Lasers & Feelings fast med olika ord

God45

#PrayersForBahakan
Okej, så jag fick en ide till ett Lasers & Feelings hack där alla karaktärer har olika ord. Många hack har ju bytat ut Lasers & Feelings mot annat. Typ Sword & Sorcery eller Spider & Man. Men i min version har varje karaktär två olika ord som är menat att modelera deras inre kamp. I mitt hack spelare man monster men det är inte ett dugg viktigt för mekaniken. Typ:

”Each Monster is defined by a different internal struggle defined by two words/concepts, called the Thesis and the Antithesis. These words and a number are also defining the rules of playing the monster. For example: Varney is an aristocratic vampire. His internal struggle is trying to remain human in the face of his bloodthirst. So his Thesis is Monster while his Antithesis is Man. In this case Monster implies that it is rolled against when Varney uses his supernatural powers, does violence and so on. In this case Man implies that it should be rolled against when Varney tries to function in normal society. The Thesis and the Antithesis can be whatever they need to be to reflect the internal struggle of the Monster and this changes what you roll against and when. For example, Varney might have the Thesis Dead and the Antithesis Alive. Or he might have Gentleman and Barbarian. The Thesis and Antithesis might be even more abstract than this, a Monster that is a prophetic Mothman might have the Thesis Future and the Antithesis Present. A ghost might have Being and Not Being. A zombie scientist might have Braaains! and Brains.”

Genesis

Ni dés ni maître
Bra skit. Lite L&F möter With Great Power … . Men om orden representerar ens inre kamp, finns det någon mekanik som gör att nuffran ändras? I L&F är den ju konstant, men här känns det som att den borde röra sig baserat på hur rollpersonen agerar, eller?

God45

#PrayersForBahakan
Bra skit. Lite L&F möter With Great Power … . Men om orden representerar ens inre kamp, finns det någon mekanik som gör att nuffran ändras? I L&F är den ju konstant, men här känns det som att den borde röra sig baserat på hur rollpersonen agerar, eller?
Oh, ja en sådan mekanik borde vara med. Så att värdet flyttar sig antingen under spel eller mellan delar av spelet.

Genesis

Ni dés ni maître
Oh, ja en sådan mekanik borde vara med. Så att värdet flyttar sig antingen under spel eller mellan delar av spelet.
Kanske helt enkelt att när du slår ditt värde så flyttar sig skalan ett steg mot att bli bättre på det du slog för? Så när du agerar som ett monster finns det en risk att du blir mer mostruös, men det är inte säkert. Det ger ju en intressant valmöjlighet i de situationer du lite kan välja. Ska jag försöka lösa den här situationen med mänsklighet eller monstrositet? Jag har större chans att lyckas om jag agerar som monster, men risken är att jag blir än mer monstruös.

Och rimligtvis, om man går hela vägen till änden av skalan så omfamnar man helt och hållet den delen av sin inre kamp. Man blir helt monstruös eller helt mänsklig, och får antingen pensionera rollpersonen eller välja en ny inre kamp.

God45

#PrayersForBahakan
Kanske helt enkelt att när du slår ditt värde så flyttar sig skalan ett steg mot att bli bättre på det du slog för? Så när du agerar som ett monster finns det en risk att du blir mer mostruös, men det är inte säkert. Det ger ju en intressant valmöjlighet i de situationer du lite kan välja. Ska jag försöka lösa den här situationen med mänsklighet eller monstrositet? Jag har större chans att lyckas om jag agerar som monster, men risken är att jag blir än mer monstruös.

Och rimligtvis, om man går hela vägen till änden av skalan så omfamnar man helt och hållet den delen av sin inre kamp. Man blir helt monstruös eller helt mänsklig, och får antingen pensionera rollpersonen eller välja en ny inre kamp.
Älskar det! Så gör jag. 👍 Tack

God45

#PrayersForBahakan
AT THE END OF EACH SESSION OF PLAY: Decide where your monsters progress in their inner struggle has taken them by picking one of the following alternatives:

A: Thesis - Change the monster's Antithesis to something new, it is no longer relevant.

B: Antithesis - Change the monster's Thesis to something new, it is no longer relevant.

C: Reject the struggle - Change both the monster's Thesis and Antithesis to something new, they are no longer relevant.

D: Continue the struggle - Change nothing.

Genesis

Ni dés ni maître
Första utkast!
Din lösning var brutalare, men spännande! Varje handling drar dig mot den ena polen, men får du syntes kan du räddas. Antagligen bättre än min, då det i detta fall alltid är bra att slå fler tärningar.

God45

#PrayersForBahakan
Din lösning var brutalare, men spännande! Varje handling drar dig mot den ena polen, men får du syntes kan du räddas. Antagligen bättre än min, då det i detta fall alltid är bra att slå fler tärningar.
Ja, jag tänkte att jag vill att folk aldrig ska känna att det är kört för att de försöker göra något, för då bara undviker man det. Det är bara en större risk, men du kan alltid få syntes och rädda det. Och då är det spännande att rulla och göra det dramatiska valet.

Genesis

Ni dés ni maître
Ja, jag tänkte att jag vill att folk aldrig ska känna att det är kört för att de försöker göra något, för då bara undviker man det. Det är bara en större risk, men du kan alltid få syntes och rädda det. Och då är det spännande att rulla och göra det dramatiska valet.
Ser framför mig lite taktiska val. "Okej, nu slog jag syntes. Vi är i ett rätt knivigt läge; det här kan bli blodigt. Jag stället mig lite närmare 'Monster' för att ha bättre chans att lyckas." Känns som en kul grej! Hur nära vågar du ställa dig? Du ökar din chans att lyckas, men också din risk att förlora dig själv.

God45

#PrayersForBahakan
Äh, jag kreddar ju inte ens mig själv på hälften av mina spel.
Vill ändå erbjuda det när du hittat på saker och gjort kreativt arbete! :) Men då lämnar jag ditt namn av det. Säg till om du ändrar dig bara!