Nekromanti Leka med tanken > datorköp

solvebring

Superhero
Ja, pga. forumskrasch och smått old backup får jag ta om tråden lite granna.

Nå, tråden handlade om scenariot att man har runt, säg 8000 SEK (tänkte att det var lagom nivå för mig, typ) och ska köpa en dator.
Datorns ändamål är digital design – digitalt målande och tecknande i PS, Manga Studio och liknande. Ja, det ska vara en stationär burk!

För att summera lite fick jag massor med tips vad gäller båda PC och Mac, flerkärnig processor och minst 16GB minne är att föredra, grafikkort är inte lika viktigt om man inte ska jobba med 3D, SSD eller Hybrid/Fusion-disk är att föredra för att boosta ytterligare, eftersom man trots allt använder online-back och dylikt idag (själv användar jag Dropbox). Kringutrustning är inte prioriterat eftersom jag har sådana saker även om de är kassa, dock finns det billiga och bra skärmar ur Dells UltraSharp-serie (minns inte vilka) som sägs ha bra färgkalibrering- och återgivning ...

Edit: Fast idag dog min skärm så nu har jag ingen skärm heller ... :(

Glömt något?

solvebring

Superhero
Nå, jag leker vidare med tanken > "Tänk om jag skulle köpa nya dator för detta ändamål ...!"

Alltså, man får inte mycket dator för 8000 SEK även om jag personligen, skamligt och smärtsamt, nog måste avbetala delar av den summan. Dock, eftersom jag ändå måste avbetala tänker jag ... men ett tak på 10 ... okej ... 12000 SEK då. NOG!

Då vill jag leka med tanken på en sådan (se original-specifikationerna till höger):
2,3 GHz Mac mini Quad-Core Intel Core i7, 4 GB minne, 1 TB hårddisk1, Intel HD Graphics 4000

Men ... Naturligtvis måste den boostas! 16GB minne, ingen tvekan. Dock, för att inte betala mer än nödvändigt – hårddiskbyte eller större processor? Själv tänker jag hårddiskbyte, men jag vet inte ...

Zorbeltuss

Hero
Glöm inte att för Photoshop kan grafikkort vara viktigare än processor, förutom 3d är ju dock photoshop det enda fallet, så det är väl lite att tänka på hur mycket du använder photoshop jämfört med de andra programmen du listat, och försöka hålla budgeten mellan grafikkort och processor i ungefär samma ratio. Om du vill gå på en processor med integrerat grafikkort får du dock tänka på att AMD är väldigt bra på grafikdelen, men ungefär lika mycket sämmre på processordelen som de är bättre på grafikdelen (en överdrift i de flesta fall, men när det gäller 2d grafik är det ganska korrekt). Så som jag förstått det (från förra tråden) så vill du nog ha en ganska kraftig intel processor och ett budget AMD grafikkort (om du kör senaste generationen kan du nog komma undan med ett grafikkort under 500 kr).

/Luna Lovegood

solvebring

Superhero

Troberg

Sinister eater
Eftersom du är beredd att lägga lite mer, så kan jagf rekommendera den här:

http://www.inet.se/produkt/v100381/sweclockers-sommardator-2014-3-st-spel-varda-1200kr-gold

Jag har en sådan, men med 24 GB minne, och är helnöjd. Extremt genomtänkt maskin.

Luna Lovegood said:
Det ser ut att vara en gedigen maskin, men med 16 GB minne och en vettig skärm till det tror jag spräcker budgeten på 12kkr.
Att solve borde ta inspiration från den tycker jag definitivt är en bra ide dock.
Troberg said:
Meh, du får en OK HD-monitor för en tusenlapp. Vill du uppgradera till ultra-HD senare (vilket jag rekommenderar), så kan du göra det när du har pengar.
solvebring said:
Eller om man hoppar någon tusing på datorn? ... Vilken 9.999 SEKs-burk skulle man ta i sådana fall? http://www.inet.se/kategori/784/dator-i-delar
Troberg said:
Den här skulle varit mitt val i den prisklassen: http://www.inet.se/produkt/v100326/dator-i-delar-amd-r9-280x-3st-spel-varda-1200kr-gold

Den har dessutom 16GB minne, så du behöver inte köpa till.

