Arfert said:
Tycker Mutant Rymd var ett av det fulaste produkterna som Äventyrsspel gjorde. Bara det att avståndet mellan spalterna är ungefär det samma som avståndet mellan raderna. Sedan är det tidig desktop publishing när det var som sämst. Det märks att folk inte har börjat lära sig hur man använder datorer ännu. Dessutom verkar det att man haft jävligt brådis.
Vet inte om Quark används här, risken är att det är Pagemaker. Brrr.
De använder olika bredder och vikter av eurostile/microgramma. Tror att det ör nån lightversion man har gjort smalare i programmet till tabellerna. Stora rubrikerna och namnet längst ner är Typeface Six av Neville Brody, väldigt 80-tal. Neville var AD på The Face med mera.
Är lite trött och ser suddigt, men brödtexten verkar vara Adobe Garamond eller nåt liknande.
Stort tack för komplettering!
Jag håller med om avstånd mellan spalter och rader. Det är direkt svårläsligt; ögat hoppar till nästa spalt istället för nästa rad. Framför allt eftersom de varierar mellan två och tre spalter...
Layouten och typografin skapar en känsla, men jag tror att man kunnat skapa samma känsla med samma grundläggande element men lite mer eftertanke.
Jag tycker också att det känns Pagemaker... Även om jag inte började lära mig layout förrän kring '98 med 6.5.
Om typsnitten: Det stämmer med stor säkerhet. Tycker de kunnat hålla sig till färre bredder/vikter; det ser ju förjävligt ut =)
Garamond tror jag också på.
Nu när du fick in mig på Brodyspåret - Visst används Typeface Two också? Tänker på "MARS"-rubriken på blandsidan. Jag utgår från
den här länken. Rätta mig gärna.
Återigen stort tack!