Nekromanti Layout/Typografi fråga.

KamiFisk

Hero
Är halvkass på att använda sökfunktionen på ett bra sätt så om detta redan frågats kan ni ju dirigera mig dit.

Nu vet jag inte termerna på detta.
När man skriver texten så är det standard, vad jag märkt att ha kolumnerna lika breda hela tiden.

exempel

Lorem ipsum dolor sit am-
et, consectetur adipisicing
elit, sed do eiusmod temp-
or incididunt ut labore et
dolore magna aliqua.

Jag tycker personligen mer om när de bara är vänsterställt och har lite ojämn höger rad.
Är detta helt fel ?, och bryter jag någon typografi kod om jag har det vänsterställt ?

/Mcfisk som är en vädigt osäker prick.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Usch vad jag hatar vänsterställd text.... Men det är inte fel. I synnerheten inte om du har smala spalter. Då är det en nödvändighet med det.

Men jag är säker på att DeBracy, Arfert, Dante eller någon anna layoutguru kommer och säger vad som är okej var och när.

Rickard

Urverk speldesign
Kort svar, utan några som helst referenser. Hade sök-funktionen fungerat som den skulle så hade jag kunnat ge en länk till en diskussion mellan Arfert och Rising om detta.

× Marginaljusterat ser mer ordnat ut.
× Vänsterjusterat har enligt senare undersökningar högre läsbarhet då den ojämna högerkanten gör det lättare för ögat att byta rad.

Vad man använder är inte så viktigt utan beror på smak.

Något annat man kan tänka på är att 55-65 tecken per rad har högre läsbarhet och man bör inte ha för smala radhöjder eller för trångt/brett mellan tecknen (via knipning/spärrning).

/Han som kan säga att man kan ändra titeln i efterhand med hjälp av "ändra inlägg"

solvebring

Superhero
Re: Layout/Typografi skola fråga.

Den enda typåografiskola jag känner till är Dantes typografiskola! =)

Liten typografiskola del 1: Teckenmellanrum

Liten typografiskola del 2: Ordmellanrum

Liten typografiskola del 3: Radavstånd

Liten typografiskola del 4: Indrag och blankrad

Förövrigt vet jag inte riktigt vad du menar? Menar du att du inte vill ha avstavning; som gör att ord delas av och att slutet av raden i kolumnen delas av, för att hålla den jämn och fin?

Exempel:

"Lorem ipsum dolor sit am-
et
, consectetur adipisicing"

... ?

Kort och gott: Du vill ha vänsterjustering utan avstavning?

Exempel:

"Lorem ipsum dolor sit
amet, consectetur
adipisicing."

Nå, jag vet inte om det är ett brott mot typografin, men jag har aldrig sett en seriös, kommersiell produkt som t.ex. en bok eller en tidskrift som inte avstavat. Om inte annat anser jag att du begår ett gravt fulhetsbrott. Inte bara för att det är fult att avsakna avstavning i en seriös text - det är förbaskat störande att läsa också, även om nu Han hävdar att radbyte sker lättare (säger varken för eller emot det), i de fall om kolumnens "marginal" (fel ord, fel plats?) blir förjävla ojämn - anser jag.

Här får du förövrigt sådant jag tror att Dante delat ut från sin julklappssäck. Jag är inte kunnig i typografi, men jag vill bli, så därför har jag sparat länkarna.
Allmänt om typografi
Thinking with Type
Lite bra skit om teckensnitt

Ögat

Hero
Jag vill hålla med Han.

Om du har ett sidformat som är svårläst (t.ex. skriver en a4 rakt upp och ned) kan det vara värt att ha vänsterställd text, eftersom det underlättar läsningen. Annars bör du kantjustera.

Risken med att inte kantutjämna är att det ser lite "barnsligt" och/eller "dumt" ut. Och som bekant är det inte bara efter omslaget som en bok döms.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

solvebring said:
Nå, jag vet inte om det är ett brott mot typografin, men jag har aldrig sett en seriös, kommersiell produkt som t.ex. en bok eller en tidskrift som inte avstavat. Om inte annat anser jag att du begår ett gravt fulhetsbrott. Inte bara för att det är fult att avsakna avstavning i en seriös text - det är förbaskat störande att läsa också, även om nu Han hävdar att radbyte sker lättare (säger varken för eller emot det), i de fall om kolumnens "marginal" (fel ord, fel plats?) blir förjävla ojämn - anser jag.
Nu känns det lite som att du pratar om päron och äpplen som om de vore samma sak.

