Normalt så brukar jag skissa upp hur allting ska se ut på ett papper och sedan (tyvärr) gå över och pilla lite i Excel.. Detta för att det är enkelt att använda..
Förut använde jag Publisher men hade problem med att göra pdf-filer i det programmet så jag övergav det.. Annars är det som Indesign/Pagemaker men enklare att använda..
Vad du vill använda beror på vad du ska använda det till.. Räcker det med att du bara behöver slänga in någon bild och kan göra det lite snyggare med kanter och gråtoner så rekommenderar jag Excel..
Vill du göra ett formulär med snygga bilder så kanske Pagemaker och Indesign passar bättre.. Om du har en mosters fasters farbrors kusins son som du kan få tag på det genom, för annars blir det lite dyrt..
Indesign kräver lite tid för att du ska komma igång och kunna använda dig av de lite vettiga funktionerna.. Det finns nog manualer på nätet..
Med Excel behöver du nog bara kunna en sak och det är att högerklicka på cellen och ta "Formatera celler".. Där finns allt som du behöver kunna för att göra ditt rollformulär lite mer "flashigt"..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv ska försöka gå över till Indesign