Nekromanti Legender och mörker (SPOILER!!!)

dream

Hero
En undersökning: Finns det någon som inkorporerat ideerna som finns i Legender och Hemligheter om mörkret och liknande till en härlig apokalyptisk kampanj, och isf. hur fungerade det?
Jag sysslar själv med en slik kampanj just nu, som tar avstamp i Consaber. Vi har inte kommit helt långt, men det kan säkert bli något. Jag är ute efter en episk, men mindre kataklysmisk version av det mörker som beskrivs i L&h, och tycker mig hittat en godtagbar story och liknande för detta ändamål. Vad har ni för ideer ang. ämnet?

Arvid

Warrior
Jag har använt det som finns i Legender och Hemligheter till något liknande en kampanj (inte riktigt en kampanj). Istället är det så här:
I ett uppdrag för väldigt, väldigt länge sedan (ca. ett och ett halvt år sen) så började rollpersonerna att komma i kontakt med något "underligt". Det blev ett äventyr som varad i några spelomgångar för att sedan vara över, dock utan att spelarna fått grepp om alltför mycket.
Ett bra tag senare så kom rollpersonerna in i ett uppdrag som också det var väldigt mystiskt och ockult. Mycket av det som hände i äventyret hade vissa anknytningar till det där som de gjorde för länge sedan, de förstod dock inte hela samanbandet förränst i sista spelomgången. Under hela äventyret gick det upp för dem mer och mera att det de gjorde då hade en koppling till det dära för länge sedan.
Och så det senaste äventyret, ett år (alltså inte rollspelsår, utan vanliga) efter det förra. Spelarna blir kontaktade av en gammal "bekant" som säger att något farligt söker efter rollpersonerna, att någon vill åt någonting som de har.
En i gruppen förstår genast vad det är de söker. Och rp flyr genom Asharien till en vetenskapsman som varit med i de andra två uppdragen. Det var nämligen han som snodde med sig en grej han borde lämnat orörd i det första uppdraget.

Själva grejen är alltså att det då och då kommer sådana här mer episka inslag som bottnar ur samma källa. Ingen av spelarna har förstått allt de varit med om men för varje av dessa mystiska uppdrag så börjar det gå upp för dem mer och mer vad de egentligen gjort tidigare.
Det har varit väldigt lyckat än så länge. Viktigt är dock att dessa äventyr inte blir för vanliga, kanske var fjärde gång eller någonting åt det hållet. Så är det nödvändigt att man spelar Eon på ett sådant sätt så att inte rp går och dör hela tiden för grejen med det är ju att rp ska ha en personlig koppling till det som inträffar. De ska som vara nyfikna på att få veta vad det är som hänt tidigare.

dream

Hero
Jupps, det där är ett sätt. Jag hade också funderingar på att sprida ut kampanjen och låta den märkas sas mellan vanliga äventyr. Fast sen kom jag på att jag egentligen ville ha en mer fokuserad story, just för att betona de episka elementen. Det kan också vara lättare att återanvända Mundana om man gör det mer koncentrerat, då kan man lättare se på händelerna som en historia eller en saga (legend?).

Min tanke är kort och gott att förösöka mig på en rejäl hjältekampanj, där hjältarna är mer jordnära och mänskliga än de oftast blir annars...