Nekromanti Lemuria grundregler

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Lemuria grundregler
Lemuria Från författarna till bland annat Gondica och Västmark kommer nu sveriges första (tryckta) d20-spel. Året är 1932 och kontinenten Lemuria ligger fortfarande mestadels outforskad. Produkt: Lemuria grundreglerProduktlinje: Lemuria, Rävspel och RävsvansFörfattare: Anders Blixt och Krister SundelinOmfång och format: 68 sidor A4, limbunden mjukpärm ISBN: 91-974603-1-1Cirkapris: 179 krGrundidén med Lemuria kittlar lite. En hel kontinent som knappt är utforskad år 1932. Dieseldunkande bandvagna... (3717 fler tecken)

Gå till artikeln

Osiris

Veteran
Ja, Lemuria kunde ha gjorts på ett mycket smartare sätt och istället för att hämta inspiration från Adventure! hade en "Call of Cthulhu-aktig" värld fungerat betydligt bättre.

Pom

Swashbuckler
Candy?

Hur är det med mer generellt godis? Nya knep och liknande, är de spelbara och intressanta?

Krille

Super Moderator
Cthulhu och pulpinspiration

"Ja, Lemuria kunde ha gjorts på ett mycket smartare sätt och istället för att hämta inspiration från Adventure! hade en "Call of Cthulhu-aktig" värld fungerat betydligt bättre."

Det finns två problem med detta påstående.

1) Call of Cthulhu d20 finns redan. Vill du ha ett sådant så kan du beställa det här.
2) Jag har inte läst Adventure!, och så vitt jag vet har inte Anders Blixt heller gjort det, så det är faktiskt rätt omöjligt för oss att inspireras av det. Däremot har vi säkerligen inspirerats av samma källor som inspirerade Adventure!s skapare, det vill säga äventyrspulp från 20- och 30-talet.

F'rexten, vad är ett "smartare sätt" enligt dig?

Osiris

Veteran
Re: Cthulhu och pulpinspiration

D20-systemet har inget med saken att göra, utan vad jag menar är att en Lovecraftaktig värld - dvs. med kulter, detaljerade 20-talsmiljöer etc - hade gjort spelet mer intressant i mina ögon.

Mitt ord "smartare" var faktiskt något opassande. Istället skulle jag vilja använda orden "mer genomtänkt". Med detta menar jag ungefär som recensionen ovan - just att skaparna skulle lägga ner mer tid på bland annat korrektur och textstruktur.

Vad jag anser vara positivt är dock spelvärlden och lite hur den är formad - även om Cthulhuinspirationen skulle (enligt min mening) gjort den mer intressant. Även om jag inte kan anse mig själv vara en ärkebildad rollspelskännare är väl kontinenten Lemuria ännu outforskad bland spelkonstruktörer?

Det något framträdande håll-i-hattenfenomenet tycker jag i övrigt passar utmärkt på konvent, men frågan är om det håller i längden hemma i soffan.

Krille

Super Moderator

"D20-systemet har inget med saken att göra, utan vad jag menar är att en Lovecraftaktig värld - dvs. med kulter, detaljerade 20-talsmiljöer etc - hade gjort spelet mer intressant i mina ögon."

Som sagt var, Call of Cthulhu med eller utan d20 finns redan. En av de stenhårda principerna som jag utgår från när jag skapar rollspel är att man aldrig ska skriva Drakar&Demoner fast utan ankor. Spel med tyngdpunkt på kulter och detaljerade 20-talsmiljöer finns redan, liksom. Ett av dem är till och med riktigt, riktigt bra. Det skulle dessutom flytta tyngdpunkten från Lemurias viktigaste poäng: Lemuria.

Ska jag vara elak så lät önskemålet som alla dem som vill sätta in vampyrer överallt. "Eon är ett dåligt rollspel - det finns ju inga vampyrer i det!"*

"Istället skulle jag vilja använda orden "mer genomtänkt". Med detta menar jag ungefär som recensionen ovan - just att skaparna skulle lägga ner mer tid på bland annat korrektur och textstruktur."

Ordet du letar efter verkar vara "genomarbetat", och jag vill nog hävda - utan att skryta - att Lemuria är mer genomarbetat än de flesta andra svenska rollspel, alla kategorier. Du kan ju jämföra med valfri Neogames- eller Riotmindsprodukt om du vill.

"Det något framträdande håll-i-hattenfenomenet tycker jag i övrigt passar utmärkt på konvent, men frågan är om det håller i längden hemma i soffan."

Funkar skitbra! Får jag påminna om att Star Wars RPG är ett typiskt håll-i-hatten-rollspel, och det håller fortfarande. Jag uppskattar det fortfarande, trots att det har sjutton år på nacken!

* Ja, jag vet att det finns vampyrer i Eon, men de är inte i regelboken och de är inte i klaner och de har inte koola disciplines och de har inte ångest över att de är monster, så det är ju inte riktiga vampyrer, och de finns ju inte i regelboken. Och ja, detta är autentiska anti-Eon-argument.

