För mig beror hur jag vill ha det på hur spelet är. Om jag behöver slå upp mycket under spel så vill jag ha en bra innehållsförteckning, ett bra index eller båda. De viktigaste tabellerna/reglerna eller vad det nu är får gärna ha någon bild eller nåt grafiskt som gör att man känner igen sidan eller uppslaget.
Rollspelstext, här tolkat som texten i spelet som inte är regeltext, vill jag gärna att den ska vara välskriven (lättläst, korrekt stavat, inbjudande). Världstext kan eventuellt vara i första persons perspektiv. Jag gillar när världen presenteras som en riktig plats och lite anekdoter och vardagsliv får plats mellan allt (eventuellt) äventyrande. Jag älskar böcker som Volo's guider där Volo betygsätter värdshus, berättar om dem, om kvarteren/byar som i en riktig reseguide.
Regeltext ska framför allt vara tydlig och hellre övertydlig än otydlig. Exempel om det behövs. Vara lätt att hitta i ifall det behövs slås upp under spel.
Ordning får gärna vara uttänkt, alla rollpersonsskaparregler och referenser för sig. Ordnat efter storleksordning (planeter till länder till städer), typ (planeter för sig, länder för sig, städer för sig) eller i bokstavsordning efter namn.
Jag gillar verkligen om det finns en dedikerad spelarsektion som man kan läsa för att fatta spel och värld, fri från sånt som bara SL ska veta.
Layoutmässigt så ska det passa mediet, flera kolumner per sida är trevligt i en fysisk skrift, men en kolumn är mer lättläst digitalt.
Jag gillar färgplattor eller bakgrundsbilder eller bakgrundstexturer i spel där det passar som pergamenttextur i fantasyrollspel men det behöver vara oplastigt och så pass subtilt att det inte stör texten. För ett bra exempel på hur man inte gör finns regelböckerna till D&D 3.0. Svart text på vit bakgrund funkar alldeles utmärkt det med men kan göras lite trevligare med sidobårder i färg eller motiv, eller rubriker i färg. Lite plus om färger skiljer sig mellan kapitel i en fysisk bok så man snabbare kan nå den sida man letar efter.