Layoutprogram

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min kompis Sandra behöver ett enkelt layoutprogram. Hon är halvmugglare så InDesign är alltför svårt. Finns det något vettigt gratisprogram för enkel sidtillverkning?

Troberg

Sinister eater
Hur avancerad layout? Är det för "spektakulära" saker, typ reklamblad och monsterböcker, eller är det mer strikt, typ "avhandling" eller "vanlig jävla bok, inget krångel"?

Är det det sistnämnda så gillar jag LyX. Man skriver texten utifrån vad den är, inte utifrån hur den ska se ut. Så, typ "rubrik", "citat", "bildtext", "underrubrik" osv, och sedan "häller man ner" texten i en mall, som gör ett riktigt bra jobb. Jag gillar tänket, för då kan jag fokusera på att skriva när jag skriver och design när jag designar.

Det finns naturligtvis olika mallar och man kan anpassa dem eller göra helt egna.

Programmet är gratis och open source, så det kostar inget att testa och det är säkert.

clarence redd

FrostByte Books
Min kompis Sandra behöver ett enkelt layoutprogram. Hon är halvmugglare så InDesign är alltför svårt. Finns det något vettigt gratisprogram för enkel sidtillverkning?
Jag läste det här testet nyligen:

Marq har jag inte hört talas om förut. Jag tänker att Canva fungerar ungefär likadant. Många färdiga mallar dit man kan dra och släppa sina egna grejer.