Nekromanti Layoutgenomgång: Operation Kirkwood

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Nästan kvadratisk bild som upptar lite mer än en sida.
  • Tidig Mutant Chronicleslogotyp men i texten talas om Mutant RYMD.
  • Enkel sans-serif (typsnitt 1) i brödtext.
  • Ingressen spänner över två kolumner och använder också typsnitt 1 men i fetstil
  • Styckeindelning via indrag; första stycket under varje rubrik/underrubrik saknar indrag.
  • Kapitelnamnet skrivet i ett typsnitt som ser ut som en sans serif men har små serifer… Ganska geometriskt? (typsnitt 2)
  • Rubriknivå 2 löper också över två kolumner. Vit text (typsnitt 2) på svart panel med rundade sidor.
  • Båda rubrikstorlekarna saknar gemener; båda använder versaler. De är båda centrerade.

pappa_UBBT

Veteran
Jag skulle säga att layouten är på många sätt undermålig och framförallt omodern. För det första är linjären som används som brödsnitt (förmodligen en helvetica om jag ser på gemena e men jag kan ha fel) ett tveksamt val för långa texter. Det är generellt sett bättre att använda en antikva som brödtypsnitt eftersom serifferna hjälper till att leda ögat i läsningen men en väl typad linjär kan också fungera. Så är inte fallet här dock. Textspalterna är utslutna men utan att man tittat extra på ord- och teckenmellanrum vilket gör texten på många håll gluggig eller hopklumpad. Spalterna är också något för smala och jag tror man hade vunnit på att hålla sig till två. Dels för att få fler tecken per rad men också för att få lite mer whitespace i marginalerna. Rubriknivåerna funkar hyfsat och har god kontrast mot brödtexten men de är däremot väldigt snarlika sidhuvudet och det tycker jag ställer till det. Sen är jag högst osäker på pagineringen i toppen av sidan men det är en smak/vanesak. På det stora hela tycker jag formen är tråkig och oinspirerande, ger vibbar av en instruktionsmanual.

Så, tumme ner från min sida helt enkelt :gremlaugh:

krank

pappa said:
Textspalterna är utslutna men utan att man tittat extra på ord- och teckenmellanrum vilket gör texten på många håll gluggig eller hopklumpad. Spalterna är också något för smala och jag tror man hade vunnit på att hålla sig till två. Dels för att få fler tecken per rad men också för att få lite mer whitespace i marginalerna.
Jag håller med. Det verkar de ha korrigerat till Mutant Chronicles, iaf delvis: Där är kolumnerna bredare; man har bara två som samsas på betydligt större bokformat. Ska nog köra Chronicles nästa layoutgenomgång tror jag, för att få lite känsla av progression.

Arfert

Facit
Kapitelnamnet skrivet i ett typsnitt som ser ut som en sans serif men har små serifer… Ganska geometriskt? (typsnitt 2)
Copperplate heter det! Bold i det här fallet. Det gjordes från början till blysatta eller koppastick till visitkort och liknade med text i liten grad. De små serifferna var till för att undvika att hörnen blev runda i tryck.

(Det vanliga sans serien som används är nog en helvetica eller snarlikt. I olika vikter.)

krank

Arfert said:
Copperplate heter det! Bold i det här fallet. Det gjordes från början till blysatta eller koppastick till visitkort och liknade med text i liten grad. De små serifferna var till för att undvika att hörnen blev runda i tryck.
Tackar! Typsnitts-ögat är helt klart något jag behöver träna upp. Eller knske bara sätta mig och råplugga...

//Krank, som börjar fundera på om det finns kurser i typografi och sådant på högskolor som man skulle kunna läsa, eller om det mer är en yrkeskunskap man får bygga upp medan man arbetar...

Caligo

Swashbuckler
krank said:
[*]Den här bilden har en kantlinje. Det finns inget jättetydligt samband mellan hur en bild ser ut eller dess storlek och huruvida bilden har en kantlinje och i så fall hur tjock.
Det är lite layoutstandard att sätta ramar runt illustrationer som är lite spretiga eller innehåller flera delar (som i detta fallet).

pappa_UBBT

Veteran
krank said:
//Krank, som börjar fundera på om det finns kurser i typografi och sådant på högskolor som man skulle kunna läsa, eller om det mer är en yrkeskunskap man får bygga upp medan man arbetar...
Det finns kurser, men typsnittsögat är en vanegrej och som med alla skills så ökar man (eller, jag iaf) lättast [Typografi] med experience points från träning.

Sopbil

Veteran
Har inget att tillägga angående typsnitt, men jag ville säga att jag verkligen gillar illustrationen (masterna och tornet) på den första scannade sidan du länkar till. Mycket snygg.

Arfert

Facit
Jag gick Carl Fredriks Hultenheims Schola Antikva och sen hans Master Class... Synd att det inte verkar finnas nån liknade utbildning numera (vad jag vet). Vore toppen. Det var en grymt bra utbildning, ledd av ett excentriskt geni.

Han arrangerade fantastiska typografi-resor också.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • Kurserna har gett mest när det gäller hantering av verktyget InDesign.
  • Att läsa böcker om typografi och glo på exempel har gett mest för designtänk och hur man kan lägga upp grejer.
  • Att kolla upp typsnitt jag gillat och spela nåt typsnittsspel nån gång ibland har gett mest för att kunna känna igen några typsnitt på rak arm. Det är inget jag är höjdarbra på.