Nekromanti Ledord

God45

#PrayersForBahakan
You did it.

The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame.

I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes.

Would you kindly?

Croatoa.

INHERIT THE EARTH

Once, there was a maiden...

Jag älskar ledord eller så kallade Arc Words. Mystiska fraser som dyker upp om och om igen och till sist förklaras... Eller inte.

Jag har använt "En man har två söner" i en fantasy kampanj där temat var att saker som hade samma ursprung blir helt olika och försöker förgöra varandra. Orker och alver, divine och arcane magi, guden över magi och guden över krig...

Och jag har använt "Världen är en fruktansvärd mardröm, men..." i Mage: the Ascension. Vilket jag tyckte sammanfattade Mage ganska bra.

Har ni använt ledord i era kampanjer? Och i så fall vilka?

slanfan

Hero
Jag filade på ett storyarch för en polis-telemundo som skulle visas på TV i bakgrunden i en Vampire historia. Räknas det? Det var inte omöjligt att rollpersonerna skulle stöta på minst en av skådespelarna.

Lite som min variant av Black Freighter.

slanfan

Hero
Spelet blev aldig av, men tanken var att många NPC (vampyrer och människor) skulle följa serien, för att kunna göra scener där otippade figurer bondar över sitt ogillande mot huvudrollens otrogna make och liknande.

Sådär.

Cybot

Mest spelbar
"Mörker och Eld" var en fras som jag använde igenom en domedagskampanj jag körde. Magi, de demoner man träffade på, rollpersonernas mardrömmar, nyckelscener.

Jag har också haft en sjuk lust att basera en kampanj på ZFT manifestet (Zerstörung durch Fortschritte der Technologie, Förstörelse genom teknologisk utveckling).
Den har så många underbara fraser...
"Many warriors of the inevitable confrontation are among us now - but before they can be considered soldiers, they must be regarded as recruits. And the expectation must be that they shall be unwilling"

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
You did it.

The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame.

I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes.

Would you kindly?

Croatoa.

INHERIT THE EARTH

Once, there was a maiden...

Jag älskar ledord eller så kallade Arc Words. Mystiska fraser som dyker upp om och om igen och till sist förklaras... Eller inte.

Jag har använt "En man har två söner" i en fantasy kampanj där temat var att saker som hade samma ursprung blir helt olika och försöker förgöra varandra. Orker och alver, divine och arcane magi, guden över magi och guden över krig...

Och jag har använt "Världen är en fruktansvärd mardröm, men..." i Mage: the Ascension. Vilket jag tyckte sammanfattade Mage ganska bra.

Har ni använt ledord i era kampanjer? Och i så fall vilka?
"Det är mörkt och det regnar" inledde jag varje spelmöte och nästan varje miljöbeskrivning med när jag spelledde Noir-deckare i Mutant Chronicles på 90-talet. Det var givetvis ingen särskilt mystisk fras som senare fick någon annan beskrivning, men repetitionen av det ledde till att det direkt satte folk i stämning för spelandet.

De gånger som en miljöbeskrivning inte började med de orden väckte också alltid intresse, då visste man att något var fel.

Bolongo

Herr Doktor
弾幕 said:
"Det är mörkt och det regnar" inledde jag varje spelmöte och nästan varje miljöbeskrivning med när jag spelledde Noir-deckare i Mutant Chronicles på 90-talet.
Ja, det är ju oerhört mycket 90-tal. :gremwink:
"Dolph Lundgren är... Emil i Lönneberga."

chrull

Stockholm Kartell
Bolongo said:
弾幕 said:
"Det är mörkt och det regnar" inledde jag varje spelmöte och nästan varje miljöbeskrivning med när jag spelledde Noir-deckare i Mutant Chronicles på 90-talet.
Ja, det är ju oerhört mycket 90-tal. :gremwink:
"Dolph Lundgren är... Emil i Lönneberga."
Ja :gremlaugh: