Re: Legender och Hemligheter *SPOILER*
Tjaa... till att börja med så håller ju Xinu på med att rusta upp. Bland annat Gordrierna håller på med utgrävningar, och där kan en mörk demon manifesteras med sina härar av slaktarmonster.
Jargierna har utropat ett korståg mot Soldarn - men då behöver han först gå genom Damarien och Västmark. Krig!
Och när Jargierna marscherar in i Soldarn - vad händer då? Jo, Mûhadinerna invaderar Jargien (nog fan vet dem, de har ju hundratals nattdräparspioner i Jargien)!
Så Thalamur tar sin chans när Jargierna vänder ryggen till och är upptagna med två fiender. Eventuellt tre, om de tar Drunok på samma gång. Thalamur kör över Consaber, Pereine och Colonan, samtidigt som Ebhron tar sin chans emot Thalamur. De hatar ju varandra. Asharien sitter neutralt och tittar på, ända tills Jargierna når Soldarn - då hjälper de säkert till lite.
Samtidigt inkarneras massvis av onda demoner på valfritt ställe i Asharien, Melorion och Caserion anfaller Consaber, tirakerna plundrar friskt på haven och Eumo (om de nu har något emot Mûhad eller någon närliggande) anfaller någon fiende.
Dessutom finns det ett helveteshål i Consaber - lita på att det väller upp skit därifrån /images/icons/wink.gif. Dessutom går Azraedus bärsärk i sina trakter (kanske honom som Eumo slåss emot). Sedan kommer alla übermonster som står omskrivna i Legender & Hemligheter och massakrerar allt i sin väg.
Vid laget då alla stora och farliga länder och riken halvt om halvt är utplånade eller krigshärjade, så når de extrema Gordiska horderna av monster fastlandet. Dessutom slåss de gamla Gordrierna som odöda i mörkrets arméer.
Som en slutkläm kanske de får vara med i en gudomlig strid, eller dylikt, och får in den avgörande handlingen som... tadaa!... dräper GUDEN Xinu!!! COOOOOOOLT!!!
Massaker.
Eller så kan spelarna få göra hjältepersoner (2T6+9) och sedan bli lockade till den där utgrävningen i Tar-massivet. För detta scenario behövs inget världskrig. Då kan de kastas in i... *trumljud, strålkastare*... tidens katarakt!
De hamnar självfallet mitt i ett enormt krig som kommer skaka Mundana i många, många år. De tvingas ta ställning, och de kommer inte ens nästan därifrån förrän de är klara. Det finns nämligen en Danarthisk (whatever) magiker som vet hur de kan ta sig därifrån, men han vägrar hjälpa dem om inte RPna hjälper hans land. Så när kriget är över så åker de tillbaka till sin egen tid - precis som i Army of Darkness (Evil Dead III). När de kommer hem och eventuellt gör lite research kan de hitta sig själva omnämnda som stora hjältar i ett svunnet rike... spela roll att det är 6000 år sedan, det finns säkert nån gammal sanari-boksamlare som har nåt gammalt dokument sparat, eller nåt. Ös på med mäktiga artefakter och rustningar.
Varför inte solsvärdet i hjältens händer mot fienden med eldgisslet? Eller helt enkelt att de hittar en super-artefakt (varför inte solsvärdet?) och slaktar en massa, sedan kommer någon på att lura hjälten till ett... magidött område (där inte den magiska grejen fungerar). Moahahaha... Eller så måste de dräpa en drake med hjälp av drakdödarklingan.
Eller så kanske de överlever ett gammalt mörker (med utgångspunkt för äventyret från tidens katarakt), och hjälper till att grunda ett nytt samhälle. Eller så är RPnas insats det sista som behövdes för att trycka tillbaka mörkrets horder i en snygg slutscen där de (tillsammans med några hundra bipersoner) står i sina blodnedstänkta rustningar med sina magiska svärd/gissel/vad som helst, och tittar ned över den ofantliga samlingen lik som sprider sig så långt ögat når och säger "we did it, we rule", hur coolt hade inte det varit? *orgasm* Det coolaste av allt är ju om du kombinerar slutslakten med att de hittar de farligaste och ondaste vapnena som finns i L&H, liksom som Quest 1: Solsvärdet, Quest 2: Eldgisslet, Quest 3: Slakta allt (mörkret), Quest 4: Åka hem.
Att komma hem från en svunnen tid kan inte vara så svårt att hitta en idé till i en Danarthisk kampanj (... kronokratins tidevarv, du vet...). Tänk på att magikraternas citadell i An-Thalamur är högmagiskt för kronotropi (eller nåt sånt, det är i alla fall nåt kronotropiskt över det). De kan hitta en magiker där, eller belönas av någon gud och skickas tillbaka, eller så kanske en magiker lägger en FET ritual som GÖR området högmagiskt i några tusen år. Eller kanske belönas de av en drake?
Äh, där fick du några uppslag. Hoppas du har någon nytta av nåt.
Jag har inte efterredigerat detta långa inlägg, så det lär finnas stavfel och grejer. Skrev bara ned allt jag kom på.