Nekromanti Ledarskap och Skräck

Siljestam

Veteran
"Ledarskap används till såväl ordergivning i hektiska situationer som för att ingjuta mod i folk samt stärka lojaliteten. En skicklig ledare kan få folk att följa denne in i döden."

Hur fungerar detta med Skräck? Det finns inget i regelboken, så tillåt mig att skapa ett scenario:

Skräck (intensitet 20): "En grupp fiender kommer mot rollpersonen med dragna svärd och en till synes fast övertygelse om att dräpa denne."

Säg då att vi har en skara bönder som ska försvara sin by gentemot en grupp rövare. Rollpersonerna leder försvaret.
Alla ska då slå Självkontroll mot 20, och eftersom RP har Avtrubbning klarar de slaget finemang.

Bönderna, å andra sidan, slår med 3T6 och får ett resultat på 12 - vilket innebär att de blir Stressade (2) och Lamslagna, några av dem biter ihop och blir Plågade (3) istället.

Ett förslag är att RP måste slå Ledarskap mot svårighet 8, den Intensitet bönderna är utsatta för.
Om slaget lyckas kan RP få alla bönder att Bita Ihop och bli Plågade, och därmed vara stridsdugliga.
För varje steg över 8 slaget lyckas med så reduceras intensiteten med 1, så om Ledarskapsslaget blir 16 så negeras all Skräck.

Vad tycks?

Celledor

Hero
Spontant tycker jag det låter som ett bra sätt att använda ledarskap, hur skulle de bli om RP misslyckas slaget, kan det bli värre då om bönderna ser att deras ledare inte själv klarar av situationen.

Siljestam

Veteran
Celledor;n174469 said:
Spontant tycker jag det låter som ett bra sätt att använda ledarskap, hur skulle de bli om RP misslyckas slaget, kan det bli värre då om bönderna ser att deras ledare inte själv klarar av situationen.
För att få slå Ledarskap måste RP först klara sitt eget Skräck-slag, eller i alla fall Bita Ihop.
Om RP ger ut ett Skrik, eller Väter Byxorna så tillåts inte ett Ledarskapsslag.

Kiwok

Veteran
Tänker att ingjuta mod är något som görs inför en strid. Då kan man slå en social utmaning (exemplet på sid. 163 handlar precis om detta). Lyckas denna borde det ge en bonus till böndernas senare slag. Sen tänker jag att om man vill få de rädda bönderna att resa sig och slåss under striden så kanske det är mer inspiration?