Layout, hur viktigt...

TheDawn

Veteran
Tänkte kolla hur ni människor kände gällande layout men specifikt då layout på små indie, pay what you want grejer. Jag håller på att pula med ett äventyr som jag, i förlängningen, tänkte publicera via itch.io kanske. Jag har ingen som helst tanke på att tjäna några riktiga pengar på detta men funderade ändå vad ni tycker är minimum effort vad gäller layout på något ni laddar ner på nätet för små, eller inga, pengar. Notera att jag inte har någon layout vana eller ens ett riktigt program att göra layout i vilket sannolikt innebär att detta projekt skulle layoutas i google docs.

För er som publicerar saker själva, hur gör ni? Vilka program arbetar ni i? Är ni självlärda eller utbildade på något sätt?

Mogger

Hipsteranka
Självlärd, Indesign. Jag är ödmjukt medveten om att jag inte behärskar hantverket fullt ut men känner mig trygg i att kunna göra det helt okej.

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
I use Pages on Mac, it does a decent job and better than Google Docs and Word IMHO. Make a nice front page (I use GIMP for image editing). Have an external editor. Follow basic layout advice (60-70 characters per line, line spacing at least 1.2), keep it simple and you will be fine.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag jobbar i InDesign, där jag huvudsakligen är självlärd. Jag tänker mig att jag gör hyfsat duglig layout och typografi. Jag har intresse i båda, men jobbar inte med det och har ju såklart en massa andra hobbies också så jag accepterar att jag aldrig kommer att nå samma nivå som @Dante eller @pappa .

Absolut minimum är att texten är läsbar, retav ganska lättläst och… tja, sidnummer är väl rätt bra, tänker jag. Innehållsförteckning om det är något långt.

Google Docs med något bra seriftypsnitt, plus lägga in sidnummer i sidfoten, tror jag blir helt OK.

För mig själv så ställer jag högre "minimikrav", men det är ju krav jag ställer på ig själv utifrån vad jag vet att jag är kapabel till. Då ska det vara bra tecken-per-rad, bra typografi, minimum av avstavningar och ensamrader, bilder på egna lager så de kan plockas bort inför utskrift, PDF-innehållsförteckning, hyperlänkade sidhänvisningar och så vidare.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har lagt av med InDesign, som är alltför dyrt, och gått över till Affinity Publisher. Har gjort ett par grejer i Pages också.

Miniminivå tycker jag är ett oformaterat TXT-dokument. Generellt upplever jag att det finns ett samband där snyggare rollspelsprodukter oftast är sämre/mindre intressanta, så personligen blir jag avtänd om en produkt är alltför snygg. Framförallt illustrationer som ser ut att ha kostat pengar. Men det är min personliga upplevelse.

Girighet

Warrior
Om det en mindre produkt från en icke kommersiell utgivare är så har jag helt andra förväntningar på den än om ett stort bolag gett ut samma produkt. Jag tycker det viktigaste är hur texten är formaterad, att det är bra styckeindelat, finns rubriker och är ett lättläst typsnitt. Det är ju ändå texten som det handlar om i slutändan. Om man är osäker på hur det ska layoutas och slänger in en massa konstigheter på sidorna är det antagligen bättre att bara köra endast text rakt av.

Zire

Swashbuckler
En enkelt latexlayout fungerar bra för mig. Visst kan jag uppskatta roligare layouter än så, men är spelet bra så har det egentligen inte så stor betydelse. Whitehack är bra exempel på enkelt men tillräckligt.

Men är texten bra så funkar det såklart med typ ett enkelt textdokument som pdf med. Men det vill jag nog inte betala för.

Quadrante

Grisbonde
Tycker layout är viktigt, men den behöver inte vara bättre än att sidorna ser balanserade ut. På senaste har jag uteslutande gjort allt i google docs, men den har sina tydliga begränsningar ... och allt blir inte jättebra om man försöker något mer än att variera textens storlek.

Skulle vilja

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Jag har hittills använd Microsoft Publisher. Det är lite begränsat, men funkar till hobbygrejer och jag kan göra de flesta saker jag vill med lite trix. Nu verkar det dock som att Publisher kommer läggas ner och då vette tusan vilket program jag ska använda.

För länge sedan använde jag InDesign, så jag kanske går tillbaka till det.

Jag är helt självlärd och de saker jag gör tycker jag själv visserligen håller kvalitet för hobbyprojekt men inte mer än så.

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag jobbar i InDesign och har en kandidatexamen inom informationsdesign, men vill mena att man behöver varken eller för att göra en helt okej layout.

En okej layout är väldigt viktigt för att jag ska orka läsa något, men ribban är samtidigt väldigt låg. Det handlar mest om att:
  • Använda typsnitt med hög läslighet.
  • Ha en någorlunda tydlig visuell hierarki, med tydlig kontrast mellan rubriknivåer och brödtext (olika storlekar, olika typsnitt).
  • Inte ha för långa rader (45–65 tecken inklusive mellanslag, absolut inte mer).
  • Ha lite luft kring texten så att det inte blir för trångt till kanterna av sidan eller för trångt i faktarutor.
  • Kontrollera så att eventuella avstavningar blir rätt.
  • Eftersträva att all text som hör till en rubrik får plats på samma uppslag.

TheDawn

Veteran
Tack för alla tips. Jag hade funderingar på att skaffa Affinity då det bara är en engångskostnad men just nu har jag inte ens råd med det så några dyra program är det tyvärr inte frågan om. Jag har gjort lite kartor och ritat några bilder (jag är långt ifrån illustratör) som jag tänkte använda för att inte bara ha ren text hela vägen. Tänkte även sikta på att ha det i A5 format så man kan skriva ut det som ett häfte utan att det blir allt för mycket jobb. Fick nyligen lite feedback som fick mig att omarbeta stora delar av äventyret så det skall testspelas någon gång också hoppas jag men kommer jag till skott och lägger upp det kanske jag länkar det här så ni kan ge mer handfasta tips på vad jag kan göra bättre framåt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
  • Inte ha för långa rader (45–65 tecken inklusive mellanslag, absolut inte mer).
Om du inte vet vad du gör, ha inte mindre storlek än 10 på bokstäverna, eller absolut minimum 9. Att köra 11 är inte fel.

Att lägga till fler sidor i en bok gör rätt liten skillnad på priset att trycka om du väljer att publicera som PoD senare på tex Lulu, DriveThruRPG eller Publit.

Om du inte är väldigt duktig, ha helt vanlig vit bakgrund till dina bokstäver. Det är svårt att få det läsligt med inverterad text (vit på svart botten) eller "marmorering" eller "vattenmärken" bakom bokstäverna. Även om det är så de allra coolaste spelen från 90-talet gjorde.

• Ha lite luft kring texten så att det inte blir för trångt till kanterna av sidan eller för trångt i faktarutor.
Bonus på det är att dina bokstäver inte försvinner ner i bindningen eller blir avhuggna när någon skär sidorna jämna efter att ha satt ihop ditt häfte.

Rickard

Urverk speldesign
Självlärd, Indesign, Affinity Publisher eller Google Doc. Jag bifogar en bild från ett Google Doc-dokument.

Om du känner att du vill lära dig typografi så rekommenderar jag varmt Typografisk handbok.

Jag har gjort följande manual baserad på den boken:

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Program som Microsoft Word har färdiga stilset som sätter typsnitt och storlek på din text och på alla rubriker. Det är inte fel att använda dem så vet man att man har något som funkar.

Om du hittar typsnitt på nätet, se till att de är okej att använda och kolla huruvida du måste skriva namnet på upphovspersonen någonstans.