Nekromanti Legend of The Five Rings 3rd Edition

Storuggla

Champion
Var saker för svåra i 2nd Ed.? Jaha, hade jag ingen aning om. :gremsmile:
Min största skräck kommer från två saker. Ett: De ska göra strid mindre dödlig. Två: De ska uppdatera settingen så att den passar med kortspelet.
Seriöst, om det kommer en regelbok nu med kortspelets setting som default så struntar jag i att köpa den. Ettan och tvåan räcker för mig i sådarna fall, jag spelar ändå aldrig förbi Clan Wars.

Storuggla, arg gulsot

Johan K

Gammal & dryg
Ooohh, fasen..
Blir ju nästan mer än lovligt sugen på att testa det här spelet igen..Det var ju tyvärr ett ANTAL år sedan som man lirade det senast ju...

/ Johan K, som slappar efter dagens jobbande.

Archer

Swashbuckler
Ursäkta, du har fel på punkt 1. De ska göra strid _mer_ dödligt. Men för att nå en jämnbördhet mellan 2nd ed och 1st ed's dödlighet så ska man få chansen att ligga medvetslös längre innan man dör (så det är lätt att bli utslagen, men det finns ändå en chans att överleva).

Av det lilla jag sett från kortspelet så verkar det ju trots allt finnas en hel del intressanta händelser i Rokugan, även efter Clan Wars.
För min del är setting infon inte den stora kakan, då man alltid har möjlighet att spela tidigare än default om man så önskar. Den stora biten av kakan för min del är att få saker som Maho, Kiho, Katas, m.f.l. i en enda bok.

Archer

Swashbuckler
Lite mer information

Här kommer jag med lite mer information från en av utvecklarna, saxat från ett annat forum där han svarar på frågor från fans.

Fråga från fan:
[ QUOTE ]

Like I said already (and I was preaching it YEARS ago on the 'list, too!), divorce the RPG storyline from the CCG. At least a little. Release RPG products that also explore OTHER periods in time (the first Rise of Iuchiban, for example). There's a thousand years of Rokugani past, ripe for exploration.

[/ QUOTE ]

Svar från utvecklare;
[ QUOTE ]
I'm sorry, but seperating the storylines just isn't going to happen. The Powers That Be at the office don't want that to happen, and I agree with them. We all have to learn how to share.

You might take some solace in knowing, however, that while the default setting period for the Third Edition RPG is the current storyline (Diamond moving into Lotus at the time of release), there will be information to aid GMs in building campaigns set in a large number of different eras that fans have indicated interest in.

[/ QUOTE ]

Vilket åtminstonde för mig antyder att de vill göra det mer möjligt än tidigare att verkligen spela i den tidsera man känner för.

Fråga från fan;
[ QUOTE ]
Originally Posted by Wizdoc
Since there's people who are "in the loop" reading this, I want to ask two things about the 3rd edition:

1. Is it going to be two books or one? I got the impression that it's going to be one big book.

[/ QUOTE ]

Utvecklare;
[ QUOTE ]
One big book.

[/ QUOTE ]

Och om det kan jag bara säja; Yay!

Storuggla

Champion
"Ursäkta, du har fel på punkt 1. De ska göra strid _mer_ dödligt. Men för att nå en jämnbördhet mellan 2nd ed och 1st ed's dödlighet så ska man få chansen att ligga medvetslös längre innan man dör (så det är lätt att bli utslagen, men det finns ändå en chans att överleva)."

MER dödligt? Vafalls? I 1st ed så är en katana i magen nog för att man ska vara död eller i alla fall ute ur striden och tvåan likaså? Och det ska bli värre? :gremooo:
Ska mina spelare fly i panik om de ser en bonde med en fruktkniv nu? :gremwink:

"Av det lilla jag sett från kortspelet så verkar det ju trots allt finnas en hel del intressanta händelser i Rokugan, även efter Clan Wars."

Kejsare Totte, tjo-guns, ny era och blah blah blah. Det är inte det Rokugan jag blev kär i, som en snubbe på rpg.net uttryckte det. Tyvärr, men så är det för mig. De gick från "Wowza!" till "Men... vafan?" för mig.
Liksom... Bayushi Kachiko, Akodo Kage och Matsu Tsuko! Det är grejjer det.

"För min del är setting infon inte den stora kakan, då man alltid har möjlighet att spela tidigare än default om man så önskar. Den stora biten av kakan för min del är att få saker som Maho, Kiho, Katas, m.f.l. i en enda bok."

Ah, jag kan släpa runt böcker, nemas problemas. Gammalt 1st ed-stuff översätter jag brutalt genom att göra ekvationen -1k0 på alla skador och sen tutar och kör jag :gremgrin:

Jag kommer köpa bokskrället, inget tvivel. Men det är mest för att jag samlar.

Storuggla, letar nu ett L5R fast för Kina

Storuggla

Champion
Re: Lite mer information

"Vilket åtminstonde för mig antyder att de vill göra det mer möjligt än tidigare att verkligen spela i den tidsera man känner för."

Så länge råden består i mer än "You can play in whatever era you want, this is your game" så är det väl bra, men fanken vet.

"Och om det kan jag bara säja; Yay!"

Där är vi överens. Tvåboksplågan är alltför vidspredd i vår hobby, kan man inte få in sina regler och setting i en bok så är de för mycket. Take that, Robert Jordan!

Om jag bara fick se att Ree Soesbee eller John Wick låg bakom skulle jag hoppa av glädje. Men som det ser ut nu så tar jag och spelar rollen som djävulens advokat.

Storuggla, inväntar fortfarande Tekumel

Archer

Swashbuckler
Re: Lite mer information

"Om jag bara fick se att Ree Soesbee eller John Wick låg bakom skulle jag hoppa av glädje. Men som det ser ut nu så tar jag och spelar rollen som djävulens advokat."

John Wick kommenterade en hel del saker på det forum där jag fick infon ifrån. Och den utvecklare som svarade på frågor verkade ta åt sig hans kommentarer åtminstonde.

Archer

Swashbuckler
"Storuggla, letar nu ett L5R fast för Kina"

Samma här. Hittar du något skulle jag uppskatta ifall du meddelar mig.

Storuggla

Champion
""Storuggla, letar nu ett L5R fast för Kina"

Samma här. Hittar du något skulle jag uppskatta ifall du meddelar mig.

Jag vet inte, men Weapons of the Gods verkar lovande. fIna bilder, mysko tärningsmekanik och... ja. Det verkar lovande.

Storuggla, länkar INTE