Inför en viss utmaning så gick jag igenom en del gamla äldre handskrivna regler till ett visst spel och fick syn på ett regelverk för avståndsstrid. Jag tänkte att jag kunde ge grundbultarna till den som själv sitter med ett spel nu och har idétorka. Jag säger inte att reglerna är bra eller dåliga och itne kompletta men det kanske är kul att få ett gäng legobitar utan komplett ritning och därefter sätta ihop nåt själv. Typ.
1) Du har egenskaperna Vapensmidighet (vsm) och Träffsäkerhet (trf). Motståndaren har ett svårighetsvärde (sv) beroende på hur väl dold han är, liten/stor, kamouflerad, snabb (om han är övermänskligt snabb) etc.
2) ta din vsm och modifiera den utefter avstånd till offret. Resten (så som dimma, skymning etc) kan också modifieras här men är enklare att baka in i sv om man vill ha en snabb strid. För all del kan ni baka in avstånd i sv också men ursprungliegn stod sv just för offrets fysiska svårighet.
3) Beroende på resultatet som vsm nu får (jag räkna de med vsm 0-100 och vsm kan alltså modifieras negativt i värsta fall) så sätter man det mot SV i en tabell (och för de som inte gillar tabeller får de väl hitta på nåt annat).
4) Slå 1T100 och dra av från VSM. läs av ett värde ur tabellen.
5) Värdet dras från trf. Resultatet avläses i en ny tabell där man ser hur stor skada man gjorde på offret.
Jag vill tillägga att det här systemet var designat för att INTE likna "slå under FV" systemen. Jag ville överhuvudtaget inte likna de systemen men kom fram till att det enda var det enklaste. DEt var innan folk här satte andra griller i huvudet på mig. Nu är det dock BRP som gäller till stor del. Det här systemet är ju ganska onödigt komplicerat men ta legobitarna och bygg om som ni vill. OM ni vill. Kände bara för att dela med mig.
Niklas som ska inkomma med ett härligt dogmaspel som fick mig som liten rollspelsgeek (i ett ganska grymt och hårt högstadie) att känna att the table had turned...
1) Du har egenskaperna Vapensmidighet (vsm) och Träffsäkerhet (trf). Motståndaren har ett svårighetsvärde (sv) beroende på hur väl dold han är, liten/stor, kamouflerad, snabb (om han är övermänskligt snabb) etc.
2) ta din vsm och modifiera den utefter avstånd till offret. Resten (så som dimma, skymning etc) kan också modifieras här men är enklare att baka in i sv om man vill ha en snabb strid. För all del kan ni baka in avstånd i sv också men ursprungliegn stod sv just för offrets fysiska svårighet.
3) Beroende på resultatet som vsm nu får (jag räkna de med vsm 0-100 och vsm kan alltså modifieras negativt i värsta fall) så sätter man det mot SV i en tabell (och för de som inte gillar tabeller får de väl hitta på nåt annat).
4) Slå 1T100 och dra av från VSM. läs av ett värde ur tabellen.
5) Värdet dras från trf. Resultatet avläses i en ny tabell där man ser hur stor skada man gjorde på offret.
Jag vill tillägga att det här systemet var designat för att INTE likna "slå under FV" systemen. Jag ville överhuvudtaget inte likna de systemen men kom fram till att det enda var det enklaste. DEt var innan folk här satte andra griller i huvudet på mig. Nu är det dock BRP som gäller till stor del. Det här systemet är ju ganska onödigt komplicerat men ta legobitarna och bygg om som ni vill. OM ni vill. Kände bara för att dela med mig.
Niklas som ska inkomma med ett härligt dogmaspel som fick mig som liten rollspelsgeek (i ett ganska grymt och hårt högstadie) att känna att the table had turned...