Enda nackdelen är att den har SSD, inte SSHD, så man tappar lite tillförlitlighet och kapacitet på disken.
solvebring said:
Vad gäller SSD-hårddiskarnas livslängd har jag hört att det bara ska vara myt att man lätt dödar dem ... Bland annat genom den här artikeln: http://blogg.tkj.se/hur-lange-haller-en-ssd-disk-egentligen-sa-byter-du/
Troberg said:
Jag bara konstaterar att de är en oprövad teknologi, eftersom de inte funnits så länge. Dessutom, dör elektroniken (tex pga strömspikar på elnätet) så är de kass, medan en SSHD eller HD så tar man bara ock köper en ny disk av samma modell och flyttar över kretskortet, så är man "back in business" och kan tanka över innehållet på en ny disk. Det har räddat ett tiotal diskar för mig.
solvebring said:
Aha, på så vis. Ja, jo, du har en klar poäng där.

solvebring

Superhero
Skärmtips är åter aktuella! Gärna "billigt och bra"! Specifika tips i Dells UltraSharp-serie uppskattas! =)
Färgåtergivningen är det som känns mest profiterat. Samt rörlig fot, så slipper jag köpa separat direkt ...

solvebring

Superhero
Arfert;n42315 said:
Du klarar dig på 8 Gb, det är vad jag har.
Mjo, kanske, men det är på gränsen tycker jag nog. Plus att någonting med iMac's bräcklighet gör mig skeptisk.
Tror att jag hellre skulle ta en småboostad Mini + skärm i så fall ... Men ja, jag ska suga på den här iden också – som alla andra. :)
Arfert said:
Bräcklighet? Man kan ha synpunkter om iMac, men "bräcklig"? Den är ju stabil som sjutton. Enormt välbyggd. Vad gör du vid datorn? ;)

Sen ska man tänka på att OSX är mer lättdrivet än Windows, det går hyfsat snabbt på rätt gamla datorer.
solvebring said:
Jag tänker mest på att den ser så tunn och skör ut att jag blir rädd bara jag ser den. ... Jag har ju en två-åring hemma! ;)

Mja, kanske mest jag som är lite gammaldags samt nervös över allt vad ni slimteknik heter – känns som att prylarna ska gå sönder bara man tittar på dem.

solvebring

Superhero
Argh! ... Det här med datorer är så svårt! Det finns alltid för mycket att välja på ...?! o_O :eek:
Troberg said:
Allmänt tips: Köp det som nyss var toppmodeller, men som precis rasat i pris. Där har du mest värde för pengarna. Att datorn dessutom kostar hälften av en toppmodell gör att du kan byta dubbelt så ofta, vilket, över tiden, ger mest prestanda för pengarna.
solvebring said:
Ehm ... Hur ser/vet man det då?
Troberg said:
Modeller som nyligen börjat kosta 8-12 kkr.
Arfert said:
Macar är oftare billigare när det kommer en ny modell, de håller inte på att rear gamla grejer. Men det finns återförsäljare som gör det, så man får kolla vilken modell man köper.
solvebring said:
OK, bra tips hörni. Dankedank! =)

solvebring

Superhero
Btw, en liten detalj vad gäller byggsatser ... Jag vill ju gärna ha OS med i beräkningen! =)
Troberg said:
Det brukar man alltid ha en packe gamla licenser liggande. Kolla så att du inte har någon licens från någon maskin du inte använder.

Detta naturligtvis under förutsättning att du vill ha ett stängt OS. Vill du ha ett öppet OS, tex Linux, så slipper du tänka på sånt.
Arfert said:
OSX är gratis (och senare uppdateringar). Om du köper en mac. Sen får du en massa bra program på köpet, inget skräp.

http://www.apple.com/se/mac-mini/built-in-apps.html

GarageBand skulle vara enbart det vara värt nån tusenlapp eller två.
solvebring said:
Arfert: Ännu en fördel vad gäller Mac – deras programvaror har ständigt gott rykte om sig!
Låter fint!

Arfert

Facit
om jag skulle köpa en maxad mini (för 12 papp) så skulle det bli:
  • 2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7
  • 16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 8 GB
  • 1 TB Fusion Drive

micke_p

Veteran
Jag skulle nog sikta på att försöka hålla budget. Standardkonfigen plus 8GB minne. Det är mycket att åka med och OSX är ju anpassat att köra på hårdvaran så rimligten reducerar det mängden strul.

Skippa skärm till att börja med och kolla runt lite på skärmar på Elgiganten mfl. för att se vad du får för pengarna. Dell-skärmar är dock trevliga över lag. Jobbar man proffesionellt framför skärmen är en bra skärm oumbärlig. Färgåtergivning och kontrast och även jämn belysning över skärmytan är viktig om det man gör ska gå i tryck.

Vad gäller grafiken i Mac:en så är det ju ingen spelmaskin. 3D-renderingen är ganska klen, men Intel HD4000 som är integrerad tillsammans med CPU:n har klart kompetent 2D-prestanda. Jag har ingen aning om hur mycket av 3D-fuktionerna Photoshop använder.

micke_p

Veteran
Glöm inte att programvara kostar en slant också.
solvebring said:
De program jag främst använder, Photoshop och Manga Studio äger jag redan. Övriga kan jag lägga till efter behov och ökad inkomst.
micke_p said:
Jag antar att det är OSX-versionen av programvaran du har?

