Nekromanti Layoutprogram

WhitePaladin

Veteran
Själv använder jag PageMaker, men har börjat gå över mer och mer till InDesign. Men InDesign är inte att rekommendera för nybörjare, starte då hellre med PageMaker.
Det går dock att använda Excel, om man har lite lägre kraf på utfomning och möjligheter. Man kan t.ex. göra ramar och klistra in småbilder i Excel.
Sen kan man markera önskat område, kopiera och sen klistra in i ett blankt dokumenti t.ex. PhotoShop och voila, så kan man spara i en massa olika format, även PDF.

Rising

Vila i frid
Jag har använt Excel tidigare eftersom jag trott att det skulle passa, med alla sina fält och så... Men Excel får en att gråta blod eftersom den mäter fältstorlekar i helt vansinniga enheter: "Antalet tecken i bredd?" Vad är det för idiotsätt att mäta på?

Nästa rollformulär gör jag i ett vektorbaserat program. Freehand och Corel Draw är två sådana, även om jag kommer välja Adobe Illustrator. Det måste bara vara i ett sådant program som det är tänkt att man ska göra rollformulär.

De är snabba som tusan (mycket, mycket snabbare än InDesign) och helt oslagbara på att hantera just vektorgrafik (vilket det mesta på ett rollformulär ju är).

Rickard

Urverk speldesign
Normalt så brukar jag skissa upp hur allting ska se ut på ett papper och sedan (tyvärr) gå över och pilla lite i Excel.. Detta för att det är enkelt att använda..

Förut använde jag Publisher men hade problem med att göra pdf-filer i det programmet så jag övergav det.. Annars är det som Indesign/Pagemaker men enklare att använda..

Vad du vill använda beror på vad du ska använda det till.. Räcker det med att du bara behöver slänga in någon bild och kan göra det lite snyggare med kanter och gråtoner så rekommenderar jag Excel..

Vill du göra ett formulär med snygga bilder så kanske Pagemaker och Indesign passar bättre.. Om du har en mosters fasters farbrors kusins son som du kan få tag på det genom, för annars blir det lite dyrt.. :gremsmile: Indesign kräver lite tid för att du ska komma igång och kunna använda dig av de lite vettiga funktionerna.. Det finns nog manualer på nätet..

Med Excel behöver du nog bara kunna en sak och det är att högerklicka på cellen och ta "Formatera celler".. Där finns allt som du behöver kunna för att göra ditt rollformulär lite mer "flashigt"..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv ska försöka gå över till Indesign

Krille

Super Moderator
Rollformulärsskisser gör jag i lämpligt program. Word, till exempel - det går att få rätt bra rollformulär med hjälp av mellanslag, tabbar och punkter som utföring. Det blir inga coola rutor, förstås, men sånt är bara bjäfs ändå, speciellt när man speltestar och behöver ändra rollformuläret två gånger om dagen.

De riktiga rollformulären bygger jag dock i Illustrator, ibland i kombination med andra program (Photoshop och Streamline brukar till exempel ingå, och InDesign också).

LeJonklev

Swordsman
InDesign

Lätt å använda och gott om möjligheter för programmet att hacka upp sig på så man kan sitta och bli förbannad.
Det är bra att höja blodtrycket lite då och då. Och vi är ju nördar så vi kan inte göra det med sex eller sport eller hur? :gremsmile:

/Johan

Troberg

Sinister eater
Rollformulärsskisser gör jag i lämpligt program. Word, till exempel - det går att få rätt bra rollformulär med hjälp av mellanslag, tabbar och punkter som utföring. Det blir inga coola rutor, förstås, men sånt är bara bjäfs ändå, speciellt när man speltestar och behöver ändra rollformuläret två gånger om dagen.
Om man lär sig utnyttja tabellfunktionen så kan Word ge väldigt trevliga rutor också. En av de få saker som faktiskt är riktigt bra i Word!

Simon

Swashbuckler
Om man lär sig utnyttja tabellfunktionen så kan Word ge väldigt trevliga rutor också. En av de få saker som faktiskt är riktigt bra i Word!

Ja, särskilt för improviserade eller bara snabbt ihopslängda formulär/karaktärsbeskrivningar så gillar jag Word mycket.

Jag för min del använder annars Illustrator.

/S

Troberg

Sinister eater
Ja, särskilt för improviserade eller bara snabbt ihopslängda formulär/karaktärsbeskrivningar så gillar jag Word mycket.
Japp. När man väl kommit på hur mycket kul man kan ha med möjligheten att dela och slå ihop celler så är det bara fantasin som sätter gränserna.

Brixton

Veteran
Jag brukar använda Ilustrator/Photoshop en del, men mest blir det faktiskt gamla hederliga excel (måste vara det enda bra programmet från MS).