Nekromanti Legomodell utan komplett ritning

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Inför en viss utmaning så gick jag igenom en del gamla äldre handskrivna regler till ett visst spel och fick syn på ett regelverk för avståndsstrid. Jag tänkte att jag kunde ge grundbultarna till den som själv sitter med ett spel nu och har idétorka. Jag säger inte att reglerna är bra eller dåliga och itne kompletta men det kanske är kul att få ett gäng legobitar utan komplett ritning och därefter sätta ihop nåt själv. Typ.

1) Du har egenskaperna Vapensmidighet (vsm) och Träffsäkerhet (trf). Motståndaren har ett svårighetsvärde (sv) beroende på hur väl dold han är, liten/stor, kamouflerad, snabb (om han är övermänskligt snabb) etc.

2) ta din vsm och modifiera den utefter avstånd till offret. Resten (så som dimma, skymning etc) kan också modifieras här men är enklare att baka in i sv om man vill ha en snabb strid. För all del kan ni baka in avstånd i sv också men ursprungliegn stod sv just för offrets fysiska svårighet.

3) Beroende på resultatet som vsm nu får (jag räkna de med vsm 0-100 och vsm kan alltså modifieras negativt i värsta fall) så sätter man det mot SV i en tabell (och för de som inte gillar tabeller får de väl hitta på nåt annat).

4) Slå 1T100 och dra av från VSM. läs av ett värde ur tabellen.

5) Värdet dras från trf. Resultatet avläses i en ny tabell där man ser hur stor skada man gjorde på offret.

Jag vill tillägga att det här systemet var designat för att INTE likna "slå under FV" systemen. Jag ville överhuvudtaget inte likna de systemen men kom fram till att det enda var det enklaste. DEt var innan folk här satte andra griller i huvudet på mig. Nu är det dock BRP som gäller till stor del. Det här systemet är ju ganska onödigt komplicerat men ta legobitarna och bygg om som ni vill. OM ni vill. Kände bara för att dela med mig.

Niklas som ska inkomma med ett härligt dogmaspel som fick mig som liten rollspelsgeek (i ett ganska grymt och hårt högstadie) att känna att the table had turned...
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Inför en viss utmaning så gick jag igenom en del gamla äldre handskrivna regler till ett visst spel och fick syn på ett regelverk för avståndsstrid. Jag tänkte att jag kunde ge grundbultarna till den som själv sitter med ett spel nu och har idétorka. Jag säger inte att reglerna är bra eller dåliga och itne kompletta men det kanske är kul att få ett gäng legobitar utan komplett ritning och därefter sätta ihop nåt själv. Typ.
Nu vet jag inte riktigt hur du menar. Jag tolkar det som om du vill ge inspiration till en annan dogmautmanare genom ditt gamla system.
I dogmareglerna får du inte använda mer än 1 tärning, så 1t100 blir ett visst problem (eftersom det är 2 tärningar, en för tiotal och en för ental).
Den enda lösningen är att du använder 1t10 och slår först tiotal och sedan ental, och då har du inte brutit mot reglerna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
I dogmareglerna får du inte använda mer än 1 tärning, så 1t100 blir ett visst problem (eftersom det är 2 tärningar, en för tiotal och en för ental).
Den enda lösningen är att du använder 1t10 och slår först tiotal och sedan ental, och då har du inte brutit mot reglerna.
T100 är acceptabelt eftersom den slås med två slag med T10. Man får också lov att kalla det T100, eftersom det är att betrakta som allmänt känt att man slår den genom att slå T10 två gånger.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
T100 är acceptabelt eftersom den slås med två slag med T10. Man får också lov att kalla det T100, eftersom det är att betrakta som allmänt känt att man slår den genom att slå T10 två gånger.
Att det kan lösas på det sättet är allmänt känt, men när vi spelar med t100 så brukar vi faktiskt ha en speciel tärning där tiotalen står som slås tillsammans med en normal tärning. Vi använder alltså 2 tärningar av olika sort egentligen :gremgrin:
Men det beror ju på hur man ser det helt enkelt.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Det är ju samma sak. Men jag ställer frågan... var i grundinlägget stod det att detta var till Dogmautmaningen alls?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,894
Den enda lösningen+den andra

Om den enda tärningnen man använder ÄR hundrasidig då? Varför inte? De finns ju. Regeln var som sagt att det skulle vara en tärning bara.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Tja... alla har vi våra åsikter. SC skadesystem innehåller 2 tabeller i avancerat system. Vid speltest ingen större tidsåtgång. Men det är väl mest tycke och smak som avgör.
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Tja... alla har vi våra åsikter. SC skadesystem innehåller 2 tabeller i avancerat system. Vid speltest ingen större tidsåtgång. Men det är väl mest tycke och smak som avgör."

Jupp. Smaken är som. T10-systemet har en tabell som används under strid, och det som en frivillig regel. Men så tycker jag att kyssar (KISS = "Keep It Simple, Stupid") är mycket trevligare än mulor (MULE) också. :gremwink:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Com'on kiss a mule...

Båda har sina fördelar. Ett KISS system kan byggas på med ett MULE system. Annars är KISS ett trevligt system. Särskilt inom regi faktiskt!

Man kan föra strid i SC utan en enda tabell! Om man vill. Mula om man är. :gremlaugh:
 
Top