Nekromanti Latinsk grammatik

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Är det någon där ute som kan lite latin? Det jag särskilt undrar över är hur man bildar substantiverade adjektiv.

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att blanda in ett latinskt uttryck eller två i den rollspelsvärld jag beskrev tidigare i detta forum. Om jag har tolkat det nätlexikon jag använde rätt så är det latinska ordet för dröm somnium, något som skulle kunna bli ett bra alternativnamn på Drömmen. Problemet är att jag då behöver ett latinskt namn på 'de drömmande' också, och lexikonet jag använde var inte särskilt hjälpsamt när det gällde att böja ord. Någon som kan hjälpa mig.

Ridijeck
som för övrigt funderar på om Somnium är ett bra namn på själva rollspelet
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,068
Location
Linköping
Jag lyckades i många år långtidslåna min fars lexicon men så började syrran läsa latin och då skulle det givetvis hem igen. Så vad var det för lexicon du hittade på nätet?
Lexicon är ju dyra (speciellt latin-) och med ett rollspels-/världsnamn som Terra Draconis är jag i behov av all hjälp jag få...


[color:green]/Illern
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,964
Location
Barcelona
Latinska grammatikor borde gå att låna på de flesta kommunala huvudbibliotek.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Minns ej

Lade inte adressen på minnet, men jag hittade det genom att göra en sökning på 'latin dictionary' (eller något liknande) på AltaVista. Sedan tog det ju en stund att hitta något fungerande förstås...

Ridijeck
som plötsligt finner sig vilja ha en släkting som är latinprofessor
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Minns ej

Använd Google för sökningar i stället. Mycket bättre. :)

Några träffar därifrån som verkar relevanta. (Jag har inte kollat hur bra de är.)

http://www.nd.edu/~archives/latgram...idbits.com/matt/LatinDictReadMe.html "Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Fil mag i latin?!

Min flickväns mamma är fil mag. eller vad det heter i språk... Rysska, latin, engelska och lite annat smått och gott. Så om du formulerar frågan så att jag kan lägga fram det till henne på ett enkelt sätt så ska jag fråga henne..

Vad somnium blir om man böjer det till personer typ somniums? Det är alltså frågan eller är jag ute och cyklar nu!?

Da SkooG
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Fil mag i latin?!

Vad somnium blir om man böjer det till personer typ somniums? Det är alltså frågan eller är jag ute och cyklar nu!?

Tja, någonting i den stilen. Att försvenska ordet (så att det blir någonting i stil med 'somnier') är ju inte så svårt, men det jag försöker få reda på är vad det blir om man böjer det på latin.

Ridijeck
 
Top