Vad gäller arbetsminne tror jag du klarar dig bra med 8 GB totalt. 16 gig är inte fel, men om du ska hålla budget något sån när så måste du hålla igen lite. Har du möjlighet att spendera så är det minne på i första hand. Jag ser nedan att du jobbar i A3 format bl.a. En 30tumsskärm vore ju inte fel då, men priset tror jag avskräcker.
solvebring said:
Båda programvarorna är i de formaten att installation för både Windows och OSX ingår, dock att man är begränsad till att ha licensen på högst en maskin åt gången, så det är ingen fara.
solvebring said:
Du kanske har rätt angående minnet men jag tänker ändå att det kan vara lämligt att prioritera det framför t.ex. hårddisktyp. Det känns iaf mer viktigt. Plus att branschanvändare rekommenderar ett minimum av 16GB för OK flyt. ... Men tja, man vet aldrig – ska man lita på programmens systemkrav så kommer man ju långt med 8GB.
solvebring said:
Och ja, 24-tum känns långt mer överkomligt. ;)

solvebring

Superhero
micke_p;n42518 said:
Jag skulle nog sikta på att försöka hålla budget. Standardkonfigen plus 8GB minne. Det är mycket att åka med och OSX är ju anpassat att köra på hårdvaran så rimligten reducerar det mängden strul.
Antar att du syftar på att ta en 2.3GHz i7 Mini och bara modda den med 16GB ...?

micke_p;n42518 said:
Skippa skärm till att börja med och kolla runt lite på skärmar på Elgiganten mfl. för att se vad du får för pengarna. Dell-skärmar är dock trevliga över lag. Jobbar man proffesionellt framför skärmen är en bra skärm oumbärlig. Färgåtergivning och kontrast och även jämn belysning över skärmytan är viktig om det man gör ska gå i tryck.
True that, fast nu har ju min skärm varit dum och dött ... Hrmk!

micke_p;n42518 said:
Vad gäller grafiken i Mac:en så är det ju ingen spelmaskin. 3D-renderingen är ganska klen, men Intel HD4000 som är integrerad tillsammans med CPU:n har klart kompetent 2D-prestanda. Jag har ingen aning om hur mycket av 3D-fuktionerna Photoshop använder.
Inte jag heller. Dock flera i branschen nu som sagt till mig att jag inte behöver bry mig så mycket om grafik som processor och minne med tanke på det jag ska göra – om jag just inte ska hålla på med 3D. Enligt dem ska jag med andra ord kunna köra t.ex. Photoshop utan bekymmer, så länge jag har flerkärnig processor och minst 16GB minne.

Zorbeltuss

Hero
micke_p;n42518 said:
3D prestanda är egentligen irrelevant, samma sak med 2D prestanda, det är egentligen något som heter opencl som man ska titta på, Här är en benchmark sida, den snabbaste vanliga intelprocessorn på ca 2500kr är på ca: halva prestandan av ett 450 kronors grafikkort från AMD. det finns dock en mac som har en intelprocessor som närmar sig denna prestanda (amds 450 kronors grafikkort har bara 20% mer prestanda), men den är riktigt(!) dyr och den har dessutom två stycken grafikkort från AMD som tillsammans har mer än 11 gånger av prestandan av processorn i sig.

Jag kan dock påpeka att en av de kraftiga serverprocessorerna som är nästan lika bra som ett av AMDs grafikkort nämligen Intel Xeon E3-1230v3 är billigare än deras vanliga desktop processorer på vissa ställen i sverige med nästan 500kr och funkar i samma moderkort, så om du vill lägga 2000-2500 på en processor är det billigare än en vanlig intel + grafikkort från AMD och ger nästan samma prestanda, att få en xeon i en mac är dock dyrt som sagt.

Sedan vet jag faktiskt inte hur väl Adobe utnyttjar opencl bör väl sägas, de borde vara bra på det med tanke på att Adobe nästintill är Apples slagskepp på OpenCL utnyttjande (det var Apple som designade standarden och därför undrar jag varför de inte har mer kräm på den fronten), men de kanske inte är det, det vet jag faktiskt inte.

Sist men inte minst, detta kan vara helt irrelevant för solve, jag vet inte vad han använder photoshop till eller hur mycket han använder photoshop, ett kraftigare grafikkort kommer bara göra beräkningarna snabbare än vad en processor hade kunnat göra och det finns ju användningsområden för photoshop som inte kräver så mycket kräm vilket kan göra ett grafikkort helt irrelefant.

/Luna Lovegood
solvebring said:
Eftersom jag inte till fullo förstår mig på det ni diskuterar kan jag inte säga mer specifikt om mitt PS-användande än att jag målar ... Det betyder A4–A3-format, 1200 dpi, penslar av alla dess slag och mycket lagerhantering. ... Lagren och penslarna innebär ju en hel del rendering som jag antar kan vara ganska så tung, emellanåt. ...?
Luna Lovegood said:
Det är väl mer effekter och/eller filter som kräver mycket prestanda, lager och penslar borde(?) inte vara något probelm.