TomasHVM
Swordsman
Skriver en introduksjon til metoden i mitt nye rollespill BandBiz nå. På slutten av denne introduksjonen har jeg et lite avsnitt om lek og rollespill. Det er meningen at dette skal forklare noen sentrale elementer i spillmetoden, samtidig som det skal synliggjøre deltagernes muligheter og inspirere til å spille.
En liten ordforklaring først: Spillmanageren er det samme som spilleder.
Tar gjerne imot noen kommentarer på dette, både positive og kritiske.
_________________________________
Du kan leke!
Å leke er ikke noe vi vanligvis tenker på som en viktig ferdighet, men den er viktig. Sannheten er at den er avgjørende for oss som mennesker. Ganske tidlig utforsker vi verden ved hjelp av lek, og det er effektiv utforskning. Vi lærer like mye av leken vår som en professor lærer ved hjelp av en avansert vitenskapelig metode. Prinsippene for lek og forskning er de samme, selv om rammene er forskjellige.
Rammene for leken skiller seg fra forskningen først og fremst ved det sosiale elementet. Lekens metode inneholder en sterk sosialisering. Den har også et mer dynamisk forhold til lekens tema. Fokus for leken kan skifte når som helst. Det gir leken uforutsigbarhet. Lekens dynamiske natur tilpasser nye oppdagelser på et øyeblikk, og inkluderer dem i videre lek.
Dette har vi altså lært oss som barn, og vi bruker det fremdeles, som voksne mennesker. Det gjør oss til intelligente, sosiale og kompetente mennesker.
BandBiz gjør bruk av dette. Ikke minst gjør rollespillet bruk av deltagernes evne til å akseptere at dette er en lek, med spesielle regler, og at vi får mest utbytte av den om alle leker med.
BandBiz gjør også bruk av dette til å styre spillets gang. Når en scene er uttømt eller begynner å bli kjedelig, hopper vi videre til en ny scene, med nye utfordringer. Slike overganger takler vi lett fordi vi har lekt som barn. Spillmanageren forteller rett og slett at tiden går, rollen reiser videre, og at rollene nå befinner seg i en ny situasjon. De kjedelige delene av rollenes historie bruker vi bare noen få ord på, slik at vi kan bruke tiden på å spille viktige og spennende situasjoner.
Rollespillet BandBiz er til for at deltagerne skal more seg med det, men det er først når vi tar leken på alvor at rollespillet vårt får nerve og spenning. Gjennom leken kan vi oppdage nye sider ved oss selv og våre medmennesker. Det er masse å lære av å leke, også for voksne. Og det vi finner i leken er like gyldig og nyttig som det vi fant som barn.
Men først og fremst er det morsomt å spille rollespill. Vi bruker oss selv, undrer oss over det som skjer, ler sammen, og koser oss med spillet. Så enkelt er det.
______________________________________
En liten ordforklaring først: Spillmanageren er det samme som spilleder.
Tar gjerne imot noen kommentarer på dette, både positive og kritiske.
_________________________________
Du kan leke!
Å leke er ikke noe vi vanligvis tenker på som en viktig ferdighet, men den er viktig. Sannheten er at den er avgjørende for oss som mennesker. Ganske tidlig utforsker vi verden ved hjelp av lek, og det er effektiv utforskning. Vi lærer like mye av leken vår som en professor lærer ved hjelp av en avansert vitenskapelig metode. Prinsippene for lek og forskning er de samme, selv om rammene er forskjellige.
Rammene for leken skiller seg fra forskningen først og fremst ved det sosiale elementet. Lekens metode inneholder en sterk sosialisering. Den har også et mer dynamisk forhold til lekens tema. Fokus for leken kan skifte når som helst. Det gir leken uforutsigbarhet. Lekens dynamiske natur tilpasser nye oppdagelser på et øyeblikk, og inkluderer dem i videre lek.
Dette har vi altså lært oss som barn, og vi bruker det fremdeles, som voksne mennesker. Det gjør oss til intelligente, sosiale og kompetente mennesker.
BandBiz gjør bruk av dette. Ikke minst gjør rollespillet bruk av deltagernes evne til å akseptere at dette er en lek, med spesielle regler, og at vi får mest utbytte av den om alle leker med.
BandBiz gjør også bruk av dette til å styre spillets gang. Når en scene er uttømt eller begynner å bli kjedelig, hopper vi videre til en ny scene, med nye utfordringer. Slike overganger takler vi lett fordi vi har lekt som barn. Spillmanageren forteller rett og slett at tiden går, rollen reiser videre, og at rollene nå befinner seg i en ny situasjon. De kjedelige delene av rollenes historie bruker vi bare noen få ord på, slik at vi kan bruke tiden på å spille viktige og spennende situasjoner.
Rollespillet BandBiz er til for at deltagerne skal more seg med det, men det er først når vi tar leken på alvor at rollespillet vårt får nerve og spenning. Gjennom leken kan vi oppdage nye sider ved oss selv og våre medmennesker. Det er masse å lære av å leke, også for voksne. Og det vi finner i leken er like gyldig og nyttig som det vi fant som barn.
Men først og fremst er det morsomt å spille rollespill. Vi bruker oss selv, undrer oss over det som skjer, ler sammen, og koser oss med spillet. Så enkelt er det.
______________________________________