Nekromanti Lemuria -- d20 på svenska -- går framåt

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Krille och jag jobbar på med Lemuria, den första svenskspråkiga d20-modulen, och vår ambition är att lansera den på Gothcon 2004. Om moderatorerna godtar det, kan jag slänga in en informativ PDF om projektet här på forumet.

Mekanurg

Re: Lemuria -- d20 på svenska -- PDF finns här

Jag har lagt in en PDF med information om Lemuria i detta meddelande. Det är två A4-sidor

Mekanurg

Personligen är det mer de politiska ambitionerna som gör mig rejält avtänd, men det är ju bara jag...
Avtänd av kamp mot slaveri*, tyranni och militarism* ? Av kamp för fattiga människors rättighet till skolgång, sjukvård och fackföreningar? Av urbefolkningens kamp mot kolonial exploatering? :gremconfused:

*Länk till otäck sajt som i ord och bild skildrar vidriga händelser.

Nightowl

Champion
*suck*

Anders, vi vet bägge vad han pratar om. Du har gjort misstaget att säga att Stalinryssland inte var en av de snälla killarna, vilket är oförlåtligt i Sverige*, åtminstone om man inte lägger in en brasklapp om antingen 'kommunism är förstås en FIN idé, egentligen' eller att 'det är klart, västmakterna var minst lika ONDA'.

Det här kommer att bli en sådan där olöslig maratondiskussion igen... :gremmad:

Erik

* <font size="1"> Såvida man inte jobbar på Timbro eller så. Men vem vill det? </font size>

Minimoni

Homelander
Personligen är det mer de politiska ambitionerna som gör mig rejält avtänd, men det är ju bara jag...
Ööö vad? Politiska ambitioner? Vad menar du med att Lemuria skulle ha några sådana? Vad är det som Lemuria står för som är så hemskt att du blir avtänd?

Tzimisce

Minimoni

Homelander
Re: *suck*

Håller med. Det är farligt att uttrycka sig negativt om den röda ideologin i Sverige. Tråkigt att det är så.

Får önska Herrarna Blixt och Sundelin lycka till med det fortsatta arbetet med Lemuria. Hoppas det blir så nyskapande och annorlunda som det har potential att bli!

Tzimisce

vielleicht

Veteran
*suck*

Trevligt att folk inte lägger ord i min mun.

"Jag gillar inte Lemurias politiska ambitioner" = "Jag är stalinist", eller hur var det du menade?

-V

vielleicht

Veteran
Avtänd av kamp mot slaveri, tyranni och militarism? Av kamp för fattiga människors rättighet till skolgång, sjukvård och fackföreningar? Av urbefolkningens kamp mot kolonial exploatering?

Ja, något i den stilen.

Eller snarare en spelstil som uppmanar till heroiska hjältar som utan vidare eftertanke skjuter ihjäl högvis med kommunistiska/fascistiska onda skurkar (att de förtjänar att dö är ju solklart - de har ju fel åsikter). Det är möjligt att jag missuppfattat konceptet, men det är den uppfattning jag fått efter de utdragna diskussionerna om Lemuria som tidigare hållits på WRNU.

Romantiserande av revolution och/eller kamp mot övermakten äcklar mig bara, och är definitivt ingenting jag vill ha i närheten av mitt rollspelande.

-V

Troberg

Sinister eater
Re: *suck*

"Jag gillar inte Lemurias politiska ambitioner" = "Jag är stalinist", eller hur var det du menade?
Det är så det funkar i högeranhängarnas begreppsvärld. Allt vänster om mitten är samma sak som Stalinism. Man kanske skulle börja bunta ihop folkpartister med Hitler, Pinochet och Thatcher för att ge igen?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Ge er nu!

Ni är långt utanför vad som bör diskuteras här på forumet. Och på väg längre ut.

Om jag får lov att agera moderator lite... :gremsmile:

/Mikael

Mekanurg

Eller snarare en spelstil som uppmanar till heroiska hjältar som utan vidare eftertanke skjuter ihjäl högvis med kommunistiska/fascistiska onda skurkar (att de förtjänar att dö är ju solklart - de har ju fel åsikter). Det är möjligt att jag missuppfattat konceptet, men det är den uppfattning jag fått efter de utdragna diskussionerna om Lemuria som tidigare hållits på WRNU.
Du har nog delvis missuppfattat konceptet. Det handlar främst om att med eftertanke överlista skurkarna.

Rosen

Myrmidon
Inte alls

Ni är långt utanför vad som bör diskuteras här på forumet. Och på väg längre ut.

Jag tycker att diskussionen har påfallande likheter med 'Hur vet man om man är ond?'-tråden lite längre ner. (-:

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Re: Ge er nu!

Ingen fara, jag tänkte bara besvara den sedvanliga politiska skrevsparken, jag har varken tid eller ork för en diskussion.

Mekanurg

Alignments och ideologier

Märkligt nog finns alignments med i d20 Modern Core Rules, men då kallade Ethics och Moral. Vi har strukit dessa i Lemuria och har istället med en genomgång av de politiska ideologier som är relevanta:
+ de demokratiska -- liberalism, konservatism och socialdemokrati
+ de diktatoriska -- fascism, stalinism och japansk militarism
+ anarkism (en svårplacerad fågel).

:zeppelinare: hör definitivt hemma i Lemuria, fast gärna med andra utsmyckningar på fenorna.

Troberg

Sinister eater
Re: Alignments och ideologier

Märkligt nog finns alignments med i d20 Modern Core Rules, men då kallade Ethics och Moral. Vi har strukit dessa i Lemuria och har istället med en genomgång av de politiska ideologier som är relevanta:
+ de tyranniska -- fascism, kommunism och japansk militarism
OK, där blev ni av med en kund. Nåja, det kunde varit värre, det kunde varit som Central Castings produkter, där man inte märker sådant förrän man köpt dem.

Lite tråkigt är det, lemurer är annars kul krabater.

Mekanurg

Re: Alignments och ideologier

OK, där blev ni av med en kund. Nåja, det kunde varit värre, det kunde varit som Central Castings produkter, där man inte märker sådant förrän man köpt dem.
Jag visste inte ens att vi hade haft dig som prospektiv kund. :gremshocked:

(Svårt att göra NKVD som något annat än tyrannisk.) :gremwink:

Vindhand

Myrmidon
Värdeladdning

+ de tyranniska -- fascism, kommunism och japansk militarism

Inte den diktatoriske kung/president skulle väl kalla sig själv en tyrann?

Tyranniska borde nog kallas Meritokrater eller möjligtvis Fascister... Termer som kommer mer ut vad sådana motiveras av än ur hur fel de har. Är inte folk smarta nog att fatta att Fascisten kan vara litet tyrannisk utan att man skriver det i stora bokstäver?