Nekromanti Legender & Hemligheter

jennatar

Veteran
Är det någon som läst legender och hemligheter?
Hur ska man spela efter en sådan avslöjande modul?
Jag tycker att det är väldigt bra att man får veta allt men en spelare får ju absolut inte läsa den det skulle förstöra mycket.

Nu kan man dra igång ett riktigt stort krig om man vill.
Men man får väl kanske spela ett par år tillbaka i tiden annars kan ju inte kampanjen fortsätta så länge (halvår i mundana).

dream

Hero
jag håller med om att det kan vara svårt att spela efter att ha läst LoH, men det finns ett antal räddningar:
för det första så behöver ju ingen spelledare avslöja om han köper eller inte köper världsbilden och historien som den beskrivs i LoH,
för det andra så bör naturligtvis ingen som inte tänker spelleda läsa alstret (vilket kan vara svårt, om man brukar skifta spelledare),
för det tredje avslöjas ju faktiskt inte allt, historieskrivningskapitlet handlar ju tex. i mångt och mycket om en legend om hur saker och ting gick till, inte om hur de de facto hände.

så nog går det att upprätthålla spänningen ändå tycker jag!

Zadrith

Hero
Du har definitivt rätt i att spelare inte bör läsa den.

Jag tycker att den är ytterst användbar i en längre kampanj. Det finns en drezindvärg i min spelgrupp som börjar bli mycket konfunderad över dvärgarnas förflutna.

Jag tycker dock att det är en stor brist att de inte har valt att ge spelledarna lite mera tid att bygga upp saker och ting fram till månaden M. Jag saknar dessutom uppgifter om vad som inträffar då och hur fort det går. Kommer det att smyga sig på eller blir det omedelbart stora drastiska omställningar.

Dessutom känns det som om man fortfarande saknar ett par viktiga tillbehör nämligen "Drakar" /images/icons/dragon.gif och "Demoner" /images/icons/devil.gif för att kunna starta det stora kriget du nämnde.

Zadrith

Hero
Om man är flera spelledare bör enligt min åsikt endast en av dem läsa L&H. Det finns så många olika sätt att driva en kampanj och det räcker att en driver den mot det som L&H handlar mest om.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Men man får väl kanske spela ett par år tillbaka i tiden annars kan ju inte kampanjen fortsätta så länge (halvår i mundana).

Eller så ändrar man på datumet för när mörkret inträffar, höftar på det några år så där.
2-3 år gör inte så stor skillnad på 10.000 år /images/icons/wink.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
M kommer långsamt... kan röra sig om många år tom.

Det sade Marco (eller nån Neogamesare) en gång iaf.

I samband med att någon hade spelat över 2967 med cirka 30 år. Mörkret kommer smygande, kanske börja med något litet inbördeskrig någonstans. Mer kanske jag inte bör avslöja, utan jag säger helt enkelt... vi har kört över 2967 med 2-3 år och har inga planer för mörkret än på läääänge.

Virocon

Swordsman
In case of emergency-break glass

Ni får ursäkta om stavningen blir lite konstig under brevet,skolans tangentbordär lite risiga.

Men i vilket fall, om du, liksom jag,inte gillar idén med att Mundana dör, så kandu ju ledaett äventyr som går ut på att rädda Mundana. Även om detalltid har hänt medkuslig tidskänsla änså länge så kan ju en grupp RP:ermed några goda gudarshjälp skjuta upp eländet. Det ska inte så mycket till för att kunna skjuta upp det, bara lite kvarlämnade gudomliga maskiner och Absolut Goda spelare. Om du vill så kan jag skicka det äventyr jag skrev ihop i ämnet till din Rollspel.nu-mail, det ärväl några sidor skulle jag tro.

Om dina RP:er saknar lojaliteten för att riskera sina liv i Mundanas namn så får du väl skylla på risiga astronomersom misskalkylerade tiden för nästa mörker, och säga att det händer om ett århundrade eller så.

/Virocon

volador

Veteran
Jag köpte den till våran SL, jag har dock inte läst den själv. Han tyckte tydligen att den var bra i alla fall, men vad vet jag?

Vindhand

Myrmidon
Re: In case of emergency-break glass

Eller så kan man göra helt tvärtom... skicka ut spelarna på en stor quest för att lösa något (hämta magisk grunka, rädda princessan eller något) och låta detta vara nyckeln till att utlösa mörkret. Grunkan borde inte hämtats, 'sessan borde fått ruttna o.s.v...
Mörkret blir på så sätt spelargruppens fel :)

Det är litet elakt, men jag har använt liknande tekniker med stor framgång i Stormbringer (som händelsevis också utspelar sig en kort tid (åtta år) innan världens undergång :gremsmile: