock inte med en snabb googling.

Om ett larm går till en lamcentral där en person skall reagera på larmet så kommer de att ha väldigt fyrkantiga instruktioner som de kommer att följa helt och hållet. OM de tex skall ringa ett nummer, inte får svar och det står i instruktionen att de skall en gång till, så ringer de exakt en gång till. Om det sen inte finns nån mer instruktion vid ej svar, så är de klara med sitt jobb där.
Om det står "fyll rummet med giftgas" så fyller de rummet med giftgas osv.
Det går alltså inte att prata bort dem, om de behöver en kod eller ett lösenord eller så, så spelar det inte någon roll vad som händer på andra sidan luren, de kommer ändå att följa sin instruktion.
Det spelar ingen roll om det är en larminstaltör de känner som ringer in med fel behgörighetskod, likväl kommer rummer att fyllas med giftgas.

krank

Jocke;n76962 said:
Ett billigt hänglås går att öppna genom att helt gå förbi själva låsmeknismen och i stället dra i fjärden som håller fast bygeln, med tex en nagelfil.
https://www.youtube.com/watch?v=C1n8itKkmC8
Tufft. Just hänglås är inte supersvåra att knipsa heller, det bör kanske också nämnas. Eleverna på min skola har hänglås på sina skåp och vi går ju bara dit med en ordentlig mackapär och knipsar. I en scifi-värld tänker jag att man kan ha mindre skrymmande saker.

En tanke jag har är att få typer av lås och larm slutar någonsin helt användas. De blir mindre vanliga, men bara för att det tillkommit nya låstyper betyder inte det att de andra försvinner eller byts ut ens på lite sikt. Det betyder att även i en scifi-värld kan det finnas motsvarande dagens billiga hänglås, som kan öppnas på samma sätt. Målet är inte att göra det 100% omöjligt att ta sig in utan bara göra det tillräckligt svårt för att avskräcka de man tror har intresse...

Jocke;n76962 said:
Om ett larm går till en lamcentral där en person skall reagera på larmet så kommer de att ha väldigt fyrkantiga instruktioner som de kommer att följa helt och hållet. OM de tex skall ringa ett nummer, inte får svar och det står i instruktionen att de skall en gång till, så ringer de exakt en gång till. Om det sen inte finns nån mer instruktion vid ej svar, så är de klara med sitt jobb där.
Om det står "fyll rummet med giftgas" så fyller de rummet med giftgas osv.
Det går alltså inte att prata bort dem, om de behöver en kod eller ett lösenord eller så, så spelar det inte någon roll vad som händer på andra sidan luren, de kommer ändå att följa sin instruktion.
Det spelar ingen roll om det är en larminstaltör de känner som ringer in med fel behgörighetskod, likväl kommer rummer att fyllas med giftgas.
Cool, jag har noll koll på hur larmcentraler egentligen funkar när det gäller sånt. Kommer ju helt klart vilja ha med en sektion om larm också (hur man hindrar dem, deaktiverar, får koden till etc) och då kommer ovanstående väl till pass.

krank

Mekaniska kodlås -- osäker på om jag borde banka in dem under mekaniska lås... Men iallafall. Mekaniska kodlås (elektroniska får en egen rubrik tror jag) har generellt mekaniska komponenter som behöver manipuleras till en specifik kombination som öppnar låset. Man behöver med andra ord ingen ha med sig någon fysisk nyckel, utan bara minnas kombinationen.

Det betyder att personer utan minne ofta skriver ner sina sifferkombinationer -- och är de oförsiktiga kan lapparna där de skrivit ned koderna stjälas. Sedan gäller såklart också att man kan kidnappa och tortera folk, eller lura dem att föra in sin kod i en attrapp eller så.

Dåliga mekaniska kodlås kan man öppna med brute force -- man testar alla kombinationer. 111, 112, 113, 114... Men det tar väldigt snabbt tid. Redan med tre siffror 0-9 finns det 10^10^10 kombinationer och det har man sällan tid med. Det är sällan helt lätt att automatisera brute force-försök när låset är mekaniskt. Det här kan underlättas om folk får välja sin egen kod, för då väljer de ofta en kod som betyder något för dem - födelsedagar etc. Då kan man göra efterforskningar.

Filmer får mig att tro att en del mekaniska kodlås av kassaskåpstyp (alltså där man har en ratt som ska vridas ett visst antal varv vänster/höger och till ett specifik tal) går att lyssna på med rätt utrustning, så att man hör när man når rätt siffror.

(Att skära runt låset eller spränga kan såklart funka här också. Eller knipsa det, om det är ett hänglås)

Vad har jag missat?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank;n77165 said:
Dåliga mekaniska kodlås kan man öppna med brute force -- man testar alla kombinationer. 111, 112, 113, 114... Men det tar väldigt snabbt tid. Redan med tre siffror 0-9 finns det 10^10^10 kombinationer och det har man sällan tid med. Det är sällan helt lätt att automatisera brute force-försök när låset är mekaniskt. Det här kan underlättas om folk får välja sin egen kod, för då väljer de ofta en kod som betyder något för dem - födelsedagar etc. Då kan man göra efterforskningar.
Det absolut enklaste sättet att öppna ett kodlås på säg en portfölj är att ta en tunn metallbit, och köra in den mellan kuggen med siffror. Därefter så snurar man på kuggen tills dess att man känner att den glider ner i hållet för tanden som kuggen bär. Gör detta för alla . Nu har du 10 kombinationer att gå igenom.

För kassaskåp är det i vissa fall betydligt enklare. Genom att helt enkelt skaka hela skåpet (med säg en sandningsmaskin) så skakar den lättaste delen av kolvarna till slut upp till toppen av låset, dvs till den position där det är som vanligast att de ska vara för att öppna låset.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank;n77165 said:
(Att skära runt låset eller spränga kan såklart funka här också. Eller knipsa det, om det är ett hänglås)
En detalj här är att det här är som regel extremt svårt för kassaskåp, chansen att du över huvudtaget lyckas spränga upp låset är väldigt lågt och om du lyckas så kommer i större delen av fallen även innehållet ha förstörts. Allting under en plasmabrännare kommer du att få problem att skära upp ett modernt högsäketerhets kassaskåp med.

Att släppa det från hög höjd är också inte helt enkelt. Det finns tjuvar som har stulit kassaskåp och dumpat dem från 8:a våningshus utan större påverkan.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det stora problemet med kassaskåp skulle kanske i så fall vara att det är för tungt för att med lätthet ta med sig.

Hur kan man öppna det på plats? Jag antar det stetoskop och tålamod har en ganska låg chans att hjälpa med dagens skåp, och kanske är helt meningslösa om någon del av mekanismen är elektrisk.