Såhär va: avstavning har inget med marginaljusterad text (rak höger- och vänsterkant) eller vänsterjusterad text (ojämn högerkant) att göra rent krasst. Man använder för det mesta avstavning i båda fallen, men kan också klara sig nästan helt utan i båda fallen.

Anledningen att McFisk avstavade var för att kunna visa oss marginaljusterad text utan att veta vad det hette. Listigt säger jag!

Vidare bör jag väl tillägga att vänsterjusterad text är fullkomligt överlägset och att jag varmt rekommenderar det om man har en smal kolumn/korta rader (då det nästan är ett måste), eller bara har möjlighet att göra skitful marginaljusterad text (t.ex. om man använder Word på en A4 med pyttesmå marginaler, som folk brukar göra). Undantaget är väl om man bara vill titta på texten och inte vill läsa den, för i så fall är det ju snyggt med rak högerkant …

solvebring

Superhero
Olav said:
Jag vill hålla med Han.

Om du har ett sidformat som är svårläst (t.ex. skriver en a4 rakt upp och ned) kan det vara värt att ha vänsterställd text, eftersom det underlättar läsningen. Annars bör du kantjustera.

Risken med att inte kantutjämna är att det ser lite "barnsligt" och/eller "dumt" ut. Och som bekant är det inte bara efter omslaget som en bok döms.
Om kolumnerna inte är tillräckligt breda kommer det att se katastrofalt ut när ett väldigt långt ord i princip klipper av en halv rad och därefter uppföljande tar upp nästan en helt egen rad. Så, visst, är det två kolumner med god bredd kan det gå ann, men annars vete tusan om det helt enkelt inte bara är störande och riskerar fula jack?

Drar åt tumskruvarna och niger inför DeBracy. :gremwink:

KamiFisk

Hero
Jag kanske borde tillägga att det gäller A5 sidor, vissa med en hel del text.
Som det är nu är det vänsterjusterat utan avstavningar, dock har jag försökt få till relativt jämna rader i vilket fall.

solvebring

Superhero

DeBracy said:
solvebring said:
Nu känns det lite som att du pratar om päron och äpplen som om de vore samma sak.

Såhär va: avstavning har inget med marginaljusterad text (rak höger- och vänsterkant) eller vänsterjusterad text (ojämn högerkant) att göra rent krasst. Man använder för det mesta avstavning i båda fallen, men kan också klara sig nästan helt utan i båda fallen.

Anledningen att McFisk avstavade var för att kunna visa oss marginaljusterad text utan att veta vad det hette. Listigt säger jag!
Tack föra tt du rättar mig. Det är alltid välkommet. Då lär man sig. Jag måste ändå säga att jag inte visste riktigt vad han ville säga, om det var justering eller avstavning så jag antog avstavning. Varför jag sedan gick på båda vetefan. Fast i slutändan tror jag att han ville ha "vänsterjustering med avstavning", varav jag hoppas att det var det jag kommenterade.

Jag till förövrigt, liksom ovan, poängtera att jag inte kan min typografi - långt ifrån, utan mest bara delade med mig av det jag snappat upp från Dantes fina länkutdelningar.

Hur som haver tycker jag att det kan ge densamma effekten. Eller? Vänsterjusterar han riskerar han väl stora glapp, liksom hur han än justerar men inte avstavar - det bör också ge stora glapp?

... solvebring frågar helt ärligen, för han vet inte. Tycker dock att det är intressant.

KamiFisk

Hero

Tackar, tackar Kommer köra vänsterjusterat så att det blir lättläst, sen har jag redan försökt att få högerkanten så jämn som möjligt. Dock har jag försökt använda mig av så lite avstavningar som möjligt jag tycker att det bryter mitt läsflöde. Detta kan ju bero på min dyslexi så rätta mig gärna.

