Nekromanti Lek og rollespill

TomasHVM

Swordsman
Skriver en introduksjon til metoden i mitt nye rollespill BandBiz nå. På slutten av denne introduksjonen har jeg et lite avsnitt om lek og rollespill. Det er meningen at dette skal forklare noen sentrale elementer i spillmetoden, samtidig som det skal synliggjøre deltagernes muligheter og inspirere til å spille.

En liten ordforklaring først: Spillmanageren er det samme som spilleder.

Tar gjerne imot noen kommentarer på dette, både positive og kritiske.

Du kan leke!

Å leke er ikke noe vi vanligvis tenker på som en viktig ferdighet, men den er viktig. Sannheten er at den er avgjørende for oss som mennesker. Ganske tidlig utforsker vi verden ved hjelp av lek, og det er effektiv utforskning. Vi lærer like mye av leken vår som en professor lærer ved hjelp av en avansert vitenskapelig metode. Prinsippene for lek og forskning er de samme, selv om rammene er forskjellige.

Rammene for leken skiller seg fra forskningen først og fremst ved det sosiale elementet. Lekens metode inneholder en sterk sosialisering. Den har også et mer dynamisk forhold til lekens tema. Fokus for leken kan skifte når som helst. Det gir leken uforutsigbarhet. Lekens dynamiske natur tilpasser nye oppdagelser på et øyeblikk, og inkluderer dem i videre lek.

Dette har vi altså lært oss som barn, og vi bruker det fremdeles, som voksne mennesker. Det gjør oss til intelligente, sosiale og kompetente mennesker.

BandBiz gjør bruk av dette. Ikke minst gjør rollespillet bruk av deltagernes evne til å akseptere at dette er en lek, med spesielle regler, og at vi får mest utbytte av den om alle leker med.

BandBiz gjør også bruk av dette til å styre spillets gang. Når en scene er uttømt eller begynner å bli kjedelig, hopper vi videre til en ny scene, med nye utfordringer. Slike overganger takler vi lett fordi vi har lekt som barn. Spillmanageren forteller rett og slett at tiden går, rollen reiser videre, og at rollene nå befinner seg i en ny situasjon. De kjedelige delene av rollenes historie bruker vi bare noen få ord på, slik at vi kan bruke tiden på å spille viktige og spennende situasjoner.

Rollespillet BandBiz er til for at deltagerne skal more seg med det, men det er først når vi tar leken på alvor at rollespillet vårt får nerve og spenning. Gjennom leken kan vi oppdage nye sider ved oss selv og våre medmennesker. Det er masse å lære av å leke, også for voksne. Og det vi finner i leken er like gyldig og nyttig som det vi fant som barn.

Men først og fremst er det morsomt å spille rollespill. Vi bruker oss selv, undrer oss over det som skjer, ler sammen, og koser oss med spillet. Så enkelt er det.

Rising

Vila i frid
Det är en bra beskrivning tycker jag. Att utgå från leken känns allt mer som det mest självklara sättet att presentera rollspel på. Och naturligtvis har du helt rätt i att lekandet är viktigt, det tycker jag är skönt att få läsa.

Jag har inga negativa kommentarer alls. En fråga har jag dock; vad ska BandBiz handla om? Det är ett häftigt namn, så man blir lite nyfiken.

/Rising

TomasHVM

Swordsman
Takk for hyggelig tilbakemelding, Rising. Jeg snakker om lekens viktighet i denne teksten fordi jeg vil at spillerne mine skal vite hva de holder på med, og jeg vil at de skal være stolte av det de gjør. Det er viktig og riktig og sunt å spille rollespill.

BandBiz handler om ungdommer som lager et band, og prøver å gjøre suksess i musikkbransjen. "Suksess" vil si at de skal prøve å få en hitlåt på toppen av listene, nasjonalt eller internasjonalt.

Spilte det for første gang skikkelig i dag, med et band ("Lemon Curd") som begynte å øve inn sine første låter. De øvde inn tre låter, to disco og en pop, og de har allerede en låt med hitpotensiale...

Og så gikk de ut på byen for å feste, og en av jentene i bandet havnet i trekant med to bifile menn, og syns ikke det var coolt. Derfor gikk hun ned ett nivå på sitt coole image. Og det igjen førte til at hun gikk ned et nivå på ett av talentene hun brukte når hun sjekket dem opp. Image er viktig i spillet. Når imaget går opp går talentene opp. Når imaget går ned, går talentene ned.

"Talenter" er navnet på alle egenskaper rollene har i spillet. Det kan være utseende, hvor rike de er, språkkunnskaper, hvor flinke de er til å synge eller spille, hobbyer, og alt mulig annet.

Det verste for rollen/spilleren var likevel å si det til bestisen kvelden etterpå, og høre ham sukke over hvor håpløse gutter hun alltid plukker opp...

Rising

Vila i frid
"BandBiz handler om ungdommer som lager et band, og prøver å gjøre suksess i musikkbransjen. "Suksess" vil si at de skal prøve å få en hitlåt på toppen av listene, nasjonalt eller internasjonalt."

Låter skitballt. Jag börjar direkt att tänka på det gamla datorspelet "Rockstar ate my hamster"... Typiskt grym idé, och det lät som att du hade ett gäng riktigt smarta spelmekanismer (såsom Image) för att fånga den rätta showbiz-känslan.

Är spelet färdigt?

/Rising

TomasHVM

Swordsman
BandBiz er i spilltesting nå, med én kampanje-gruppe. Startet sist uke, med å lage roller. Hadde første vanlige spilling i dag. Jeg ser allerede noen elementer i spillet som kanskje må endres.

Jeg har de siste årene gjort det slik at jeg skriver rollespillene mine parallellt med at jeg tester dem. Tester spillene i kampanjer jeg kjører med barn og ungdom. Får betalt (ca 200 kroner timen) for å gjøre dette, og spiller med mange grupper. Derfor trenger jeg også stadig nye eventyr, kampanjer og rollespill jeg kan bruke med dem, fordi de samme spillerne har vært med meg siden 1996.

Det er forresten veldig inspirerende å spille med barn og ungdom, folk som er nye med rollespill. De er herlige å bruke gamle klisjeer på (gamle drager blir som nye), og de er veldig åpne for nye måter å spille på, og nye spill.

Bruken av Image i BandBiz gir meg et "erfaringssystem" som ikke sender rollene til himmels. Når imaget til rollen styrker seg utvikler rollen seg litt, men den blir ikke veldig mye bedre. Samtidig kan imaget svekkes, og da synker rollens talenter litt. Imaget er et bilde av rollens personlighet, et bilde på rollens medieprofil, og et mål på rollens selvtillit (tror det heter "självfortroende" på svensk). Når selvtilliten synker, synker rollens muligheter. Når selvtilliten øker blir rollen flinkere.

Innledningsvis velges imaget av spillerne selv, og så kan det utvikle seg underveis, på bakgrunn av hva som skjer i spillet. Det bygges opp med 1-4 stikkord. I starten har imaget bare ett stikkord (eksempel: sexy, cool, tøff, rocka, sporty, etc.). Hvert stikkord får en verdi mellom -3 og +3. Når et stikkord legges til i imaget starter det på på -1 eller +1. Hvert stikkord får også et spesielt område i spillet/livet/verden som denne delen av imaget alltid virker inn på (negativt eller positivt, avhengig av imagets verdi).

Bruken av image ser ut til å funke bra, så langt.