Nekromanti [Layout] Regelsammanfattning

Mogger

Hipsteranka
För att komma ihåg regler och sånt under spel, utan att bläddra och leta, har jag gjort lite sammanfattningar till Revolver.

Så, två frågor:
1. Funkar layouten?
2. Det är inte meningen att det ska vara fullständigt begripligt för någon som inte kan reglerna, men känns det lättläst eller är det för korthugget? Jag vill ju inte att det ska krävas flera sidor, så att varje sammanfattning är ett A4 är ett krav.

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Snyggt!

Det som kan vara lite tvivelaktigt är att det nästan är lite lite skillnad mellan rubrikstorlekarna...

- Procedur vid strid borde kunna få samma understrykning som "Stridshandlingar".

- Anfalls- försvars- och övriga handlingar borde skiljas tydligare från undvika/besvara eld/skjuta/meja etc. Är inte säker på hur, dock. Kanske kan de göras en liten smula större eller nåt?

Krille

Super Moderator
Precis en sådan här sammanfattning borde varje rollspel ha. Det borde fanimej vara obligatoriskt!

Layoutmässigt så undrar jag om du inte skulle tjäna på trespaltig layout.

Det stör mitt öga en smula att raderna i vänster- och högerkolumnen går i otakt. Align to grid?

Rubriken "Stridshandlingar avståndsstrid" tycker jag borde ha ett enda typsnitt. Det kan gärna skrivas "stridshandlingar för avståndsstrid" eller "stridshandlingar, avståndsstrid".

Jag skulle ha valt "lägg till" istället för "addera", men det är jag det.

krank

Går ondskans ärenden
Krille said:
Precis en sådan här sammanfattning borde varje rollspel ha. Det borde fanimej vara obligatoriskt!
Ja, definitivt.

Mogger

Hipsteranka
Krille said:
Align to grid?
Texten ballar ut helt när jag gör det. Förstår inte riktigt hur det funkar. För texten kan väl inte linjera helt? Rubrikerna har ju avstånd under/över som ställer till det.

krank

Går ondskans ärenden
Måns said:
Texten ballar ut helt när jag gör det. Förstår inte riktigt hur det funkar. För texten kan väl inte linjera helt? Rubrikerna har ju avstånd under/över som ställer till det.
Jag brukar räkna så att en rubrik alltid ska uppta ett jämnt antal rader. Då löser sig det problemet =)

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Jag brukar räkna så att en rubrik alltid ska uppta ett jämnt antal rader. Då löser sig det problemet =)
Jo, jag tror att jag har gjort så. Eller, jag har försökt göra så snarare.

Om jag har 11 punkters radavstånd så ska rubriken ha 11 punkters avstånd ovan och under, som kan delas på två, så att det, som i det här fallet, är 6 pt ovan och 5 pt nedan.

Eller?

krank

Går ondskans ärenden
Måns said:
krank said:

Om jag har 11 punkters radavstånd så ska rubriken ha 11 punkters avstånd ovan och under, som kan delas på två, så att det, som i det här fallet, är 6 pt ovan och 5 pt nedan.

Eller?
Har du ställt in baseline grid:et så att det har 11pt avstånd också? Och får en rubrik plats på en 11pt:s rad? Om en rubrik ska ta upp 2 rader, och en rad är 11pt, och rubriuken är storlek 12, så är det ju 10pt kvar att fördela uppe/nere. Och då ska texten, men inte rubriken, få "align to grid". Alternativt att du flyttar upp rubrikernas basline via baseline shift (Advanced character formats i mitt InDesign)...

//Krank, som alltid tycker det är lite klurigt att hjälpa med sånt här på distans =)

Krille

Super Moderator
Måns said:
krank said:

Summan av rubrikens punktstorlek plus radavstånd ovan och nedan ska bli en hel multipel av gridens/brödtextens radavstånd.

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Har du ställt in baseline grid:et så att det har 11pt avstånd också? Och får en rubrik plats på en 11pt:s rad? Om en rubrik ska ta upp 2 rader, och en rad är 11pt, och rubriuken är storlek 12, så är det ju 10pt kvar att fördela uppe/nere. Och då ska texten, men inte rubriken, få "align to grid". Alternativt att du flyttar upp rubrikernas basline via baseline shift (Advanced character formats i mitt InDesign)...

//Krank, som alltid tycker det är lite klurigt att hjälpa med sånt här på distans =)
Ah, bra. Jag har ju läst och trixat en del med ID innan så jag förstår precis vad du menar, men när man leker med ett program typ en gång/halvår så glömmer man en del :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
Måns said:
Ah, bra. Jag har ju läst och trixat en del med ID innan så jag förstår precis vad du menar, men när man leker med ett program typ en gång/halvår så glömmer man en del :gremsmile:
Känner igen det där =)

nyvinter

Illustrationist
Petdetaljer: kapitäler ser bäst ut när du inte har en versal inledande bokstav. Kanske en eller en och en halvs extra punkt i linjehöjd, men det kanske ser bättre ut i den trespaltiga.