DeBracy

solvebring said:
Hur som haver tycker jag att det kan ge densamma effekten. Eller? Vänsterjusterar han riskerar han väl stora glapp, liksom hur han än justerar men inte avstavar - det bör också ge stora glapp?
Ja, med vänsterjusterad text kan man få en väldigt ojämn högerkant som en del tycker är störande i läsningen.

Med dålig marginaljustering så får du glapp mellan ord istället (»gluggig sats« på typografiska) vilket är störande för alla läsare.

Det roliga är att det första är något vissa stör sig på direkt när de ser sidan och därför har lätt att gnälla på, medan det andra är lite subtilt så att folk säkert inte alls tänker på det särskilt ofta.

DeBracy

McFisk said:
Tackar, tackar Kommer köra vänsterjusterat så att det blir lättläst, sen har jag redan försökt att få högerkanten så jämn som möjligt. Dock har jag försökt använda mig av så lite avstavningar som möjligt jag tycker att det bryter mitt läsflöde. Detta kan ju bero på min dyslexi så rätta mig gärna.
Jag tycker det låter som en vettig strategi. :gremsmile:

solvebring

Superhero

DeBracy said:
solvebring said:
Ja, med vänsterjusterad text kan man få en väldigt ojämn högerkant som en del tycker är störande i läsningen.

Med dålig marginaljustering så får du glapp mellan ord istället (»gluggig sats« på typografiska) vilket är störande för alla läsare.

Det roliga är att det första är något vissa stör sig på direkt när de ser sidan och därför har lätt att gnälla på, medan det andra är lite subtilt så att folk säkert inte alls tänker på det särskilt ofta.
Det är iof sant, många dokument som t.ex. PDF:er som inte ska tryckas brukar lika av dålig marginaljustering och ha väldigt mellanrum mellan orden på vissa rader - och ja, det är ytterst drygt. Antar att det är någon default då manuella inställningar bör kunna förbättra allt sådant markant?

DeBracy

Robert Jonsson said:
Men jag är säker på att DeBracy, Arfert, Dante eller någon anna layoutguru kommer och säger vad som är okej var och när.
Huuu, jag vet inte om det känns okej att du stoppar in mig bredvid erfarna proffs. ^^;

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

DeBracy said:
[Med dålig marginaljustering så får du glapp mellan ord istället (»gluggig sats« på typografiska) vilket är störande för alla läsare.
Det känns som att ordet "dålig" är viktigt här. Words marginaljustering är ju horribel, i och med att den bara sträcker ut varje rad själv. InDesign är mycket, mycket bättre tack vare smartare avstavning i kombination med att programmet sprider ut effekten på ganska många rader. Plus att man kan ställa in hur mycket variation man vill ha...

DeBracy

krank said:
Det känns som att ordet "dålig" är viktigt här. Words marginaljustering är ju horribel, i och med att den bara sträcker ut varje rad själv. InDesign är mycket, mycket bättre tack vare smartare avstavning i kombination med att programmet sprider ut effekten på ganska många rader. Plus att man kan ställa in hur mycket variation man vill ha...
Absolut! Om det är bra så är det ju bra, och inte dåligt. Det sagt så går det ju utmärkt att ställa in så att man får dålig marginaljustering i InDesign också (som de där amerikanerna!).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

DeBracy said:
Absolut! Om det är bra så är det ju bra, och inte dåligt. Det sagt så går det ju utmärkt att ställa in så att man får dålig marginaljustering i InDesign också (som de där amerikanerna!).
Appselut =)

Jag har förresten ofta gnällt på korta kolumner med vänsterjustering, mycket pga min dåliga läsupplevelse av spelet Gestalt till Hero System där de har just vänsterjustering. men nu när jag dubbelkollar så ser jag att det ju är ett par andra grejer som är det egentliga problemet; dels har de indrag på nästan en tredjedels rad i början på varje stycke (tänk 5-6 blanksteg eller nåt) och dels har de absolut otillräcklig luft/avgränsning mellan kolumnerna, så de flyter ihop.

Och under de förutsättningarna får jag väl säga att visst, vänsterjustering kanske inte funkade sådär lysande, men det var nog inte den i sig som var problemet =)

//krank, ändrar uppfattning