Osiris

Veteran

Jo, jag förstår vad du menar.
Men för att sammanfatta mina inlägg som är något luddiga och allt för sent skrivna på dygnet:

Tummen ner:
-Korrekturläsningen
-Mer fokus på textstruktur
-Avsaknaden av skräcklitteratursaktiga övernaturligheter (eller ett bredare stöd för sådant), vilket skulle passa in bra i en kampanjvärld som Lemuria. Övernaturligheter överlag ger dessutom en bra krydda till alla spel - även om jag vet att Lemuria har en del saker som kan tas för övernaturligheter.
-Avsaknaden av en mer detaljerad beskrivning av 30-talet, vilket skulle främja "30-talsstämningen" i rollspelet.
-Den i vissa fall förekommande "lätta" stämningen i spelet. Jag gillar allvarliga och stenseriösa rollspel :gremsmile:

Tummen upp:
-Den kontrafaktiska historiaskrivningen, vilken jag tycker författarna lyckats bra med.
-Förekomsten av en outforskad kontinent som ger nästintill oändliga möjligheter i kampanjväg.
-Onlinestödet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

-Avsaknaden av skräcklitteratursaktiga övernaturligheter (eller ett bredare stöd för sådant), vilket skulle passa in bra i en kampanjvärld som Lemuria. Övernaturligheter överlag ger dessutom en bra krydda till alla spel - även om jag vet att Lemuria har en del saker som kan tas för övernaturligheter.
Tack och lov slapp jag sådant! Som Krille säger, det finns redan. Massor i princip. Jag tycker de flesta d20-produkter redan är så pumpade med "FX" (för att använda d20M terminologi) att det lätt kan stå mig upp i halsen. Övernaturligheter är inte alls en bra krydda till alla spel enligt min fullkomligt personliga åsikt. Saknar du sådant? Använd både Lemuria och CoC d20 då. Lätt som en plätt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Partsinlaga?

"Ordet du letar efter verkar vara "genomarbetat", och jag vill nog hävda - utan att skryta - att Lemuria är mer genomarbetat än de flesta andra svenska rollspel, alla kategorier. "

Du menar väl ändå inte att det kan vara mer genomarbetat än Västmark? Jag hoppas att du inte sträcker dig i din iver att klappa dig själv på ryggen. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Re: Partsinlaga?

"Du menar väl ändå inte att det kan vara mer genomarbetat än Västmark?"

Nä, det var ju därför jag skrev "de flesta". :gremgrin:

Pom

Swashbuckler
Fast. Men. Örm.

(Tummen ner för:)
(...)
-Den i vissa fall förekommande "lätta" stämningen i spelet. Jag gillar allvarliga och stenseriösa rollspel :gremsmile:
Jag har inte läst eller spelat spelet och genren verkar inte vara den jag helst spelar i, men är du inte lite orättvis nu?
Om spelet uppenbart har ett annat syfte än att skildra övernaturlig skräck är det väl bara bra att det saknas? :gremwink:

Pom

Swashbuckler
Re: Fast. Men. Örm. [ANT]

Okej då, andemeningen var närmast identisk med DeBracys. :gremtongue:

Osiris

Veteran

Ja, "FX" finns redan i stor mängd, och jag håller med om att upprepningar av diverse övernaturliga uppslag kan vara trist i längden, men vad jag egentligen menar är att Lemuria skulle kunna ha en egen "mytologi". Med Lovecraftaktig menar jag egentligen inte att gamla fiskliknande tentakelgudar skulle sova nere i lemurianska tunnlar, utan att rollspelet kunde formats lite i den banan, men fortfarande med sina egna inslag och sin egen historia som fortfarande skulle göra spelet unikt.

Vad för typ av mytologi detta skulle vara kan man ju sedan diskutera, men med det grundutbud som finns i Lemuria är jag övertygad om att man har möjlighet att skapa något riktigt intressant. Och då menar jag att lite C.o.C.-inspiration inte skulle skada.

Krille

Super Moderator

"Med Lovecraftaktig menar jag egentligen inte att gamla fiskliknande tentakelgudar skulle sova nere i lemurianska tunnlar, utan att rollspelet kunde formats lite i den banan, men fortfarande med sina egna inslag och sin egen historia som fortfarande skulle göra spelet unikt."

Det kunde man säkert. Men eftersom Lemurias kärna är pulpaction i vildmarken så föll det oss inte in att snegla åt Cthulhu eller Lovecraft det minsta. Det närmaste Cthulhu-kulter man kommer är herr Himmlers ockulta nazi-påhitt, och det känns mer som ett politiskt påhitt med inslag av ockultism än som ett ockult påhitt med inslag av politik.

Så ursäkta mig om jag låter fisförnäm, men det Lemuria du vill ha är inte det Lemuria som Anders och jag ville göra. Så tji fick du! :gremgrin:

Rosen

Myrmidon

vad jag egentligen menar är att Lemuria skulle kunna ha en egen "mytologi". Med Lovecraftaktig menar jag egentligen inte att gamla fiskliknande tentakelgudar skulle sova nere i lemurianska tunnlar, utan att rollspelet kunde formats lite i den banan,

Jag ser inga problem att införa sådant i efterhand isf - spelet nämner redan flera saker som kan användas som möjliga ingångar till skräckscenarier. Ruinerna av en förmänsklig civilisation, t.ex (jag menar, tänk Mountains of Madness), och den där mystiska växten som kan skicka ut spanare...

Om man vill ha en lokal "mytologi" så bör den nog växa fram allteftersom, förresten. Det är ju inbyggt i konceptet att stora delar av Lemuria fortfarande är outforskade, och stora delar av det som har utforskats har man bara nosat på ganska ytligt; de märkliga fynd som finns har gjorts relativt nyligen. Urinvånarna (vars namn undslipper mig för ögonblicket) vet förstås mer om kontinenten... kanske mer än de talar högt om för utbölingar?

Själv saknar jag bara regler och närmare beskrivningar av jaggernauterna. Ja, och credits till mig för visuell design av dem och nottizarna, förstås. (-:

--
Åke

chrull

Stockholm Kartell
Re: Candy?

det är ju mest anpassningar till dieselpunken. helt okej men inga underverk. är vad jag minns nu iaf :gremgrin: